دسته‌بندی نشده

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

سرطان پستان یا سرطان سینه (به انگلیسی: Breast cancer) به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود.[۱] علائم سرطان سینه می‌تواند یک توده در سینه، تغییر در شکل سینه، گودی پوست، ترشح مایع از نوک سینه، یا پوسته شدن قسمتی از پوست باشد.

در افرادی که بیماری در اندام‌های دیگر آنها گسترش پیدا کرده باشد، این علائم می‌توانند درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس، یا یرقان باشند.

عوامل خطر ابتلاء به سرطان سینه عبارتند از مرض چاقی، عدم تمرین فیزیکی، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی، درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی، پرتوهای یونی، اولین قاعدگی در سنین پایین، و دیر بچه دار شدن یا بچه دار نشدن.

دلیل حدود ۵ تا ۱۰٪ از موارد ابتلاء به این بیماری ژن‌هایی هستند که از والدین فرد به ارث رسیده‌اند، از جمله BRCA1 و BRCA2. معمولاً سرطان سینه در سلول‌های دیواره مجاری شیر و لوبول‌ها که تأمین کننده شیر مجاری هستند، ایجاد می‌شود.به سرطان‌هایی که از این مجاری شروع می‌شوند، کارسینوم پستان گفته می‌شود، در حالیکه سرطان‌های ایجاد شدهاز لوبول‌ها با نام سرطان لوبولار شناخته شده‌اند.

به علاوه، بیش از ۱۸ زیر-نوع سرطان سینه دیگر وجود دارد.برخی از سرطان‌ها از ضایعات پیش-تهاجمی از قبیل کارسینوم مجرایی درجا ایجاد می‌شوند

تشخیص سرطان سینه با انجام یک نمونه برداری از توده مربوطه تأیید می‌شود.پس از تشخیص سرطان، آزمایش‌های بیشتری انجام می‌شوند تا مشخص شود که آیا سرطان به قسمت‌های دیگر بدن نیز سرایت کرده است یا خیر و چه درمان‌هایی ممکن است نسبت به بیماری واکنش نشان دهند

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

علائم و نشانه های سرطان پستان عبارتند از :

*توده های جدید (بیشتر زنان به طور طبیعی دارای پستان های توده ای می باشند )، ضخامت در پستان یا زیر بغل .

* حساسیت نوک پستان ، ترشحات یا تغییرات فیزیکی( از قبیل فرورفتگی نوک پستان ، درد مداوم یا تغییراتی در اندازه و شکل پستان ).

*تحریک پوست یا تغییراتی مثل چروک شدن ، فرو رفتن ، پوسته پوسته شدن یا چین و چروک جدید .

*گرمی ، قرمزی و تورم پستان همراه با بثورات شبیه به پوست پرتقال.

*درد پستان معمولا از علائم سرطان پستان نمی باشد ولی بایستی به پزشک مراجعه شود

راه های متعددی برای پیشگیری از دچار شدن بانوان به بیماری سرطان سینه وجود دارد.

سرطان سینه می تواند در مراحل اولیه بیماری از طریق خون و غدد لنفاوی منتقل شود ولی احتمال زنده ماندن سلول های سرطانی در بافت غیرمتورم همیشگی نیست.

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

پزشکان معتقدند پیشگیری و درمان سرطان سینه امکان پذیر است. مؤسسات تحقیقاتی پزشکی گام های زیر را برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان توصیه می کنند.

محافظت بر روش زندگی سالم از طریق داشتن وزن متعادل، کم کردن روغن و افزایش سبزیجات و میوه در رژیم غذایی روزانه.

انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم.

چکاپ به هنگام استفاده از داروهای هورمونی.

استفاده نکردن از داروهای ضدبارداری هورمونی به مدت بیش از ۴ سال.

شیر دادن به نوزاد حداقل به مدت ۶ ماه.

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

ترک دخانیات

انجام آزمایش های دوره ای بعد از سن ۴۰ سالگی. چنانچه یکی از اعضای خانواده ای سابقه ابتلا به سرطان سینه دارد، توصیه می شود اعضای آن خانواده آزمایشهای دوره ای سالانه را از سن کمتری آغاز کنند.

سرطان سینه، رشد مهار نشده سلول های غیرطبیعی است که در نواحی مختلف سینه ایجاد می شود. این اتفاق ممکن است در بافت های مختلف مانند مجاری ای که شیر را انتقال می دهند، در بافت تولیدکننده شیر و در بافت غیرغددی رخ دهد.

سرطان سینه پس از سرطان پوست دومین سرطان شایع در زنان است و هر ساله تعداد زیادی از مبتلایان به سرطان سینه تشخیص داده می شوند. تعدادی نیز جان خود را از دست می دهند. خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می شود و در حدود سه چهارم از موارد بیماری در زنان بالای ۵۰ سال ایجاد می شود.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا