دسته‌بندی نشده

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم؟ + 3 روش کاربردی

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم؟


انتقاد ها دردناک هستند و این دلیلی داره که باید برای یافتنش به سراغ علم عصب شناسی بریم. برای اینکه زنده بمانیم به طور غریضی ذهن ما تکامل یافته تا واکنش شدیدی به عوامل منفی داشته باشد. همانطور که 20 هزار سال پیش ذهن انسان تلاش میکرد تا او را از خطرات در برابر شکارچی ها حفظ بکند امروزه هم ذهن دقیقا همان واکنش رو در برابر انتقادی که از طرف رئیس و یا همسرتان ابراز میشود دارد.

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم علم عصب شناسی

اما صرفا به دلیل اینکه انتقادات خوشایند نیستند آیا باید از انتقاد کردن از دیگران دوری کرد؟ البته که نه ولی باید اینکار رو از راه درست انجام داد. محققان دانشگاه میشیگان آمریکا به این نتیجه رسیده اند که میزان مناسبی از انتقادات در واقع یکی از فاکتورهای اساسی برای اداره یک مجموعه است. همچنین در تحقیقی دیگر نیز اثبات شد که اگر در نقد کردن زیاده روی نکنیم هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد. در هر دوی این تحقیقات اثبات شد که اگر قبل از هر انتقادی 5 یا 6 رفتار مثبت داشته باشیم و یا از طرف مورد نظرمان تعریف کنیم، میتوانیم یک انتقاد هم از او داشته باشیم و در عین حال کسی هم ناراحت نمیشود.

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم میانه رو باشید

زمانی که انتقادات خیلی ماهرانه مطرح شوند کمک زیادی به افزایش بهره وری افراد و یا مجموعه ها میکند.حتی تلنگری به افراد میزند و به آن ها گوشزد میکند که نمیتوانند همیشه کامل و بدون نقص باشند. اگر همسر شما یا یکی از اعضای تیم شما در حد انتظاراتی که از او وجود دارد عمل نمیکند، کاملا حق دارد که در این مورد بداند و شما باید نظر خود را بیان کنید تا طرف مقابل هم شانسی برای بهبود رفتار خود داشته باشد.

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم ماهرانه انتقاد کنید

با درنظر داشتن نتایج این تحقیقات به این سه راهکاری که در ادامه آمده است توجه کنید.

1. به حال و هوای روحی خودتان توجه کنید.

آیا انتقاد شما از فرد روبرویتان به خاطر حال روحی نامناسبی است که دارید یا اینکه صرفا میخواهید باعث بد جلوه کردن وی شوید؟ صبرکنید، یک نفس عمیق بکشید و به راهتان ادامه دهید. انتقاد هایی که از عصبانیت و یا رقابت ریشه میگیرند تنها باعث نابود شدن روابط شما خواهند شد.

2. هرگز به طرف مقابل حمله ور نشوید.

هیچگاه انتقاداتون رو به فرد وارد نکنید، بهترین راه، انتقاد از کاری هست که او انجام داده. تلاش کنید که بین “عمل” و “شخصیت” طرف مقابل تفاوت قائل شوید. زمانی که با این شیوه نظرات و یا انتقاداتتون رو بیان کنید فرد روبرو هم واکنش بهتری دارد و احساس نمیکند که به او توهین شده.

3. کوتاه و گزیده انتقاد کنید.

دکتر “کلیفورد ناس” از دانشگاه استنفورد در تحقیقی به این نتیجه رسید که مردم تنها ظرفیت شنیدن جملات کوتاه در زمان مورد انتقاد گرفتن دارند. بنابراین شما هم سعی کنید که از این نکته استفاده کنید تا بتوانید بر تنش های احتمالی غلبه کنید.


امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. باز هم مثل همیشه میتوانید نظرات خود را با ما در قسمت کامنت ها درمیان بگذارید. به زودی عنوانی تازه از سری جدید مقاله های موفقیت مجله دلگرم منتشر خواهد شد. همراه ما باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا