دسته‌بندی نشده

چگونه در منزل خمیر نمکی درست کنیم؟

طرز تهیه خمیر نمکی

خمیر نمکی نیز یکی از خمیرهایی است که در مجسمه سازی استفاده می شود و به عنوان خمیر بازی کودکان استفاده می شود. برای تهیه و رنگ آمیزی از مواد رنگ آمیزی مجاز استفاده می شود که برای بازی های کودکانه مناسب است. بعد از تهیه خمیر نمکی می توانید آن را چند ماه در یخچال فریزر قرار دهید. برای خشک شدن خمیر، آن را در هوای آزاد یا روی اجاق قرار دهید.

مواد لازم :

رب (اختیاری): ۲ قاشق
رنگ مجاز خوراکی (اختیاری)
آب: یک دوم تا سه چهارم فنجان
نمک: یک فنجان
آرد: ۲ فنجان
قاشق
فنجان اندازه گیری
ظرف برای مخلوط کردن

فهرست مطالب این صفحه

  • طرز تهیه خمیر نمکی
  • خشک کردن خمیر نمکی
  • روش دیگری برای تهیه خمیر نمکی
  • آموزش تهیه خمیر نمکی
  • فیلم آموزش خمیر نمکی
  • مرحله آخر تهیه خمیر نمکی

طرز تهیه خمیر نمکی

طرز تهیه خمیر نمکی در منزل

در ظرف مناسبی آرد و نمک را با هم مخلوط کنید.
ابتدا یک دوم آب را به مواد اضافه کنید. در مراحل بعدی باید آب اضافه کرد و مواد را خوب مخلوط کرد.
مواد را ورز دهید. اگر خمیر کمی خشک یا نرم بود مقداری آب اضافه کنید.
به این ترتیب خمیر به دست آمده یک دست می شود. این خمیر باید قوام کافی داشته باشد در صورت تمایل می توانید یک تا دو قاشق غذاخوری رب اضافه کنید.
اگر می خواهید خمیر رنگی درست کنید می توانید چند قطره رنگ خوراکی به مواد اضافه کنید. برای رنگ طبیعی می توانید از غذاهایی مانند قهوه، زعفران، کاری و … استفاده کنید.
خمیر را خوب ورز دهید تا رنگ آن پخش شود. برای نگهداری طولانی مدت خمیر، آن را در کیسه های پلاستیکی یا زیپ در فریزر قرار دهید و حتما روی آن برچسب بزنید.
این خمیر اگر به خوبی بسته بندی و نگهداری شود ماندگاری زیادی خواهد داشت. البته ممکن است در مصارف بعدی به مقداری نمک، آب یا آرد نیاز داشته باشد اگر کمی چسبناک بود می توانید به آن آرد و آب اضافه کنید و اگر خشک بود کمی آب با آن مخلوط کنید.

روش خشک کردن خمیر نمکی

در اینجا دو روش برای تهیه خمیر نمک برای خشک کردن وجود دارد. بعد از اینکه قالب های خمیر را زدید می توانید آن را در هوای آزاد بگذارید یا در فر بپزید تا خشک شود.
خشک کردن در فضای باز برای تکه های کوچک خمیر مناسب است و این زمان خشک شدن حدود 2 تا 7 روز طول می کشد. البته اندازه قطعه نیز عامل مهمی در تعیین این دوره است.
فرم های خمیر نمکی بی رنگ را می توانید در فر با دمای 90 درجه سانتی گراد بپزید، اگر دمای فر شما بالاتر از 100 درجه است زمان پخت را کم کنید.
مدت زمان پخت آنها بستگی به اندازه دارد و از 10 دقیقه تا چند ساعت متغیر است برای جلوگیری از سوختگی آنها را به طور مرتب بررسی کنید.
در ادامه طرز تهیه خمیر نمکی باید گفت که می توانید روی این خمیرها را داخل فویل بپوشانید بعد از پخت اجازه دهید سرد شوند و البته می توانید آنها را با اکریلیک رنگ آمیزی کنید.

روش دیگری برای تهیه خمیر نمکی

خمیر نمکی خمیری چکش خوار است که می توان آن را به راحتی با حداقل مواد در آشپزخانه تهیه کرد و از آن برای تهیه ظروف تزئینی استفاده کرد. در ادامه با طرز تهیه این نوع خمیر به روشی دیگر آشنا می شوید.

روش خشک کردن خمیر نمکی

مواد مورد نیاز

آرد سفید ۲ پیمانه سر صاف
نمک آشپزخانه یک پیمانه سر صاف
آب سه چهارم پیمانه
روغن مایع طباخی ۲ قاشق چای خوری

آموزش تهیه خمیر نمکی

ابتدا همه مواد را در یک ظرف بزرگ ریخته و با دست مخلوط می کنیم تا خمیر به دست آید و به مدت 10 دقیقه کاملا ورز می دهیم تا خمیر فرم بگیرد برای تست خمیر می توان مقداری از آن را در دست نگه داشت رول آماده است در صورتی که خمیر ترک نمی خورد و متلاشی نمی شود.

حال با استفاده از این خمیر می توانید فرم های تزیینی جالب و جذابی مانند قلب، ستاره و برگ درست کنید. برای این منظور خمیر را با وردنه به قطر 6 میلی متر باز کرده و با استفاده از قالب های شیرینی پزی یا طرح های دست ساز مختلف طرح مورد نظر را برش بزنید.

برای شکل های حجیم سخت مانند خوشه های انگور، میوه ها و … نیز می توانید خمیر را گرد کرده و با انگشتان به آن فرم دهید. برای چسباندن خمیر به هم می توانید از کمی آب استفاده کنید و این کار را با قلم مو انجام دهید.

حتماً بخوانید:

روش رنگ کردن خمیر نمکی

دو روش برای رنگ کردن خمیر وجود دارد. رنگ کردن خمیر قبل از ساخت مدل ها که با افزودن کمی رنگ گواش به خمیر و ورز دادن آن و یا رنگ آمیزی بعد از درست کردن و پختن مدل خمیر انجام می شود، پس از پخت و سرد شدن مدل با گواش قابل انجام است و قلم مو را رنگ کنید.
حالا برای پخت مدل ها می توانید سینی چرب شده را که داخل آن را چرب کرده اید آماده کنید و مدل ها را در آن قرار دهید سپس سینی را بسته به ابعاد و قطر مدل های خمیر به مدت حدود 4 تا 10 ساعت بپزید.
دمای پایین. (100 درجه سانتیگراد یا 250 درجه فارنهایت) در فر قرار دهید تا بپزد و سفت شود. اگر درجه حرارت بالاتر از 100 درجه بود باید زمان پخت را کم کنید تا خمیر نسوزد.

روش رنگ کردن خمیر نمکی

مرحله آخر تهیه خمیر نمکی

در مرحله بعد پس از آموزش طرز تهیه خمیر نمکی و بعد از پخت خمیر فر را خاموش کنید تا خمیرها به آرامی در فر خنک شوند. می توانید خمیر را در مایکروویو نیز بپزید. روش دیگر برای خشک کردن مدل ها، قرار دادن خمیر در هوا آزاد است، اما در این حالت ابزارها استحکام کمتری دارند و شکننده تر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا