دسته‌بندی نشده

چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود ؟

چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود؟

برنامه‌ریزی های زیادی انجام دادم، بسیاری از کلاس‌ها را حضوری یا آنلاین شرکت کردم، زمان زیادی را صرف کردم و تلاش بسیاری کردم. اما همه درس‌هایی که مرور می‌کنم را به یاد نمی‌آورم. احساس می‌کنم دیوانه شده‌ام. هر چه می‌خوانم، از یادم می‌رود. به نظر می‌رسد که تمام زحماتم بی‌فایده بوده و به هوا رفته است. لطفا به من کمک کنید و بگویید چه کاری باید انجام دهم.

جملات بالا ممکن است برایتان آشنا باشد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده که در روزهای نزدیک به آزمون حس می کنید تمام مطالب از ذهنتان پریده و انگار کل حافظتان ریست شده!

ممکن است در روزهای نزدیک به آزمون، شما هم این احساس را داشته باشید که تمام مطالب از ذهنتان پریده و به نظر می‌رسد که حافظه‌ی‌تان تحلیل رفته است. اما ناامید نشوید و به جای تسلیم شدن، به دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از فراموشی مطالب باشید. بسیاری از کنکوری‌ها با این مشکل روبرو می‌شوند، به همین دلیل می‌خواهیم چند راهکار برای جلوگیری از فراموشی مطالب را به شما معرفی کنیم.

فراموشی مطالب درسی

جلوگیری از فراموشی مطالب درسی

برای جلوگیری از فراموشی و به خاطر سپاری مطالب، ابتدا باید مراحل حافظه را به خوبی شناخته باشیم.

روان‌شناسان باور دارند که سیستم حافظه انسان شامل سه مرحله مجزا است: حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت.

  • حافظه حسی، حافظه‌ای فراری است که اطلاعات را به مدت کمتر از یک ثانیه ذخیره می‌کند.
  • حافظه کوتاه مدت، گنجایش محدودی دارد و پس از فیلتر کردن اطلاعات، آن‌ها را به سرعت به حافظه بلندمدت منتقل می‌کند.
  • حافظه بلندمدت، دارای ظرفیت نامحدودی است و اطلاعات را با ماندگاری زیاد ثبت می‌کند. در حقیقت، می‌توانید چند صد میلیون کتاب را در حافظه بلندمدت خود ذخیره کنید.

چرا مطالب درسی را فراموش میکنیم ؟

فراموشی به دلیل عدم انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، اگر اطلاعاتی که در حافظه حسی و کوتاه مدت ذخیره شده‌اند، ارزشمند باشند، به حافظه بلندمدت برای مدت نامحدود منتقل می‌شوند.

فراموش کردن درس

حتماً بخوانید:

منحنی فراموشی ابینگهاوس!

منحنی فراموشی ابینگهاوس!

اگر شما اطلاعات را ۱۰۰٪ یاد گرفته باشید بعد از گذشت ۲۴ ساعت نزدیک به ۲۰ یا ۳۰ درصد از اطلاعات از دسترس شما خارج میشه اگر شما مروری روی مطلب نداشته…

چیکار کنم مطالب یادم نره ؟

کلید یادگیری مؤثر، تکرار مطالب است.

تکرار ، یکی از ابزارهای قدرتمند ماست. با تکرار، اطلاعات به صورت مداوم به مغز منتقل می‌شود و مغز با این تکرارها به خوبی متوجه مطالب می‌شود.

چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود ؟

1- رمزگذاری درس

اولین روش از بهترین روش های نوین مطالعه ، کد گذاری یا کدینگ مطالب مهم است. کد گذاری به ما کمک می کند چند مفهوم و موضوع مختلف را در قالب یک کلمه یا یک جمله به خاطر بسپاریم. این کار نه تنها در وقت و زمان ما صرفه جویی می کند، بلکه با کم کردن حجم مطالب باعث می شود که مغز و حافظه مان هم بتوانند راحتتر این مطالب را به خاطر بسپارند. همچنین کدینگ به دلیل اینکه معمولا شکل عجیب یا خندهاما کدینگ یا کد گذاری چگونه است؟

برای اینکه یک مطلب یا بخش از درس را کد گذاری کنیم دو راه داریم:

  • از طریق معنا و آوا آنرا کد گذاری کنیم
  • ا توجه به شکل ظاهری و حروف آن را کد گذاری کنیم

در روش اول که عموما در دروسی مثل زبان استفاده می شود، ما سعی میکنیم که با استفاده از نوع تلفظ کلمه و شباهت آن با یک کلمه فارسی آنرا حفظ کنیم.

مثلا کلمه fabricate که به معنای از خود داستان در اوردن، مثل کلمه فابریکت در فارسی تلفظ می شود. پس می توانیم کد این کلمه را اینگونه بسازیم که : رفیق فابریکت که فقط داستان بافی میکنه.

در روش دوم اما ما سعی می کنیم که با توجه به شکل ظاهری کلمه یا مفهوم آنرا کد گذاری کنیم. مثلا felon به معنای تبهکار، که مانند کلمه فلان در فارسی نوشته می شود. می توانیم برای این کلمه این کد را
بسیازیم: فلانی آدم تبهکاریه.

فراموش نکنید که استفاده از مسائل خنده دار و یا عجیب می تواند تا چند برابر باعث بالاتر رفتن میزان به خاطر سپردن مطالب در افراد شود. سعی کنید در تمام کد هایتان از این نکته بهره ببرید اما نه تا جایی که یادگیری کدها از خود مطلب سخت تر شود.

2- تست زنی

برای پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی در مغز، می‌توانید به تست زنی و حل تمرین بپردازید.

پس از مطالعه مباحث، با تست زنی از نوع آموزشی، مطالب را بهتر به خاطر بسپارید. همچنین، اگر حس می‌کنید مطلبی از یادتان رفته، می‌توانید با حل تمرین و تست زنی در مبحث مورد نظر، این حس واقعی بوده یا کاذب است را بررسی کنید.

در صورتی که به سوالات پاسخ دهید، حس کاذب است و اگر نتوانستید پاسخگویی کنید، می‌توانید به کتاب درسی مراجعه کرده و مبحث مربوطه را مرور کنید.

3- تدریس با صدای بلند

می‌توانید مطالب درسی را با صدای بلند به خودتان تدریس کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که با بیان مطالب با صدای بلند، آن‌ها را بهتر به خاطر می‌سپاریم و این روش می‌تواند به پیشرفت شما در یادگیری کمک کند.

هرم یادگیری

با استفاده از هرم یادگیری مطالب به طرز شگفت انگیزی در ذهن باقی می مانند .

هرم یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا