دسته‌بندی نشده

چگونه استقلال مالی داشته باشیم + ۸ گام برای رسیدن به استقلال مالی

استقلال مالی و ۸ گامی که برای رسیدن به آن باید طی کنید

همه می‌خواهند به استقلال مالی برسند اما چرا فقط تعداد کمی به این هدف می‌رسند؟ راه رسیدن به استقلال مالی چیزی نیست جز برنامه‌ریزی درست و پایبندی به آن. همراه ما باشید تا مراحل دستیابی به استقلال مالی را قدم‌به‌قدم برای‌تان بگوییم.

1. تصمیم بگیرید که حتی با وجود ترس هم به استقلال مالی برسید

جمله‌ی بالا را بیل کازبی، یکی از شخصیت‌های مشهور و البته جنجالی تلویزیونی می‌گوید. اما حرف خوب را باید شنید. یکی از دلایلی که افراد به استقلال مالی نمی‌رسند این است که می‌ترسند. ترس آنها از تغییراتی است که باید در زندگی خود ایجاد کنند.

تیلور شولتز برنامه‌ریز مالی و مدیر وب‌سایت «Definefinancial.com» اعتقاد دارد که استقلال مالی یک‌شبه رخ نمی‌دهد. او می‌گوید: «اگر با برنامه‌ریزی مالی آشنایی ندارید، نیازی نیست که یک‌شبه همه چیز را یاد بگیرید. درست مثل فرایند رسیدن به تناسب اندام که همه‌ی کارها را یک‌روزه انجام نمی‌دهید، در بحث‌های مالی نیز از شما انتظار نمی‌رود تکنیک‌های پیشرفته‌ی مالی را اجرا کنید. یک هدف قابل دسترس مشخص کنید و به‌دنبال پیروزی‌های کوچک باشید.»

به‌عنوان مثال اگر تا‌به‌حال پس انداز پول را تجربه نکرده‌اید و الان می‌خواهید شروع کنید، نیازی نیست فورا نصف هزینه‌های خود را کاهش دهید. با مبالغ اندک کار را شروع کنید و کم‌کم مقدار آن را بیشتر کنید. این روش اجازه می‌دهد تا اعتمادبه‌نفسی را که در درازمدت به آن احتیاج دارید، به‌دست بیاورید.

برای رسیدن به استقلال مالی باید با صداقت و جدیت به مسائل زیر فکر کنید:

  1. اول از همه اینکه استقلال مالی برای شما چه معنایی دارد؟ دنبال کردن تعاریفی که دیگران از استقلال مالی دارند شما را به جایی نمی‌رساند.
  2. از چه چیزهایی باید دست بکشید تا به جایی که می‌خواهید برسید؟ تصویری واقعی از وضعیت مالی کنونی‌تان به‌دست بیاورید.
  3. موانعی را که در سر راه‌تان قرار دارند، به‌طور واقعی ارزیابی کنید.
  4. یک سری اهداف واقعی مشخص کنید تا به شما کمک کنند به استقلال مالی برسید.

استقلال مالی

2. ایجاد مراحلی واقعی که شما را به مقصدتان برساند

رسیدن به استقلال مالی فقط یک هدف نیست بلکه از هدف‌های کوچکی تشکیل شده است که باید آنها را مشخص کنید. زندگی مالی شما چندین جنبه دارد. برای رسیدن به هدف اصلی (استقلال مالی) باید در جنبه‌های مختلف زندگی مالی خود اهدافی تعیین کنید:

  • افزایش درآمد؛
  • کنترل عادت‌های خرج‌کردن پول؛
  • پرداخت بدهی‌ها و وام‌ها؛
  • درک الگوی پس‌انداز کردن؛
  • مشخص‌کردن اهداف سرمایه‌گذاری؛
  • تعریف اهداف بلندمدت مالی؛
  • خرید بهترین بیمه‌ی عمر برای خانواده.

3. همین الان قبل از اینکه خیلی دیر شود، برای رسیدن به هدف‌تان متعهد شوید

این مهم‌ترین کاری است که برای رسیدن به استقلال مالی می‌توانید انجام بدهید. چرا که کاری را انجام نخواهید داد مگر اینکه به انجام آن متعهد باشید.

احتمالا هزینه‌ی اصلی‌ای که برای یادگیری استقلال مالی باید بپردازید، زندگی‌کردن پایین‌تر از مخارج روزانه است. اگر قبلا این کار را انجام نداده‌اید تجربه‌ی چندان خوشایندی نخواهد بود.

جوز سانچز مشاور مالی وب‌سایت «JosevSanchez.com» می‌گوید:مشخص‌کردن اهداف، اولین قدم در تبدیل ناشناخته‌ها به شناخته‌شده‌ها است.لذت‌ها را به تأخیر بیندازید، یاد بگیرید که به خودتان نه بگویید. همین حالا را برای آینده‌ای بهتر فدا بکنید. اگر الان دچار مشکلات مالی هستید باید همین الان مخارج خود را کاهش دهید. این موضوع حتی می‌تواند باعث کاهش سفرهای بین شهری شما هم بشود. برای پرداخت بدهی‌هایتان هر کاری لازم است انجام دهید.

4. از افراد ولخرج فاصله بگیرید

اگر افراد ولخرجی در زندگی شما وجود دارند از آنها فاصله بگیرید. دوستان ما می‌توانند تأثیر خیلی زیادی روی رفتارهای ما بگذارند.
اگر دوستان شما فقط پول خرج می‌کنند و چیزی برای آینده پس‌انداز نمی‌کنند، به احتمال زیاد شما نیز گرفتار این رفتارها می‌شوید.

چگونه به استقلال مالی برسیم؟

5. همیشه شغل و کسب‌وکار خود را در اولویت قرار دهید

بهتر است روی افزایش درآمد و آینده‌ی شغلی خود سرمایه‌گذاری کنید. اگر بتوانید درآمد خود را رفته‌رفته افزایش دهید، زودتر به اهداف مالی خود می‌رسید. می‌توانید این کار را با افزایش مهارت‌های شغلی و افزایش ارزش خود برای کارفرمایتان انجام بدهید.

کریس هاموند مشاور امور مالی می‌گوید:«کار کردن روی پیشرفت شغلی مثل سرمایه‌گذاری روی خودتان است. مهم نیست برای خودتان کار می‌کنید یا دیگران، این یکی از بهترین راه‌ها برای بازگشت سرمایه است.»اگر برای خودتان کار می‌کنید معنایش این است که باید به مشتری‌های زیادی خدمت کنید پس از آنها بپرسید چطور می‌توانید بهتر به آنها خدمت کنید.

6. قول بدهید که همیشه پول پس‌انداز می‌کنید

جزو افرادی نباشید که به خودشان می‌گویند پول ذخیره می‌کنند اما هیچ‌وقت این کار را انجام نمی‌دهند. زمان مناسب هرگز از راه نمی‌رسد. همیشه باید پول پس‌انداز کنید. این یک استراتژی خوب برای پیشرفت‌کردن است.

اگر نمی‌توانید پول پس‌انداز کنید یا باید مخارج خود را کاهش دهید یا به فکر افزایش درآمد باشید.

تونی لیدل مشاور امور مالی می‌گوید:«جان ماکسول می‌گوید که شما هرگز نمی‌توانید زندگی خود را تغییر دهید مگر اینکه یک عادت روزانه را تغییر دهید. راز موفقیت در زندگی ما پیدا‌کردن همین عادت روزانه است.»

یک بودجه‌ی شخصی و کسب‌وکاری برای خود مشخص کنید. سپس هر ماه این برنامه را بررسی کنید. به این صورت میزان پیشرفت خود را مورد سنجش قرار خواهید داد. نوشتن اهداف‌تان کمک زیادی می‌کند و بررسی روزانه‌ی آنها، موفقیت یا شکست آینده‌تان را رقم خواهد زد.

7. منابع درآمد متفاوتی داشته باشید

علاوه بر تنوع در سبد سرمایه‌ای، بهتر است منابع درآمد متفاوتی هم داشته باشید. هم بازار سهام و هم بازار کار از ثبات برخوردار نیستند و باید برای روزهای سخت آماده باشید. اگر کار تمام‌وقت دارید، روی یک کسب‌وکار جانبی وقت بگذارید.

این کار نه‌تنها باعث افزایش درآمد شما می‌شود، بلکه در صورت از دست دادن یکی از کارها، همچنان شاغل خواهید ماند.

آنچه باید در رابطه با استقلال مالی بدانید

8. به‌طور مرتب اهداف خود را مورد بازبینی قرار بدهید

برای رسیدن به استقلال مالی باید به هدف خود پایبند باشید. برای هر بخش مالی خود باید برنامه داشته باشید و این اهداف را سالانه مورد بازبینی قرار بدهید. از این کار دو هدف دارید:
اطمینان از اینکه در مسیر اهداف‌تان هستید؛
متمرکز ماندن روی هدف نهایی که همان استقلال مالی است.
عدم تمرکز در این راه خیلی طبیعی است. ممکن است عادت‌های قدیمی شما در رابطه با خرج‌کردن پول، به‌راحتی دوباره خود را نشان دهند.

همچنین بخوانید:

چگونه پس انداز خود را هر ماه افزایش دهیم؟

۸ تکنیک فوق حرفه ای برای پول جمع کردن

روش های پس انداز پول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا