دسته‌بندی نشده

چند روز یک بار خانه را جارو کنیم ؟

چند وقت یک بار خانه را جارو کنیم؟

طراحان دکوراسیون داخلی و متخصصان بهداشت معتقدند که فرش، کف‌پوش و … را باید حداقل هفته‌ای یک‌بار جارو کرد. فرقی نمی‌کند که کثیفی فرش و کف‌پوش دیده می‌شود یا نه؛ چون هر چیزی که برای پوشاندن کف از آن استفاده می‌کنیم با جمع کردن گرد و غبار در دراز مدت باعث کدر شدن و زشتی محیط اطراف ما می شود. اگر فاصله زمانی جارو کشیدن بیش از یک هفته باشد ممکن است باعث بیماری شود. گرد و غبار موجب تشدید آلرژی می‌شود. هم چنین باکتری‌هایی مانند کامپیلوباکتر و استافیلوکوک از طریق کفش منتقل می‌شوند و باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه و اسهال خونی می‌شوند.
بنرعمومی
نوع کف‌پوش خانه و الگوی زندگی شما در تعداد دفعاتی که باید جارو کنید تأثیرگذار است. با دلگرم همراه باشید تا در ادامه به سؤال بالا جواب دهیم.

تشخیص دفعات لازم برای جارو کردن به نوع کف‌پوش بستگی دارد.
کف‌پوش‌های چوبی (پارکت) و زمین‌های کاشی‌کاری شده را هفته‌ای یک‌بار جارو کنید.
کف‌پوش‌های چوبی و زمین‌های کاشی‌کاری شده کمتر از قسمت‌های فرش شده باکتری جذب می‌کنند. سطح کاشی و چوب صاف، سخت و بدون درز است و باکتری در آن کمتر نفوذ می‌کند. لعاب‌کاری روی کاشی از تیره شدن سطح کاشی و نفوذ باکتری به درون بافت آن جلوگیری می‌کند. بااین‌حال لازم است هفته‌ای یک‌بار کف‌پوش‌های چوبی و زمین کاشی‌کاری شده را جارو کرد زیرا ممکن است بین درز چوب‌ها باکتری جمع ‌شود.

جارو کشیدن کفپوش

قسمت‌های فرش شده را هفته‌ای دو بار جارو کنید.
قسمت‌های فرش شده را دو بار در هفته جارو کنید زیرا گرد و غبار و آلودگی بین الیاف فرش جمع می‌شوند. هرچه در جارو کردن فرش‌ها کوتاهی کنید، آلودگی بیشتری جمع می‌شود و در اثر راه رفتن گرد و خاک روی آن بیشتر می‌شود.

اگر حیوان خانگی دارید، هر روز جارو کنید.
اگر شما هم جزو دوست داران حیوانات هستید و حیوان خانگی دارید باید هر روز کف خانه خود را جارو کنید. مو و شوره حیوانات باعث کثیفی محیط می‌شود؛ علاوه بر این حیواناتی که بیرون می‌روند، می‌توانند باکتری‌هایی مانند کامپیلوباکتر و استافیلوکوک را با خود به داخل بیاورند که ممکن است باعث سردرد، حالت تهوع، اسهال و عفونت‌هایی مانند گاستریت (ورم معده) شود. جارو کردن روزانه، باکتری‌ها را از بین می برد و به حفظ سلامت خانواده کمک می‌کند. اگر فرصت کافی برای جارو کردن کل خانه را ندارید، بیشتر اتاق‌هایی که حیوان خانگی شما در آن است را جارو کنید یا می‌توانید کار را به جاروبرقی‌های رباتی بسپارید.

جارو کردن به میزان استفاده از اتاق بستگی دارد
هرچه بیشتر از یک فضا استفاده می‌کنید و تردد در آن بیشتر است باید آن را بیشتر جارو کنید.
فضاهایی که از آن به‌طور معمول استفاده می‌کنید، هفته‌ای یک‌بار جارو کنید. برای مثال اتاق‌خواب‌ها و اتاق کار هر روز توسط افراد معدودی استفاده می‌شود و به همین دلیل تمیزتر باقی می‌مانند.
فضاهای پرتردد را هر چند روز یک‌بار جارو کنید. قسمت جاکفشی، راهروها، آشپزخانه و اتاق‌های بازی کودکان بیشتر از حد معمول استفاده می‌شوند و به همین جهت بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند و باید زود به زود جارو شوند.
فضاهای کم تردد را دو هفته یک‌بار جارو کنید. تردد در اتاق‌های مهمان، اتاق غذاخوری و اتاق آفتاب‌گیر کمتر است و به این جهت با فاصله زمانی بیشتری آن را جارو کنید.

قالیچه‌ها را دو بار در هفته جارو کنید
هر قالیچه‌ای که روی کف‌پوش چوبی، زمین کاشی‌کاری شده یا فرش‌های پرز کوتاه می‌اندازید باید هفته‌ای دو بار جارو کنید. الیاف قالیچه مانند فرش باکتری را جذب می‌کند. علاوه ‌بر جارو کردن قالیچه، زیر قالیچه‌ها هم باید جارو شود که به میزان پوشش قالیچه‌ها بستگی دارد؛ چون قالیچه‌ها به شدت در معرض آلودگی و خاک قرار می‌گیرند.
اگر قالیچه کمتر از ¾ سطح زمین را پوشانده است، سطح زیر قالیچه را با توجه به آن چه در بالا گفته شد جارو کنید.
اگر قالیچه بیشتر از ¾ سطح زمین را پوشانده است، سطح فرش شده را هفته‌ای یک‌بار و سطح پارکت شده را یک هفته در میان جارو کنید.

جارو کشیدن قالی

بهترین روش جارو کردن

علاوه بر موارد ذکر شده، بهتر است به نکات زیر درباره جارو کردن توجه کنید:
با توجه به نوع کف‌پوش خانه خود از جاروبرقی مناسب استفاده کنید. بدنه جاروبرقی که موتور در آن قرار می‌گیرد از سری آن کاملاً مجزا است. سری جاروبرقی از اجزا مهم است و در تمیز کردن سطح سخت زمین اهمیت ویژه‌ای دارد. در انتخاب سری جاروبرقی باید دقت لازم را لحاظ کنید؛ چون انتخاب سری نامناسب ممکن است باعث ایجاد خراش و آسیب کف‌پوش شود.

جاروبرقی ایستاده که به صورت یک واحد است برای تمیز کردن فرش‌های خاکی بسیار مناسب است. این جارو در قسمت سری که اصطلاحاً به آن پارویی می گویند، یک برس پرزدار چرخشی داشته که با حرکت آن گرد و غبار بین الیاف فرش را تمیز می‌کند.
اگر جاروبرقی شما برای انواع مختلف کف پوش حالت‌های مختلفی دارد، بهتر است با توجه به نوع کف پوش آن را انتخاب کنید تا آسیبی به سطوح حساس مانند کف‌پوش‌های چوبی وارد نکنید و به خوبی تمیز شوند.

حتماً بخوانید:

اگر جاروبرقی شما دارای سری پرزدار چرخنده است، قبل از جارو کردن کف‌پوش‌های چوبی و سرامیکی آن را جدا کنید یا حالت آن را تغییر دهید؛ چون ممکن است باعث خراشیدگی و آسیب زدن به کف‌پوش شود.
استفاده از جاروبرقی‌های هپا (HEPA) در مقایسه با انواع معمولی تا حد بسیار زیادی گرد و غبار، باکتری و … را جمع می‌کنند. این جاروبرقی با داشتن فیلتر هپا باعث گیر افتادن ذرات درون آن می‌شود و از پرکنده شدن ذرات آلرژی‌زا و باکتری در محیط جلوگیری می‌کند.

اگر ارتفاع جاروبرقی شما قابل تنظیم است، ارتفاع آن را برحسب دفترچه راهنما و نوع کف‌پوش انتخاب کنید. اگر ارتفاع جارو زیاد باشد گرد و غبار جمع نمی‌شود و اگر ارتفاع آن کم باشد به خاطر قدرت مکش زیاد ممکن است الیاف فرش به داخل بکشد.
جارو را به صورت آرام در یک جهت حرکت دهید سپس آن را در جهت مخالف بکشید. پس از اتمام جارو کردن به این روش یک‌بار دیگر همین کار را در جهت مخالف انجام دهید. برای مثال یک‌بار فرش را به صورت کامل در جهت شمالی جنوبی جارو کنید سپس همین کار را در جهت شرقی غربی انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا