دسته‌بندی نشده

چه چیزی به اسکناس دلار ارزش می‌دهد؟ قسمت دوم

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد، اگر مجموع کل پول در گردش سریعتر از ارزش کل کالاها و خدمات در اقتصاد افزایش یابد، در چنین حالتی هر اسکناس مثلا صد دلاری توان خرید سهم کمتری از کالاها و خدمات را دارد. این همان اتفاقی است که تورم نام دارد. از سوی دیگر، اگر عرضه‌ی پول ثابت باقی بماند، در حالی که کالاها و خدمات بیشتری تولید می‌شود، ارزش هر دلار بالا خواهد رفت و تورم منفی رخ می‌دهد.

چه چیزی به اسکناس دلار ارزش می‌دهد؟ قسمت دوم

اما کدام بدتر است؟ تورم یا تورم منفی

با وجود تورم پولی که امروز در کیف پول شماست تا فردا ارزش کمتری خواهد داشت، که باعث می شود بخواهید آن را فورا خرج کنید. در چنین حالتی اگرچه محصولات بیشتری در حوزه‌ی تجاری تولید می‌شود اما مشوق مصرف بی‌رویه یا احتکار آذوقه و سوخت می‌شود. بنابراین دوباره قیمت ها رو به افزایش می‌رود و منجر به کمبود و حتی تورم بیشتر می‌شود.

چه چیزی به اسکناس دلار ارزش می‌دهد؟ قسمت دوم

اما وجود تورم منفی هم در جامعه باعث می‌شود که مردم بخواهند پول خود را نگه دارند و کاهش خرید مصرف کننده، سود کسب و کارها را هم کم می‌کند که منجر به بی‌کاری و کاهش مجدد خرید و فروش می‌شود. بنابراین اقتصاد کشور کوچک و کوچکتر می‌شود. بنابراین اکثر اقتصاددانان بر این باورند که تورم ناچیز و ثابتی برای تشویق رشد اقتصادی در هر کشوری لازم است.

چه چیزی به اسکناس دلار ارزش می‌دهد؟ قسمت دوم

در همین راستا جالب است بدانید که سیستم فدرال رزرو همواره از حجم عظیمی از داده‌های اقتصادی برای تعیین اینکه چه مقدار ارز باید در گردش باشد، استفاده می‌کند. این اطلاعات شامل نرخ های قبلی تورم، روندهای بین المللی و نرخ بیکاری است. مانند داستان مو طلایی و سه خرس، باید اعداد را دقیقا به شکلی تنظیم کرد که محرک رشد باشد و مردم را سرکار حفظ کند، بدون اینکه اجازه دهیم تورم به سطح مخرب خود برسد. بنابراین فدرال رزرو نه تنها تعیین‌کننده‌ی ارزش تکه کاغذ موجود در کیف پول شماست، بلکه شانس شما برای به دست آوردن یا حفظ شغلی که از آن پول در می‌آورید را حفظ می‌کند.

چه چیزی به اسکناس دلار ارزش می‌دهد؟ قسمت دوم

برای مطالعه قسمت اول اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا