دسته‌بندی نشده

چطوری تایپ 10 انگشتی انجام بدیم؟

تایپ ده انگشتی با کیبوردهای مختلف

امروزه با گسترش تکنولوژی و فعالیت‌ها در فضای مجازی و اینترنت استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها بیش از پیش شده است و نوشتن روی کاغذ هم جای خود را به کیبردها داده است؛ کسب و کارها اینترنتی شده و برای نوشتن مقاله، ایمیل یا گزارش کار باید از تایپ بر روی صفحه کیبرد استفاده کرد، به همین دلیل تایپ و تایپیست جایگاه ویژه‌ای را در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف پیدا کرده است، اینکه چه میزان در سرعت و دقت تایپ کردن مهارت داشته باشید موقعیت شما را در شغلی که عمده فعالیت آن تایپ کردن است، بهتر خواهد کرد.
اگر می‌خواهید بعد از فارغ التحصیلی شغل مناسب داشته باشید توصیه می‌کنیم مهارت تایپ 10 انگشتی را یاد بگیرید.چرا که یکی از مهارت‌های اساسی برای هر دانشجو، کارمند و استاد است. تایپ 10 انگشتی یک نوع تایپ سریع است که البته برای یادگیری تایپ ده انگشتی به آموزش‌هایی نیاز است.

آموزش تایپ 10 انگشتی

نام دیگر تایپ 10 انگشتی تایپ سریع یا لمسی استپ این روش یک روش کاملا ثابت شده برای استفاده بهینه از کیبرد است تا بدون نگاه کردن به آن تایپ انجام شود البته این کار نیازمند تمرین است تا سرعت و درصد خطای تایپ را کاهش دهد.روش تایپ 10 انگشتی یک روش کاملاً ثابت شده برای استفاده کارآمد از صفحه کلید رایانه شماست. با برخی از تمرین ها و قرار دادن صحیح انگشت ها می توانید بدون نگاه کردن به صفحه کلید تایپ کنید. با تمرین مستمر، می توانید میزان خطای خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و سرعت تایپ خود را همزمان افزایش دهید.

آموزش تایپ ده انگشتی

اگرچه مزایای استفاده از روش 10 انگشت کاملاً مشهود است ، اما هنوز هم بسیاری از افراد با این روش و مراحل انجام آن آشنایی ندارند.بعد از چند سال شما بیشتر از انگشتان استفاده می کنید و ممکن است موقعیت کلیدها را بهتر بشناسید، با این حال، بدون ترکیب کلید انگشتی مشخص، فقط چند نفر می توانند “کورکورانه” و به همان اندازه سریع مدیریت کنند.
در تایپ 10 انگشتی، انگشتان شما یک موقعیت شروع ثابت را دارند، از آنجا می توانید به هر کلید دیگری که نیاز دارید برسید. انگشتان دست چپ شما روی کلیدهای A ، S ، D و F قرار گرفته اند. انگشتان دست راست روی کلیدهای J ، K ، L و ؟ قرار دارند. انگشتان شست روی کلید فاصله قرار دارد.

اصول تایپ ده انگشتی

نکته: شما می توانید موقعیت اصلی را بدون نگاه کردن به صفحه کلید خود پیدا کنید. کلیدهای F و J ، جایی که انگشتان اشاره شما قرار گرفته اند ، یک برامدگی کوچک دارند. به این ترتیب می توانید احساس کنید که انگشتان اشاره را در کجا قرار دهید ، بقیه انگشتان شما بر این اساس قرار می گیرند.

دو انگشت سبابه خود را روی دکمه SPACE مستقر نموده و 6 انگشت باقیمانده را به ترتیب روی دکمه های کنار حروف F و J بگذارید. (البته بدون فشردن دکمه ها) با مستقر شدن دستتان در این حالت، موقعیت تمامی دیگر کلیدها، نسبت به این 8 کلید ردیف وسط، قابل دسترس می باشد. این 8 دکمه را کلیدهای خانه (HOME KEYS) می نامند.
لازم به یادآوری است که علت مرتب نبودن دکمه های صفحه کلید به ترتیب الفبایی، آرایش آنها به ترتیب میزان کارایی است. 8 کلید خانه، پرکاربردترین حروف صفحه کلید به شمار می روند.هر انگشت باید چندین کلید مختلف را بزند. در تصویر زیر می توانید علائم رنگی را مشاهده کنید: آنها به شما نشان می دهند کدام انگشت و کدام کلید با هم ارتباط دارند.

10-finger typing

هدف از روش تایپ 10 انگشتی چیست؟

هدف این است که استفاده از صفحه کلید را در ضمیر ناخودآگاه خود حک کنید. ناخودآگاه ما به ما کمک می کند تا در عرض چند ثانیه و به طور خودکار ، بتوانیم تایپ کنیم.نگاه کردن و تایپ کردن ، انرژی غیرضروری را مصرف می کند. با این حال ، ترکیب مشخص انگشتها به شما کمک می کنند تا روی مهمترین نکته تمرکز کنید: محتوا.

فواید تایپ 10 انگشتی چیست؟

استفاده از روش 10 انگشت دارای چندین مزیت است که کار روزانه شما را در رایانه بهبود می بخشد.

1. سرعت

با استفاده از 10 انگشت به صورت ناخودآگاه می توانید سرعت تایپ خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، به عبارت دیگر در وقت گرانبها صرفه جویی خواهید کرد.

تایپ سریع

2. بهره وری

از آنجا که دیگر لازم نیست روی زدن کلیدهای تک تمرکز کنید ، می توانید بر روی متن هایی که می نویسید تمرکز کنید. دیگر نیازی به عقب و جلو رفتن نیستید ، مغز شما کمی تسکین می یابد و می تواند کارآمدتر کار کند.

حتماً بخوانید:

3. ارگونومی

نگاه کردن دائم به صفحه کلید از وضعیت ناسالم در محل کار پشتیبانی می کند. با استفاده از روش تایپ 10 انگشت نیازی نیست که تمام مدت روی صفحه کلید خود نگاه کنید.

آیا باید با همه 10 انگشت تایپ کنم؟

بسیاری از کاربران می پرسند که آیا واقعاً باید از هر 10 انگشت استفاده کنند یا اینکه 6 یا فقط 4 انگشت کافی است؟ استفاده از همه انگشتان البته شرایط مطلوب است و این نوع سریعتر و آرام تر است. با این حال، اگر آموزش روش تایپ 10 انگشتی برای شما بسیار دشوار است یا اگر در استفاده از همه انگشتان مشکل دارید، مطمئناً می توانید از انگشتان کمتری استفاده کنید یا کلیدها را با انگشتان دیگر تایپ کنید.

موقعیت ارگونومی هنگام تایپ

افرادی هستند که مقاله‌ها یا گزارش‌های خود را بر روی کاغذ می‌نویسند که مجبورند بعد از چند بار نوشتن مجدد آن‌ها را بازنویسی کنند، این کار زمان زیادی را از آن‌ها تلف می‌کند؛ اما وقتی تایپ انجام شود می‌توان هر جای از متن یا پاراگراف را سریعا پاک کرده یا جا‌به‌جا کنید که این کار نه کاغذی را مصرف می‌کند نه شما را هنگام نوشتن کلافه می‌کند.
اگر جزئی‌تر بگوییم چنانچه شما بتوانید 30 کلمه را در دقیقه وارد کنید می‌توانید یک برگه A4 را در عرض 13 دقیقه تایپ کنید که این سرعت یک تایپ حرفه‌ای است و معمولا کاربران بین 10 تا 20 کلمه در دقیقه تایپ می‌کنند که سرعت یک کاربر عادی می‌باشد.

روش تایپ 10 انگشتی با صفحه کلید

مزیت دیگر این است که می‌توان به راحتی فایل تایپ را ذخیره کرد و آن را به قسمت‌ها گوناگون ارسال کرد در حالی که نوشتن روی کاغذ این امکان را فراهم نمی‌کند از طرفی در تایپ 10 انگشتی چون سریع تایپ می‌کنید امکان نوشتن مطالب بیشتر یا استفاده از مطالب سایت‌ها و مقالات وجود دارد.

مزیت عمده این روش را می‌توان به اصلاح سریع غلط‌های املایی اشاره کرد به این صورت که هنگام تایپ سریع شما فقط به صفحه کیبرد یا صفحه مانیتور نگاه می‌کنید و این باعث می‌شود سریعتر از نوشتن بر روی کاغذ به غلط خود پی ببرید. از لحاظ نحوه قرار گیری بدن در هنگام تایپ 10 انگشتی، به دلیل اینکه گردن کمتر خم شده و به صفحه‌ی کیبرد نگاه می شود از نظر علم ارگونومی نیز مناسب‌ترین موقغیت در هنگام تایپ است.
البته نمی‌توان این روش را بدون اشکال هم دانست، چرا که استفاده از مداوم از صفحه نمایش کامپیتر یا لپ‌تاپ و همچنین تایپ سریع انگشتان می‌تواند باعث آسیب به عصب‌های چشم و دست شده و در اکثر مواقع سبب ضعیف شدن چشم‌ها شود به همین دلیل توصیه می‌کنید بعد از نیم ساعت یا 1 ساعت از زمان کار کردن استراحتی به خود بدهید تا جسم خود را متحمل آسیب نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا