دسته‌بندی نشده

کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد می شود؟

عرق کردن هنگام ورزش، گرما، تب و استرس نشانه سلامتی است و باعث سلامت پوست و کاهش دمای بدن می شود. اما تعریق بیش از حد موجب کمبود آب بدن شود و سطح الکترولیت را نامتعادل می کند. برای جبران الکترولیت و ویتامین ها باید سطح ویتامین بدن را متعادل نگه داشت. اما کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد می شود؟

ویتامین هایی که تعریق را کنترل می کنند

ویتامین ها نقش مهمی در بدن ما دارند و کمبود هر ویتامین عوارض و مشکلات خاص خود را دارد. بدن کمبود ویتامین را با علائم مختلفی نشان میدهد که یکی از آن ها تعریق بیش از حد می باشد. ویتامینD , B ویتامین های اساسی بدن هستند که نقش اساسی در پیشگیری از تعریق بدن دارند.

اسپانسر این مقاله سایت لحظه آخر است که به عنوان یکی از معتبرترین سایت های گردشگری در زمینه تورهای داخلی و خارجی فعالیت میکند. این سایت با معتبرترین آژانس ها کار میکند و تور های تخفیف خورده زیادی دارد. تور ارمنستان یکی از پرفروش ترین تورهای این سایت است که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته شده است.

ویتامین D و علت عرق کردن زیاد سر و صورت

عرق کردن در نواحی پیشانی، اطراف پوست سر و گردن نشان دهنده کاهش ویتامین D در بدن می باشد. یکی از مهمترین دلایل عرق کردن بیش از حد کمبود همین ویتامین مهم در بدن است. این ویتامین محلول در چربی در برخی غذاها و اشعه فرابنفش موجود در خورشید وجود دارد. نوزادان و شیرخواران، سالمندان ، زنان خانه دار و افرادی که رنگ پوست تیره دارند در معرض کمبود ویتامین دی هستند. انواع ماهی (سالمون، تن، کاد) میگو، قارچ و زرده تخم مرغ حاوی این ویتامین با ارزش می باشند.

دلیل عرق کردن صورت و گردن

ویتامین گروه B

استرس یکی از عوامل اساسی در تعریق زیاد است. ویتامین های گروه B باعث کنترل استرس و تنظیم هورمون ها شده و نقش مهمی در سیستم عصبی بدن را ایفا می کنند. از این رو این ویتامین ها با کاهش استرس نقش مهمی در کنترل تعریق بدن دارند. کمبود این ویتامین میتواند توانایی بدن برای تجزیه سموم و جذب مواد مغذی را کاهش داده باعث تعریق بیشتر بدن شود. ویتامین B6، B9،B12 که نقش اساسی در درمان تعریق بدن دارند در انواع گوشت سیب زمینی تن ماهی ماهی سالمون نخود و غلات غنی شده ،سبزیجات سبز، آب پرتقال، آجیل، لوبیا، تخم مرغ، شیر و ماست وجود دارند.

منیزیم

منیزیوم یکی از مهمترین مواد معدنی ست که از تعریق بیش از حد بدن جلوگیری می کند. مواد معدنی اجزای سازنده سیستم عصبی بدن می باشد و نقش اساسی در تنش های عصبی ما ایفا می کنند.

در زمان عرق کردن چه ویتامین ها و مواد معدنی را از دست می دهیم؟

هنگام عرق کردن بدن الکترولیت و برخی املاح مانند منیزیوم را از دست میدهد. منیزیوم ماده است که در زرده تخم مرغ مغزها و سبزیجات سبز وجود دارد و مهمترین نقش آن در بدن انتقال سیگنال عصبی است.

با عرق کردن سدیم، پتاسیم، کلرید، کلسیم و منیزیوم زیادی از دست میرود. از بین رفتن سدیم باعث گرفتگی بدن کاهش اشتها و احساس سرگیجه میشود.

در جریان عرق کردن ویتامین C زیادی از بدن از دست میرود. ویتامن C یک آنتی اکسیدان است که بدن را از رادیکال های آزاد و هرآنچه که باعث از بین رفتن سلول ها می شود، محافظت می کند. کمبود ویتامین C باعث ایجاد بیماری های مزمن و التهاب می شود. مواد غذایی که کربوهیدات زیادی دارند باعث افزایش دمای بدن می شوند. سوزاندن گلوکز اضافی این مواد باعث آزاد شدن انرژی شده و دمای بدن بالا میرود. همین امر نیز باعث تعری زیاد می شود. برخی خوراکی ها دارای پروتئین حیوانی با چربی بالا می باشند و همین امر باعث می شود بدن فعالیت بیشتری برای هضم این مواد غذایی انجام دهد. این خوراکی ها انرژی بیشتری برای هضم شدن از بدن گرفته و سوخت و ساز بدن را بیشتر می کند. با افزایش سوخت و ساز بدن دمای بدن افزایش یافته و تعریق بیشتر می شود.

تعریق زیاد و ویتامین

دلیل عرق کردن زیاد چیست؟

عرق کردن زیاد بدن یک معضل رایج است که باعث مشکلات و ناراحتی های فراوان برای فرد می شود. مطابق تحقیقات انجام شده حدود 2 یا 3 درصد مردم آمریکا از تعریق زیاد رنج می برند. تعریق زیاد برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است و بر کیفیت روابط اجتماعی آن ها اثر می گذارد. هایپرهیدروزیس وضعیتی است که باعث عرق کردن بیش از حد می شود و انجام فعالیت های روزانه را مختل میکند. از جمله عوامل و نشانه های آن میتوان به کف دست و پاهای سرد و مرطوب، تعریق مکرر و تعریق بسیار زیاد اشاره کرد. این بیماری به دلیل غلظت بیش از حد غده های عرق به وجود آمده و به دو گروه اولیه و ثانویه در بدن وجود دارد.
هایپر هیدروزیس اولیه: این عارضه از سن پایین بروز پیدا می کند و عواملی مانند استرس، هیجان و خوردن برخی مواد غذایی آن را تشدید می کنند.
هایپرهیدوزیس ثانویه: نیز باعث ایجاد عوارضی ماند تب عفونت و پرکاری تیروئید می شود و علت های آن شامل دیابت، چاقیریال بارداری ، نقرس، زونا، پرکاری تیروئید، برخی سرطان ها، اضطاب، آسیب نخاعی، مصرف مواد و الکل و برخی عفونت ها می شود.

چگونه با روش سنتی تعریق زیاد را کنترل کنیم؟

جبران ویتامین های از دست رفته بخش زیادی از مشکل تعریق بیش از حد را درمان می کند اما از نگاه طب سنتی برخی مواد به بهبود و درمان آن کمک شایانی می کند. در ادامه برخی از آن ها را معرفی می کنیم.
گلاب: گلاب یک آرامش بخش فوق العاده است و باعث کنترل استرس شده و از تعریق بیش از حد جلوگیری می کند.
آب زرشک: ترکیب آب زرشک با کمی عسل یک معجون فوق العاده برای بهبود تعریق بیش از حد می باشد.
عرق کاسنی: عرق کاسنی فواید زیادی دارد. افرادی که مزاج بلغمی دارند با خوردن روزانه این عرق مزاج معتدل تری داشته و مشکل تعریق زیاد در بدن آن ها حل می شود.

نکات مهمی که در درمان تعریق زیاد باید رعایت شود:

کاهش مصرف کافئین
دوری از حمام گرم
پرهیز استفاده از غذاهای تند
عدم استعمال دخانیات و مصرف الکل
نوشیدن آب زیاد
انجام ورزش یوگا
حجامت
درمان مشکلات هورمونی در بانوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا