دسته‌بندی نشده

چگونه از توتون برای مدت زمان طولانی نگهداری کنیم؟

به صراحت می توان گفت که روش نگهداری از توتون بسیار مهم است زیرا اگر محیط رطوبت خود را از دست بدهد گیاه قطعا از بین خواهد رفت. علاوه بر این عوامل مختلفی دیگری نیز وجود دارند که در نگهداری از توتون حائز اهمیت خواهند بود.

آشنایی با روش های نگهداری توتون

بهتر است بدانید که توتون در واقع از دسته گیاهان بومی استرالیا و نواحی گرمسیری آمریکا می باشد که از جنس Nicotinia بوده و شامل حدود ۶۷ گونه گیاه یکساله، دوساله، چند ساله و درختچه ای خواهد بود. این گیاه دارای برگ های متناوب، خطی یا تخم مرفی متمایل به نیزه ای تا تخم مرغی پهن با کرک های غده ای است. گل های آن نیز اغلب لوله ای تا شیپوری یا سینی شکل است که گاهی معطر هستند و بر روی خوشه ها یا پانیکول هایی ظاهر می شوند.

چگونگی نگهداری از توتون

گل های توتون به صورت معمولا تنها در اوایل غروب و در شب باز می شوند و در برخی از ارقام در طول روز اگر سایه نسبی فراهم گردد باز می ماند. دقت داشته باشید که تمام قسمت های این گیاه سمی بوده و در صورتی که خورده شود می تواند موجب ناراحتی شود. همچنین در صورت تماس دست با برگساره ممکن است موجب تحریک پوست گردد.

 نگهداری توتون

توجه داشته باشید که برگ های توتون اغلب به فضای ذخیره سازی مناسبی نیاز دارند. مفهوم مکان بسته به مدت زمان نگهداری توتون در آن تغییر می یابد پیش از اینکه مالک از آن برای اهداف مورد نظر خود استفاده نماید.

توتون و تنباکو تخمیر ارسال می شود تا در قالب های بریکت از روی پرس و یا به صورت برش، در ظروف مهر و موم شده بدون دسترسی به هوا و در محیط گرم و تاریک بسته بندی شود. خاصیت شگفت آور تخمیر این است که پس از شروع، روند هرگز متوقف نمی شود و هر چه برگ های توتون بیشتر ذخیره شود بهتر و خوش طعم خواهد شد.

جالب است بدانید که برگ های خشک توتون و تنباکو را می توان برای مدت زمان طولانی بدون برش و مرطوب نگه داشتن آن نگه داری نمود. برای ذخیره سازی برگ های توتون بایستی برگ های خشک را به صورت کامل در جعبه های مقوایی قرار دهید.

همچنین می توانید دسته ای از برگ های خشک را در فصل زمستان زیر سقف برای مثال در اتاق زیر شیروانی ذخیره نمایید. پشته های برگ خشک توتون را می توانید به لوله ها بچرخانید و با نخ ببندید. سپس آن ها را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید و هوای اضافی را از آن خارج نمایید و به صورت قاطع ببندید.

به طور کلی توتون و تنباکوی خام را می توانید از درون پارچه های ساخته شده از چوب، شیشه، سرامیک، فلز و پنبه به راحتی نگهداری نمایید. این می تواند یک شیشه شیشه ای معمولی با درب مهر و موم شده، یک جعبه حلبی برای چای خوب، کیسه های زیپ و یا جعبه های چوبی باشد.

 تازه نگهداشتن توتون

لازم به ذکر است که به هیچ وجه مواد بویایی قوی در آن ها وجود نداشته باشد زیرا مواد اولیه گیاهی بلافاصله تمام رایجه های خارجی را به خود جذب می کند. هنگام انتخاب یک ظرف دقت کنید که هر یک از آن ها باید خیلی محکم بسته شوند.

پس از بارگیری با مواد اولیه هر ظرف حاوی توتون مجهز به برچسب با نام انواع و تاریخ تخم گذار است. یک استثنا در مورد کیسه های کوچک ساخته شده از پارچه های پنبه اس ساخته شده است زیرا آن ها حاوی بخش بسیار کمی از برش توتون و تنباکو هستند و به همین خاطر نیاز به برچسب نخواهند داشت.

نگهداری در شیشه های شیشه ای:

ظروف شیشه ای یا سرامیکی محکم بسته شده و مجهز به واشر لاستیکی در گردن و یک قفل درب معمولا برای نگهداری طولانی مدت توتون ها بسیار مناسب خواهد بود. در واقع شیشه برای این اهداف ایده آل خواهد بود زیرا ماده ای متخلخل نیست و به راحتی ضدعفونی می شود.

این شیشه ها مخصوصا برای نگهداری ترکیب های گیاهی خشک مانند توتون، چای و مجموعه گیاهی طراحی شده اند. به طور سنتی سیگار برگ ها را از برگ ها می چرخانند که دست نخورده نگه داشته شوند و در نهایت از ناچ های کوچک برای پر کردن سیگار و لوله استفاده می کنند. برای نگهداری های طولانی مدت توتون و تنباکو می توانید آن ها را در قوطی های معمولی بغلتانید.

به صراحت می توان گفت که تهیه قوطی های برش یکی از مهم ترین مراحل فرآیند ذخیره سازی محسوب می شود که برای انجام آن بایستی شیشه را پیش از استفاده حتما با آب گرم و صابون بشویید. سپس شیشه را روی بخار داغ و یا در ماکروویو به مدت ۱۵ دقیقه استریل نمایید.

اجازه دهید تا آخرین قطرات رطوبت از لیوان داغ تبخیر شده و شیشه خنک شود. ترکیب توتون و تنباکو خشک را در یک ظرف شیشه استریل شده ریخته و با یک قوطی یا یک درب داغ مخصوص با نخ رول نمایید. در این مواقع درون شیشه خلا ایجاد می شود و مخلوط گیاهی کاملا ذخیره می شود. هر شیشه مجهز به کتیبه ای است که نشان دهنده درجه محتوا و تاری بسته بندی است و پس از آن در انبار قرار می گیرد.

روش نگهداری و مرطوب کردن توتون

نگهداری در ظروف چوبی:

برای نگهداری تنباکو لوله ای به مدت چندین ماه اغلب از جعبه های چوبی استفاده می شود که مجهز به دستگاه بخور برای حفظ رطوبت در داخل فروشگاه هستند. ماده ساخت آن ها چوب سرو است و اندازه آن ها اغلب ۱۱۰، ۲۲۰ یا ۴۵۰ گرم ترکیب توتون و تنباکو را در خود جای می دهد.
در مرطوب کننده های ترکیب توتون، تنباکو، توتون و تنباکو را می توان بدون از دست دادن کیفیت آن برای چندین ماه ذخیره نمود.

حتماً بخوانید:

نگهداری در جعبه های قلع:

قوطی های مهر و موم شده به خوبی برای ذخیره سازی طولانی مدت مناسب هستند. محل نگهداری مهم ترین عنصر است و به همین خاطر باید خنک، تاریک، خشک و در دمای ثابت باشد.
همراه با نگهداری طولانی مدت، توتون و تنباکوی های انگلیسی و طبیعی بر اساس نظر عمومی متخصصان در حال تغییر به سمت بهتر هستند در حالی که انواع معطر به تدریج کیفیت خود را از دست می دهند و طعم آن ها خراب می شود. در ظروف جلبی، برش توتون و تنباکو می تواند حداقل برای یک سال با موفقیت ذخیره شود.

قرار دادن درون کیسه:

برای نگهداری کوتاه مدت قطعا کیسه های توتون مناسب ترین راهکار خواهند بود که می توانید آن ها را در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار دهید. محبوب ترین کیسه ها اغلب از جنس چرم، پنبه و پلاستیک با آستر های لاستیکی یا پلاستیکی است. مقدار کمی برش در کیسه ذخیره می شود تنها به اندازه ای که یک روز طول بکشد و پس از آن محتوای آن مجددا پر می شود. کیسه های توتون تنها برای نگهداری موقت استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا