دسته‌بندی نشده

چگونه سرعت کامپیوتر شخصی خود را بالا ببریم

چگونه سرعت کامپیوتر شخصی خود را بالا ببریم

وقتی یک کامپیوتر جدید می خرید، پس از مدتی از انبوه اطلاعات پر می شود. حتی پس از چند ماه ممکن است با خودتان فکر کنید که اگر کامپیوتر بهترین و سریعترین وسیله برای انجام کارهای محاسباتی است، پس چرا انجام هر کاری با آن مدت زمان زیادی طول می کشد؟ بزرگ ترین دلیل کند شدن کامپیوتر، کمبود فضا روی هارد دیسک است.

می توانید با نرم افزار های رایگانی مثل CCleaner اطلاعات اضافی را پاک کنید و یا بخشی از اطلاعات روی هاردتان را به حافظه های دیگری انتقال دهید. پس از انجام برخی از کارهایی که سبب افزایش سرعت کامپیوتر شما می شود از افزایش سرعت کامپیوترتان تعجب می کنید.

چگونه سرعت کامپیوتر شخصی خود را بالا ببریم

1 . ابتدا مطمئن شوید که کامپیوتر شخصی شما حافظه کافی داشته باشد. برای انجام این کار روی منوی “Start” کلیک کنید و “Computer” را انتخاب کنید. حالا روی “System Properties” کلیک کنید. زیر بخش “System” می توانید مقدار حافظه اصلی (RAM) نصب شده روی سیستم تان را ببینید. قبل از اینکه حافظه ی کامپیوتر را ارتقاء دهید، حتماً مقدار حافظه ی فعلی تان را چک کنید. یک راه دیگر برای این کار این است که در “Control Panel”، “System and Maintenance” را انتخاب کنید و در قسمت “System” روی اولین گزینه کلیک کنید تا مقدار حافظه ی اصلی را ببینید.

اگر سیستم عامل کامپیوتر شما ویندوز XP است به حداقل 1 گیگابایت رم احتیاج دارید. البته 2 گیگابایت مقدار مناسب تری است. اگر از ویندوز Vista استفاده می کنید، مقدار حافظه بهتر است 2 گیگابایت باشد. طبق توصیه ی مایکروسافت، یک سیستم 32 بیتی که از ویندوز 7 استفاده می کند، باید حداقل 1 گیگابایت حافظه داشته باشد و اگر سیستم تان 64 بیتی است مطمئن شوید که حافظه ی آن حداقل 2 گیگابایت باشد. بهتر است از برنامه های مدیریت و بهینه سازی حافظه استفاده نکنید. درست است که این برنامه ها حافظه ی اصلی را خالی می کنند ولی در واقع اطلاعات را به حافظه کندتری مثل هارد دیسک منتقل می کنند.

2 . مطمئن شوید که پردازنده تان سرعت کافی داشته باشد. برای بررسی این موضوع، مجدداً روی منوی “Start” کلیک کنید و “Computer” را انتخاب و سپس روی “System Properties” کلیک کنید. زیر بخش “System” می توانید نوع و سرعت پردازنده تان را ببینید. حداقل سرعت پردازنده برای سیستم های 32 یا 64 بیتی که از ویندوز 7 استفاده می کنند، 1 گیگاهرتز یا کمی بیشتر است.

دسکتاپ تان را خالی کنید و برای اینکه فایلهایتان مرتب شوند، آنها را درون پوشه های جداگانه قرار دهید. اگر فایل هایی با حجم زیاد را روی دسکتاپ قرار دهید، سرعت سیستم تان کاهش می یابد و مطمئناً دچار مشکل می شوید.

4 . برنامه هایی که زیاد از آن ها استفاده نمی کنید را از روی سیستم تان پاک کنید، زیرا فقط حافظه تان را هدر می دهند.

5 . اگر سیستم عاملتان نسخه ی اصلی است، آخرین و جدیدترین Update های مربوط به آن را دریافت کنید. برای دریافت آخرین Update های ویندوز به آدرس windowsupdate.Microsoft.com مراجعه کنید.

6 . آنتی ویروس و نرم افزار امنیتی اینترنت تان را همیشه به روز نگه دارید و مرتباً هاردتان را اسکن کنید. اگر یک آنتی ویروس به روز ندارید، نرم افزار های با کیفیت و رایگانی برای مصارف شخصی موجود است. از جمله Microsoft Security Essentials (Microsoft.com/security_essentials)، AVG (free.avg.com) و Avast (avast.com).

چگونه سرعت کامپیوتر شخصی خود را بالا ببریم

7 . به طور منظم سیستم تان را Defragment کنید. در ویندوز Vista و ویندوز 7 ، قابلیت یکپارچه سازی خودکار اطلاعات، به طور پیش فرض فعال است. اما اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید، روی منوی “Start” کلیک کنید و در قسمت “Search” عبارت “Defragmenter” را تایپ کنید. یک پنجره ی محاوره ای باز می شود.

دیسک مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی دکمه ی “Analyze” کلیک کنید تا مشخص شود که دیسک و پارتیشن هایتان به یکپارچه سازی نیاز دارند یا نه. در صورتی که به این کار نیاز دارند روی دکمه ی “Defragment” کلیک کنید. اگر برایتان امکان دارد حتماً هفته ای یک بار این کار را انجام دهید. عمل یکپارچه سازی چند ساعت طول می کشد، به همین دلیل بهتر است این کار را شب ها و یا زمانی که با کامپیوتر کاری ندارید انجام دهید.

نکات و هشدارها

بسیاری از افراد فکر می کنند که دلیل کاهش سرعت سیستم شان وجود ویروس است. در موارد کمی ممکن است که این تصور درست باشد. بنابراین اگر فکر می کنید علتش این است به سایت یک شرکت سازنده ی آنتی ویروس مثل ESET یا Symantec بروید و به صورت آنلاین سیستم تان را اسکن کنید. با اسکن کردن آنلاین امکان مسدود شدن آنتی ویروس توسط برنامه های مخرب کمتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا