دسته‌بندی نشده

کاربردهای درمانی قرص مکلیزین

اطلاعات دارویی کامل مکلیزین

مکلزین (Meclizine) یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین طبیعی در بدن را کاهش می دهد٬ این دارو با مسدود کردن ماده خاصی در مغز، به کاهش و یا جلوگیری از استفراغ بر می آید.

مکلزین برای درمان و یا جلوگیری از تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از بیماری حرکت (motion sickness) استفاده می شود. مکلزین نیز برای درمان نشانه های سرگیجه (سرگیجه یا احساس چرخش) ناشی از یک بیماری که گوش داخلی را تحت تاثیر قرار استفاده می شود. این دارو ممکن است برای شرایط دیگر استفاده می شود که توسط دکتر شما تعیین می شود.

اشکال دارویی: قرص، قرص جویدنی

مقدار و روش درست مصرف داروی مکلیزین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار قرص مکلیزین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک گوارش برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. قرص مکلیزین را می‌توانید همراه با غذا یا بدون غذا بخورید، و قرص جویدنی را باید در دهانتان خورد کنی و آن را بخورید. دوز دارو را بدون مشورت پزشک قطع نکنید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی مکلیزین را در زمان مشخص مصرف کنید، نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف مکلیزین

  • به تاریخ انقضای داروی مکلیزین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی مکلیزین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی مکلیزین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Meclizine

مصرف مکلیزین در دوران بارداری و شیردهی

انتظار نمی رود که این دارو بتواند به نوزاد متولد نشده (جنین) صدمه بزند٬ دکتر شما تعیین خواهد کرد که آیا این دارو بی خطر است و یا آیا میتواند به جنین آسیب برساند یا خیر٬ قبل از اینکه شما از مکلیزین استفاده نمایید با پزشک خود مشورت کنید .

هنوز معلوم نیست که آیا مکلیزین میتواند به شیر مادر عبور کند و به کودک شیرخوار آسیب برساند یا خیر٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید.

تاثیر مصرف داروی مکلیزین بر رانندگی

مکلیزین باعث خواب آلودگی در شما می‌شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی مکلیزین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی مکلیزین ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد: آنتی هیستامین‌های پوستی (مانند پماد یا اسپری دیفن هیدرامین). اگر داروها یا مواد خواب‌آور مانند: الکل، آنتی‌ هیستامین‌های خاص (از قبیل ستیریزین ، دیفن ‌هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند دیازپام (diazepam) و زولپیدم(zolpidem))، شل کننده‌های عضلانی ، داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین(codeine)) و داروهای روانپزشکی (به عنوان مثال، ریسپریدون، ترازودون) مصرف می‌کنید، حتماً به پزشک خود بگویید.

برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرماخوردگی و سرفه) بررسی کنید زیرا مواد تشکیل‌ دهنده اکثر آن‌ها باعث خواب‌ آلودگی می‌شود. از دکتر یا داروساز خود راجع به مصرف این داروها سؤال کنید.

مکلیزین ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (تست پوستی آلرژی) تداخل داشته باشد و باعث نتایج اشتباه شود، قبل انجام آزمایش به پزشک خود بگویید که این دارو را استفاده کرده‌اید.

هشدارها درباره مصرف مکلیزین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی مکلیزین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌ دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارید.
  • در صورتی که مشکلات تنفسی (مانند آسم ، آمفیزم) دارید.
  • در صورتی که بیماری فشار زیاد در چشم (گلوکوم) دارید.
  • در صورتی که سابقه صرع یا تشنج دارید.
  • اگر مشکلات معده یا روده (مانند زخم ، انسداد) دارید.
  • در صورتی که مشکل بزرگ شدن پروستات یا دفع ادرار دارید.
  • در صورتی که پر کاری تیروئید دارید.
  • در صورتی که مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض مصرف مکلیزین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خشکی دهان
  • خستگی
  • خواب آلودگی
  • علائم آلرژیک مانند تنگی نفس و کهیر، تشنج : اگر این عوارض شدید شدند، مصرف دارو را ادامه ندهید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی مکلیزین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد مکلیزین

مکلیزین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند خواب آلودگی شدید، تشنج، بزرگ شدن مردمک چشم، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند بی قراری، تحریک پذیری، توهم)، تنگی نفس، ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی مکلیزین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد داروی انتی هیستامین دکونژستان

موارد مصرف فکسوفنادین معروف ترین آنتی هیستامین و عوارض این دارو

مزایای درمانی عالی آنتی هیستامین نئوتادین

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا