دسته‌بندی نشده

چه درمان‌هایی در تخصص پوست و مو کاربرد دارد؟

چه درمان‌هایی در تخصص پوست و مو کاربرد دارد؟

دانشجویان پزشکی معمولاً به این دلیل جذب تخصص پوست و مو میشوند که ترکیبی از استفاده از دارو و جراحی است. شما میتوانید در یک روز هم از نسخه و هم از اسکالپل استفاده کنید. دانش عمومی در مورد دارو، به عنوان مثال هنگام استفاده از داروهای دارای سمیت سیستمیک مانند استروئیدهای داخل وریدی بسیار مهم است. شما علاوه بر جراحی، پمادهای موضعی (به خصوص استروئیدها و آنتیبیوتیکها) را در اختیار بیماران خود قرار میدهید.

با این حال، همه روشها لزوماً درمانی نیستند. متخصصین پوست و مو از دست خود برای تشخیص نیز استفاده می‌کنند. آنها روی تخت معاینه یا در مطب، آزمایشهای سادهای را برای تأیید تشخیصهای بالینی انجام می‌دهند. این امر شامل بیوپسی پوستیِ ضایعات مشکوک، رنگآمیزی لکههای عفونتهای قارچی با هیدروکسید پتاسیم، رنگآمیزی گرم برای شناسایی عوامل باکتریایی عفونتهای پوستی مانند سلولیت یا زردزخم، و آماده سازی اسمیرهای تزانک (Tzanck smears) برای جداسازی عفونتهای تبخال است.

در حوزه درمانی، متخصصان پوست جراحان اصلی پوست هستند. یکی از پرطرفدارترین انواع جراحی، جراحی میکروگراف موس است. این درمان پیشرفته برای سرطان پوست، شامل حذف سرطان از نواحی خاص (که برش با حفظ پوست از اهمیت زیادی برخوردار است) مانند صورت یا گوشها میباشد. این کار احتمال بهبودی را افزایش میدهد. از نظر تاریخی، سرطانهای پوستی، با حاشیه استاندارد جدا میشوند تا از حذف کل سرطان اطمینان حاصل شود. لذا، بخشی از پوست برداشته شده عاری از سرطان است. جراحان موس برشهای سریالی از پوست را برداشته و آنها را زیر میکروسکوپ ارزیابی میکنند تا از حاشیه سالم و عاری از سرطان اطمینان حاصل کنند. این کار به متخصص پوست اجازه میدهد تا بیماری را دقیق‌تر بررسی کرده و بدون دستکاری سلولهای سالم، تمام تومور را حذف کند. جراح موس پس از برداشتن ضایعه پوستی، زخم را ترمیم میکند.

تنها متخصصان پوست با مهارت زیاد در جراحی میتوانند جراحی موس را با فلپها و گرافتهای پیچیده انجام دهند. متخصصین پوست جراحیهایی را که معمولاً توسط جراحان پلاستیک انجام میشوند مانند لیپوساکشن، بلفاروپلاستی (جراحی پلک) و حتی ریتیدکتومی (لیفت صورت) را نیز انجام میدهند. جراحیها همچنین شامل روشهایی مانند برش، سرمادرمانی، اسکلروتراپی (درمان عروق واریسی)، جراحی با لیزر، کاشت مو و روشهای تقویت بافت است.

برخی از متخصصان پوست نیز روشهای دارویی و جراحی جوانسازی پوست را در قالب تخصص پوست و مو زیبایی انجام میدهند. جوانسازی دارویی شامل استفاده از ترتینوئین، آلفا هیدروکسی اسید، و آنتی اکسیدانهای موضعی برای درمان تغییرات پوستی ناشی از افزایش سن است. روشهای جوان سازی با جراحی شامل تزریق سم بوتولینوم، تقویت بافت نرم، لایهبردارهای شیمیایی، پوست خراشی یا درم ابریژن (dermabrasion)، اسکلروتراپی و لیزر پوست است. بسیاری از افراد درباره بوتاکس شنیدهاند که یک روش درمانی زیبایی است و در حیطه تخصص متخصصان پوست است. این روش شامل تزریق هدفمند مقادیر بسیار کمی از سم بوتولیسم خالص به عضله صورت است. تزریق باعث انسداد عصبی و فلج عضله صورت میشود. فلج عضله از چروک شدن پوست بیمار هنگام لبخند یا اخم جلوگیری میکند.

بسیاری از متخصصان پوست و زیبایی، جوانسازی پوست با لیزر را انجام میدهند که شامل استفاده از لیزر (تقویت نور توسط انتشار شبیهسازی شده اشعه) برای درمان چین و چروک، ضایعات رنگی (مانند لکههای مادرزادی)، اسکار، تتو، زگیل و موهای زائد است. یک تکنیک پیشرفته به نام جوانسازی با جراحی الکتریکی، بدون از بین بردن رنگدانههای پوستی ضایعات را برطرف میکند، بنابراین در تمام پوستها با هر رنگی قابل استفاده است.
به نظر میرسد که درماتولوژی جراحی بیش از درماتولوژی دارویی به سرعت در حال رشد است. متخصصین پوست بیشتری در زمینه جراحی مهارت کسب میکنند. این متخصصان خصوصی به تهدید ذکر شده در دهه‌های 1980 و 1990 اشاره کرده و بیان میکنند که درمان و مراقبت با روشهای سنتی باعث کاهش درآمد متخصصان پوست میشود. علاوه بر این، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، برخی دانشجویان پزشکی معتقدند که درماتولوژی جراحی سودآورتر از درماتولوژی کلاسیک است. دانشجویان پزشکی باید در نظر داشته باشند که تخصص پوست و مو یکی از شاخههای اصلی پزشکی داخلی است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست آکادمیک بر این باورند که بخش اصلی تخصص پوست و مو مربوط به بیماریهایی است که با دارو درمان میشوند، نه جراحی.

چه درمان‌هایی در تخصص پوست و مو کاربرد دارد؟

رابطه پزشک و بیمار

اگرچه متخصصان پوست بیشتر نقش مشاوره‌ای دارند، اما سطح بالایی از تماس و ارتباط با بیمار را حفظ می‌کنند. آنها روابط طولانی مدت با بسیاری از بیمارانشان برقرار می کنند که شرایط مزمن پوستی آنها در طی چند سال به ویزیت‌های متعدد نیاز دارد. بیماران از متخصصان پوست خود به دلیل تأکید بر داروهای پیشگیری و درمان فوری بیماری‌های حاد پوستی قدردانی می‌کنند. متخصصان پوست ضمن برخورد با مشکل فعلی، اهمیت پیشگیری از سرطان پوست را نیز به بیماران خود آموزش می‌دهند از جمله: قرار نگرفتن در معرض آفتاب مستقیم، استفاده از ضد آفتاب و توجه به خال‌های مشکوک خود. بسیاری از بیماران نمی‌دانند که بررسی خال‌ها توسط خودشان به اندازه بررسی ماهانه پستان اهمیت دارد.

از همه مهم‌تر، متخصص پوست برای داشتن روابط ارزشمند با بیماران، باید مهارت گوش دادن عالی داشته باشد. متخصصان پوست، به نوعی، هم پزشک و هم مشاور هستند. اختلالات پوستی به عنوان تظاهرات بیرونی بیماری، می‌توانند بر سلامتی بیمارانی که نگران این هستند که دیگران پوستشان را نگاه می‌کنند، تأثیر بگذارد. شما باید وقت بگذارید تا تشخیص دهید که بیماران نسبت به بیماری پوستی خود چه احساسی دارند. این مساله هنگام ارزیابی اثرات درمان حائز اهمیت است. باید بتوانید این اختلال را بررسی کرده و به درستی با بیماران خود ابراز همدلی کنید. بیماری پوستی بیش از فشار خون یا دیابت یا هر بیماری درونی دیگری، بر روان بیمار تأثیر می‌گذارد که یک جنبه‌ی منحصر به فرد از تخصص پوست و مو است.

چه چیزی باعث میشود یک فرد متخصص پوست خوبی باشد

به کار با بیماران مختلف علاقمند است.
به این شاخه از پزشکی علاقمند است.
یک پزشک خردمند، اهل عمل و همدل است.
عاشق پیگیری نتایج درمان است.
به خوبی نگرانیهای بیماران را میشنود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا