دسته‌بندی نشده

کوه عینالی تبریز کجاست ؟ آدرس دقیق + بخش های دیدنی

کوه عینالی تبریز

کوه عینالی تبریز، بخشی از طبیعت بی‌نظیر شهر تبریز، دیار اولین‌ها است. این کوه، که از بالاترین ارتفاع آن می‌توانید، بیشتر نقاط شهر تبریز را مشاهده کنید، یکی از محبوب‌ترین مراکز گردشگری و تفریحی تبریز بوده و نه تنها برای خود مردم تبریز، که برای بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از جذاب‌ترین اماکن برای تجربه یک تعطیلات خانوادگی، دورهمی دوستانه یا حتی کوهنوردی حرفه‌ای به شمار می‌رود.

اگر تصمیم نهایی خود را مبنی بر بازدید از کوه زیبای عون بن علی گرفته باشید، بهتر است با ویژگی‌های این مکان بیشتر آشنا شوید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با امکانات رفاهی، بهترین زمان بازدید، آدرس و راه‌های دسترسی و همچنین هزینه بازدید از این مکان گردشگری جذاب، آشنا شده و سفر لذت‌بخشی را تجربه کنید.

در شمال تبریز، رشته کوهی به نام رشته کوه سرخاب وجود دارد که بلند ترین قله آن متعلق به کوه دند با ارتفاع 2381 متر است. کوه عینالی، یکی از قسمت‌های از این رشته کوه بوده و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا، به 1960 متر می‌رسد. در حقیقت مجموعه‌ای از تپه‌ها، قله‌ها و دره‌ها این نام را یدک می‌کشند و به این عنوان معروف هستند. این کوه از جهت شمالی به رودخانه تلخه رود (آجی چای)، دریاچه ارومیه و همچنین دره‌های شهرستان اهر، از جهت شرقی به چشمه کهیلک (کهیلک بولاغی)، از جهت جنوبی به فرودگاه تبریز و از غرب به خیابان‌ها و شهرک‌های تبریز ختم می‌شود.

کوه عینالی

از مهم‌ترین مکان‌های کوه عینالی، بقعه عون بن علی است که در واقع دلیل نامگذاری این کوه شمرده می‌شود. این بقعه به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی منتسب است. بنا به نظر تاورنیه، جهانگرد معروف فرانسوی، که در سفرنامه خود ذکر کرده، در این مکان در گذشته آتشکده و عبادتگاهی برای زرتشتیان، و نیز کلیسایی وجود داشته که بعدها توسط مسلمانان به یک مسجد و زیارتگاه تبدیل شده است. این تفرجگاه با مساحت 5600 هکتار، بزرگترین تفریحگاه کوهستانی کشور به حساب می‌آید و از معدود مراکز تفریحی شهر تبریز است که امکانات لازم برای کوهپیمایی، ورزش گروهی، انفرادی و انواع تفریحات سالم را دارا است.

جاذبه‌ها و امکانات رفاهی کوه عینالی تبریز

در سال‌های اخیر، به واسطه سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که بر کوه عینالی انجام شده، امکانات رفاهی و تفریحی این کوه گسترش چشمگیری داشته، که این گسترش از دیده بازدیدکنندگان به دور نمانده و استقبال زیادی از این امکانات شده است. با این که جذاب‌ترین بخش بازدید از کوه عون بن علی، طبیعت وصف ناپذیر آن است؛ اما نمی‌توان از جذابیت‌های امکانات تفریحی آن به راحتی گذر کرد. مهم‌ترین مکان‌های تفریحی کوه عینالی عبارت‌اند از:

کوه عینالی کجاست؟

تله کابین کوه عینالی تبریز

می‌‌توان گفت معروف‌ترین و پرطرفدارترین ویژگی‌های کوه عینالی، تله کابین آن است. این تله کابین شامل سه فاز می‌شود که فاز اول آن حدود ده سال پیش افتتاح شده و با کابین‌های به ظرفیت 8 نفر، 1480 متر از دلنوازترین مناظر را به شما ارائه می‌کند. دو فاز دیگر این تله کابین همچنان در دست ساخت هستند و این پروژه عظیم، پس اتمام به طولانی‌ترین تله کابین کشور تبدیل خواهد شد.

زیپ‌لاین کوه عینالی تبریز

از دیگر جذابیت‌های این جاذبه گردشگری، زیپ‌لاین آن است. این زیپ‌لاین که 500 متر طول و 75 متر ارتفاع دارد، چالشگر همه طرفداران هیجان و آدرنالین است. شما با استفاده از این وسیله، تلفیقی از احساسات جذاب را تجربه خواهید کرد که می‌تواند خاطره‌ای عالی برای شما ثبت کند.

رودخانه آجی چای

همان طور که پیش‌تر گفته شد، طبیعت کوه عینالی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مکان بوده و رودخانه آجی چای نمونه بارزی از این طبیعت جذاب است. رودخانه آجی چای، یکی از جاهای دیدنی تبریز و اصلی‌ترین جریان‌های آب در منطقه عینالی بوده و منشا این رودخانه زیبا و مسحور کننده، از کوه‌های سبلان است. حضور این جریان آب دائمی به متعادل شدن آب و هوای منطقه کمک بسزایی می‌کند. با حضور در کنار این رودخانه، شما می‌توانید تمامی سختی‌ها و تیرگی‌های ذهنتان را به دست آب روان آن بسپارید و از آرامش این مکان لذت ببرید.

دریاچه داغ گلی کوه عینالی تبریز

اگر دنبال یک تفریح سالم یا یک محل مناسب برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی در کوه عینالی می‌گردید، دریاچه مصنوعی داغ گلی، مناسب شماست. این دریاچه که 54 هزار متر مکعب آب در خود جا می‌دهد، به همراه امکان ماهیگیری و قایق‌سواری می‌تواند انتخاب خوبی برای گذراندن اوقات فراغت با افراد مورد علاقه زندگیتان باشد.

بخش های دیدنی کوه عینالی

آدرس کوه عینالی تبریز؛ کوه عینالی تبریز کجاست؟

جذابیت‌های این کوه به قدری زیاد است که هر فردی دوست دارد تا برای یکبار هم که شده سفر به آن را تجربه کند. اگر به تبریز سفر کردید بازدید از این موه را حتما در برنامه خود قرار دهید.

از آن جایی که این مکان بهشتی، در شهر تبریز واقع شده، قبل از هر چیزی باید برنامه سفر به تبریز را برای خود تدارک ببینید. پس از رسیدن به شهر تبریز، اگر با خودروی شخصی خود در حال سفر و بازدید هستید، می‌توانید از طریق بزرگراه پاسداران (کمربندی شمالی) خود را به کوه عون بن علی برسانید. همچنین اگر از مرکز شهر راهی بازدید از این کوه بزرگ هستید، می‌توانید از خیابان ایده‌لو مستقیما خود را به به این تفرجگاه برسانید.

بهترین زمان بازدید از کوه عینالی تبریز

قبل از عزیمت به سمت تبریز و بازدید از کوه عینالی تبریز، بهتر است در مورد آب و هوای منطقه و شهر اطلاعاتی داشته باشید. شهر تبریز، شهری با آب و هوای متغیر در طول سال است که هر فصل آن به شیوه خود چشمان شما را نوازش می‌کند. کوه عون بن علی نیز، مکانی است که در بیشتر ماه‌های سال دارای وزش باد است.

در فصول سرد سال، تبریز و کوه عینالی تبریز عموما بارش برف را تجربه می‌کنند و اگر علاقه‌مند به بازدید از این مکان گردشگری دراین فصول از سال هستید، حتما قبل از حرکت وضعیت آب و هوایی را در نظر داشته باشید. به طور کلی بهترین زمان برای بازدید از کوه عون بن علی فصول گرم‌تر سال است و اگر بخواهیم زمانی دقیق‌تر ارائه کنیم، از ماه اردیبشهت تا مهر ماه مناسب‌ترین زمان برای بازدید این محل خواهد بود.

منبع : یول بیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا