دسته‌بندی نشده

گرایپ واتر چیست و چرا تجویز می شود؟

موارد مصرف و عوارض گرایپ واتر

گرایپ واتر جهت برطرف نمودن سوء هاضمه ،‌نفخ و درد ناشی از آن مصرف می گردد . نفخ یا دل پیچه نوزادان از مشکلاتی است که باعث ناراحتی های زیادی در خانواده می شود. گریه مداوم اینگونه نوزادان، یک تراژدی است که شادی ناشی از بچه دار شدن را تا حدّی تحت الشّعاع قرار می دهد. این مشکل دوره خاصی دارد که طول آن در کودکان مختلف، متفاوت است و پس از طی این دوره معمولاً مساله خود به خود حل می شود. برخی کودکان، چهل روزه و بعضی دیگر سه چهار ماهه این مشکل را از سر می گذرانند که مصرف شربت گرایپ واتر می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

پزشکان به‌طور قطعی نمی‌دانند که چه چیزی باعث حساس بودن نوزادان نسبت به گاز می‌شود و دقیقا نمی‌دانند که علت تعداد دفعات زیاد دل درد نوزاد در اثر گاز چیست. احتمالا ریشه‌ی این مشکل به دستگاه گوارش نوزادان باز می‌گردد. این دستگاه هنوز کاملا رشد نیافته است. وجود گاز، طبیعی است و ازطریق باکتری‌های عادی و متداولی که در روده‌ی نوزاد زندگی می‌کنند، ایجاد می‌شود. البته گریه نوزاد، نق زدن و شیر خوردن با شیشه شیر هم می‌تواند باعث ورود هوای اضافی به روده‌ها شود که مصرف شربت گرایپ واتر می تواند این مشکل را حل کند.

اشکال دارویی : محلول خوراکی در شیشه های 60 و 120 میلی لیتری

ترکیبات بکار رفته در گرایپ واتر

گرایپ واتر از اسانس طبیعی گیاهان زیر تشکیل شده است:

1- اسانس شوید 0/015% Anethum graveolens
2-اسانس دانه رازیانه 0/015% Foeniculum vulgare
3-اسانس برگ نعناع 0/015% Mentha Piperita

مواد موثره گرایپ واتر

روغن های فرار مانند کاررون ، آنتول ،‌فنکون ،‌منتول و منتون

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر گرایپ واتر

وقتی روده‌های نوزاد پر از گاز می‌شود، شکم او کمی حالت متورم و بادکرده پیدا می‌کند یا ممکن است کمرش را خم کند و به‌خاطر درد تقلا کرده و اذیت بشود. پیچ و تاب خوردن نوزاد به‌خاطر این است که دلش درد می‌کند. در این حالت، کودک نِق هم می‌زند و با گریه کردن، باد بیشتری را وارد روده‌های خود می‌کند. دل درد نوزاد که ناشی از تجمع گاز در روده‌ها است معمولا در ۶ تا ۸ هفتگی به بدترین حالت خود می‌رسد و شدیدترین شکل ممکن را پیدا می‌کند. یادتان باشد که دل درد نوزاد در اثر گاز روده‌ها معمولا یک مشکل سلامتی محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد. درواقع با رشد نوزاد، کنار آمدن نوزاد با آن راحت می‌شود.

برای درمان دل درد نوزاد ناشی از نفخ باید تلاش کنید تا گاز روده‌ی نوزاد تخلیه شود: نوزاد را بخوابانید و به‌آرامی پاهایش را به حالتی شبیه دوچرخه حرکت بدهید. سعی کنید زانوهایش را به سینه‌اش بچسبانید. این کار را چندین بار تکرار کنید. می‌توانید نوزاد را روی پاهای خود بگیرید، به‌طوری‌که پاهایش به حالت ضربدری قرار گرفته باشد و پشتش به شما باشد. سپس پاهایش را به سمت بدنش جمع کنید. اگر این کارها تأثیری نداشت، بهتر است از قطره‌ی سایمیتیکون استفاده کنید. این قطره‌ها را می‌توانید بدون نسخه هم از داروخانه بخرید. قطره‌ی سایمیتیکون ضرری ندارد و برای برخی، مشکل دل درد نوزاد را کاملا حل می‌کند و برای برخی دیگر خیر. درصورت تجویز پزشک، شیاف گلیسیرین هم می‌تواند مفید واقع بشود.

روغن های فرار موجود در گرایپ واتر با داشتن اثرات ضد اسپاسم و کاهش تونوس اسفنکتر تحتانی مری ، موجب تسهیل خروج گازها از معده می گردد. بعلاوه منتول موجود در این فرآورده احتمالا از طریق اثر کلسیم آنتاگونیستی موجب شل شدن عضلات صاف جداره کولون می شود .

گرایپ واتر

مقدار مصرف گرایپ واتر

  • نوزادان : یک قاشق چایخوری
  • کودکان : یک قاشق مرباخوی
  • بزرگسالان :‌یک قاشق سوپخوری
  • در صورت لزوم چهار تا شش بار می توان در روز تکرار کرد .

عوارض جانبی گرایپ واتر

به دلیل وجود اسانس نعناع در شربت گرایپ واتر در افراد حساس ، امکان بروز واکنشهای آلرژیک مانند ردماتیت تماسی وجود دارد .

موارد منع مصرف گرایپ واتر

شربت گرایپ واتر در افراد حساس به سیر و افراد مبتلا به زخم های حاد دستگاه گوارش ممنوعیت مصرف دارد .

مصرف گرایپ واتر در حاملگی وشیردهی

ایمنی مصرف گرایپ واتر در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود .

شرایط نگهداری گرایپ واتر

  • فرآورده داخل جعبه،‌دور از نور و گرما نگهداری شود.
  • حداکثر زمان استفاده از فرآورده بعد از باز شدن درب شیشه ، 4 هفته می باشد.

بیشتر بخوانید:

۹ درمان خانگی فوق العاده برای دل درد کودکان

معرفی شربت گیاهی ضد نفخ کامی وی

آشنایی با قطره کولیک اید جهت رفع مشکل کولیک در نوزادان

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا