دسته‌بندی نشده

چگونه بعد از شوکه شدن، گیاه را درمان کنیم؟

درمان شوکه شدن گیاه

1. دادن آب قند به گیاهان
باور بکنید یا نه، تحقیقات نشان داده اند که محلول رقیق آب و قند به درمان شوک گیاه کمک می کند. در زمان جابه جایی هم می توانید از آب قند برای پیشگیری از شوکه شدن گیاه استفاده کنید. البته این روش فقط برای بعضی از گیاهان جوایب می دهد. اما چون آب قند ضرری برای گیاه ندارد قطعا این روش ارزش امتحان کردن را دارد.

2. استفاده از آسپرین
استفاده از آسپرین یک روش مرسوم برای درمان شوکه شدن گیاه است. برای این کار آسپرین را در آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گیاه بدهید.

3. هرس کردن گیاهان
هرس کردن به گیاه کمک می کند انرژی خود را صرف تقویت ریشه ها کند. اگر از گیاهان چندساله نگهداری می کنید، حدود یک سوم آن ها را هرس کنید. در صورت نگهداری گیاهان یکساله بوته ای هم یک سوم آن را هرس کرده و در گیاهان تک ساقه ای نصف هر برگ را برش بزنید.

درمان شوکه شدن گیاه

4. مرطوب نگه داشتن خاک
بعد از شوکه شدن گیاه در اثر جابه جایی یا تعویض گلدان حتما به آبیاری منظم آن توجه داشته باشید. خاک را همواره مرطوب نگه دارید اما نه به طوری که خیس و غرقاب بماند. همچنین از باز بودن سوراخ زهکش گلدان و خروج آب از خاک هنگام آبیاری مطمئن شوید.

5. صبر و تحمل
گاهی یک گیاه فقط به فرصتی نیاز دارد که توان خود را بازیابی کند. این زمان را در اختیار گیاه قرار دهید تا به حالت عادی برگشته و دوباره رشد خود را از سر بگیرد.

نکات مهم در شوکه نشدن گیاه هنگام تعویض گلدان

تا حد امکان به ریشه ها هیچ کاری نداشته باشید و به آنها دست نزنید: هنگام انتقال آن به محل دیگر (خواه مقصد گلدان دیگر باشد یا باغچه)، هر چه کمتر به توپ ریشه دست بزنید بهتر است. در صورتی که مشکل تنگی گلدان یا در هم پیچیدگی ریشه (Root Bound) وجود داشته باشد، چاره ای به جز عوض کردن گلدان ندارید، اما نباید بگذارید خاک اطراف سیستم ریشه بریزد، نباید آن را تکان بدهید و باید با ریشه ها با ملایمت برخورد کنید.

تا حد ممکن همه ریشه ها را همراه گیاه منتقل کنید: همان طور که در بالا گفته شد، برای جلوگیری از تنش باید تا حد ممکن همه ریشه را همراه گیاه جا به جا کنید. هر چه ریشه های بیشتری همراه گیاه باشد، شوک وارد شده کمتر خواهد بود.

شوکه نشدن گیاه هنگام تعویض گلدان

پس از تعویض گلدان، آبیاری کامل و عمیق انجام دهید: یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از تنش جابه‌جایی در گیاه، این است که مطمئن شوید پس از انتقال آب کافی دریافت می‌کند. به این صورت گیاه به موقعیت جدید خود خو می‌گیرد.

حتما هنگام جابه جایی ریشه ها مرطوب باشند: باید سیستم ریشه در هنگامی که گیاه به خاک جدید منتقل می‌شود، رطوبت داشته باشند تا استرس زیادی به آن وارد نشود. هر بخشی از ریشه که خشک باشد، آسیب می‌بیند.

منبع : مجله گل، نازبو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا