دسته‌بندی نشده

کتاب عبور از صد چالش زندگی بهترین کتاب در زمینه موفقیت و روانشناسی

برترین کتاب در زمینه موفقیت

محمدصادق سجادزاده اظهار داشت: این کتاب مجموعه ای کامل و مبسوط از مباحث مطرح شده در سلسله نشست های صد چالش زندگی است که ماه رمضان سال گذشته در قالب ۱۶ جلسه برگزار شد.وی افزود: طی برگزاری این جلسات به شهروندان چهار کتابچه با عنوان “صد چالش زندگی” ارائه شد که با تماس های متعدد و تقاضای عموم شرکت کنندگان در جلسات، کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به تألیف کتاب کامل “عبور از صد چالش زندگی” توسط مشاورین خانواده(نویسندگان کتاب) اقدام کرد.

مراسم رونمایی از کتاب “عبور از صد چالش زندگی” با حضور نویسندگان این کتاب، جمعی از مسئولان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، روز شنبه 15 مهر در کتابخانه مرکزی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.

کتاب عبور از صد چالش زندگی روز شنبه ۱۵ مهرماه ساعت ۱۶:۳۰ با حضور عموم علاقه مندان در محل کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته رونمایی شد.

مهمترین نقد درونی من این بود که چگونه روش درمانی اکت (Acceptance Commitment Therapy )، که مهمترین مبنای نظری این کتاب است، از یک روش درمانی (تراپی) درباره بیماری های خاص بالینی به یک روش عمومی بهبود زندگی تبدیل شده است. استنادات این روش درمانی در متون اصلی آغازگران و ایده پردازان آن (برای نمونه استیو هیز) این دامنه کاربرد و این حجم از تاثیر را تایید نمی‌کند. برای نمونه استفاده از عبارت هایی از قبیل «استفاده از دارو و یک روز در هفته، اکت» در متون اصلی ماهیت بالینی، درمانگرانه و موضعی اکت را نشان می دهد. شواهد برای این ادعا فروان است.

اکنون پرسش این است که چرا و چگونه یک روش درمانی بالینی به عنوان یک برنامه بهبود روانی به کار گرفته شده است؟

نقد بیرونی متمرکز بر مفهوم کلیدی «تعهد به ارزش‌ها» در روش درمانی اکت است. در این الگو ارزش‌ها در طی یک مصاحبه دو سویه میان درمانگر (تراپیست) و مُراجع کشف و ثبت می شوند. این ارزش‌ها یک سنگِ بنای موقت برای رها کردن ذهن از تولیدات آن است؛ باورها و قضاوت‌هایی که ذهن در موقعیت‌های مساله ای تولید می‌کند. اما بیان نویسندگان این نکته روش شناختی مهم را نادیده می گیرد و در جای جای اثر از ارزش‌ها همچون ارزش‌هایی عینی سخن می‌گوید. این اشتباه مخاطب را، به خصوص مخاطبان این اثر در جامعه ما را، با سردرگمی روبرو می‌سازد: تعهد به ارزش‌ها؟ کدام ارزش‌ها؟ ارزش‌های من؟

کتاب برتر در زمینه موفقیت

همچنین بخوانید:

معرفی چند کتاب برتر در زمینه موفقیت

کتاب های مناسب هر سن برای کودکان

تصاویر آیین معرفی کتاب کریمانه

مگر ارزش‌های من «درست» اند؟ … این کتاب و روش درمانی اکت پرسش «آیا ارزش‌های من درست اند؟» با استراتژی «شخصی‌سازی پاسخ»، رها می‌کند. این امر برای اکت به خودی خود یک نقیصه نیست چرا که صرفا گامی در روش درمانی است آن‌هم در موارد حاد بالینی از قبیل «حمله اضطرابی، افسردگی و … اما برای کتابی عمومی با موضوع کلی «برنامه بهبود زندگی» به یقین یک نقص است. به نظر من، در این کتاب پیامدگرایی رفتاری بر فضیلت‌گرایی اخلاقی غالب است و از اساس هیچ بحثی درباره تفاوت «خوبی» و «خوشی» صورت نمی‌گیرد. در مقام جمع بندی، به نظر من، به کار گیری چنین نظریه ای با این دارایی‌های نظری و روش‌شناسی به عنوان یک نظریه بهبود روانی در سطح عمومی توجیه ندارد و البته این نقد مستلزم وجود نکات آموزنده در این کتاب و روش اکت نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا