دسته‌بندی نشده

چطوری بحث و دعوا رو تو رابطه مدیریت کنیم؟

روابط می تواند چالش برانگیز باشد. وقتی وارد یک رابطه بلندمدت با شخصی می‌شوید، باید بپذیرید که هر دوی شما تاریخچه‌های زندگی، پیشینه‌های خانوادگی و سیستم‌های ارزشی متفاوتی دارید که همگی می‌توانند به نظرات متفاوتی منجر شوند.

این تفاوت ها می تواند باعث مشاجره در رابطه شود که لزوما منفی نیست. برای موفقیت در روابط خود، بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه با مشاجرات در یک رابطه برخورد کنید تا اختلاف نظر منجر به از هم گسیختگی رابطه نشود.

اگر با مشاجره های دائمی در روابط خود دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است به این دلیل باشد که در یکی از چهار سبک بحث ناسالم درگیر هستید.

دکتر جان گاتمن، متخصص روابط و درمانگر، از این سبک‌های استدلال با عنوان «چهار سوارکار» یاد می‌کند، و دریافته است که به احتمال زیاد منجر به طلاق یا جدایی می‌شوند، زیرا باعث افزایش تعارض می‌شوند.

چهار نوع مجادله گوتمن که با عنوان “چهار سوارکار” شناخته می شوند، به شرح زیر است:

انتقاد

مشاجره زیاد در یک رابطه ممکن است ناشی از انتقاد باشد، که در آن فرد شکایت می کند یا به شریک خود حمله می کند و در نتیجه شریک زندگی خود را آزرده خاطر می کند.

حالت دفاعی

هنگام مشاجره در یک رابطه، یک فرد تدافعی با اصرار بر درست بودن آنها یا با قطع صحبت شریک زندگی خود برای توضیح موضع خود از خود دفاع می کند.

تحقیر

مشاجره زن و شوهر ممکن است زمانی ثابت شود که شرکا در هنگام اختلاف نظر یکدیگر را تحقیر کنند. کسی که از تحقیر استفاده می کند، با آزار دادن عمدی شریک زندگی خود با کلمات خود، بی احترامی کامل به شریک زندگی خود نشان می دهد.

سنگ اندازی

ممکن است یک طرف ( زن یا مرد) با کناره گیری یا امتناع از پاسخ دادن در هنگام اختلاف، از نظر فیزیکی از شریک خود فاصله می گیرد.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه با مشاجرات در روابط رفتار کنید، یک نقطه شروع خوب این است که از رفتارهای بالا اجتناب کنید

درگیری در روابط

چگونه جر و بحث نکنیم ؟

چرا زوج ها بر سر مسائل بی اهمیت با هم بحث می کنند؟

مردم اغلب می پرسند، “آیا مشاجره در یک رابطه طبیعی است؟” پاسخ این است که داشتن برخی اختلافات بسیار معمولی است. هیچ دو نفری کاملاً شبیه هم نیستند، بنابراین هر از گاهی با هم درگیری خواهند داشت.

مشاجرات در روابط زمانی می توانند ناسالم شوند که دائماً بر سر موضوعات بی اهمیت با هم بحث می کنند. این نشان می دهد که شما به دلیل یک مشکل اساسی در رابطه خود دعواهای کوچکی را انتخاب می کنید.

برخی از دلایل مشاجره بر سر چیزهای کوچک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن توقعات بیش از حد از یکدیگر
  • عدم تحمل یکدیگر
  • تمایل به رفع ناامیدی از شریک زندگی خود دارید
  • یکی از شرکا مسئولیت های خانگی زیادی را بر عهده می گیرد
  • استرس در محل کار یا در زمینه دیگری از زندگی

مشاجرات کوچک اغلب نشان می دهد که شما سعی می کنید حواس خود را از موضوع دیگری منحرف کنید، مانند این که یکی از شما غرق شده است یا اینکه به سادگی ارتباط خوبی برقرار نمی کنید.

اگر اینطور باشد، برخی از بهترین توصیه‌های استدلال در رابطه به شما می‌گویند که سعی کنید به جای ادامه دعوا بر سر مسائل کوچک، روی موضوع اصلی تمرکز کنید.

آیا مشاجره در یک رابطه سالم است؟

چطوری بحث و دعوا رو تو رابطه مدیریت کنیم؟

بنابراین، آیا مشاجره در یک رابطه طبیعی است؟ تا حدودی پاسخ مثبت است. در عین حال، مشاجره زیاد در یک رابطه، اگر مضر باشد، مانند تحقیر یا سنگ اندازی، سالم نیست.

از سوی دیگر، مشاجره های سازنده می تواند اعتماد شما را به شریک زندگی خود افزایش دهد و به شما کمک کند تا نزدیک تر شوید.

بر اساس آنچه از روانشناسی رابطه می دانیم، دانستن نحوه رسیدگی به مشاجرات در یک رابطه مستلزم درک این است که چه چیزی یک سبک بحث سالم را تشکیل می دهد.

به جای ترس از مشاجره، زوج ها باید بپذیرند که اختلافات رخ خواهد داد و می توان یاد گرفت که چگونه یک مشاجره را به طور مثبت حل کند.

حتماً بخوانید:

18 نکته در مورد نحوه رسیدگی به مشاجرات در یک رابطه

کاملاً ثابت شده است که یک رابطه بدون مشاجره یا دعوا محتمل نیست زیرا همیشه بین شما و شریک زندگیتان اختلاف وجود خواهد داشت، حتی در یک رابطه سالم.

شما می توانید با 18 نکته استدلال رابطه زیر، نحوه برخورد با مشاجرات در یک رابطه را بیاموزید.

1. ریشه مشکل را پیدا کنید

از چرخاندن چرخ های خود با داشتن بحث های یکسان و مکرر خودداری کنید. اگر دائماً شریک زندگی خود را در مورد گذاشتن ظروف کثیف در سینک یا نوع پنیری که از خواربارفروشی می‌خرند، سرزنش می کنید، کمی وقت بگذارید تا آنچه ممکن است در رابطه اتفاق بیفتد را ارزیابی کنید.

2. از بیان نیازهای خود نترسید

برخی افراد فکر می کنند بهترین روش برای یادگیری نحوه حل یک مشاجره این است که تسلیم شوند و دقیقاً آنچه را که می خواهند به شریک زندگی خود بدهند. این ممکن است در کوتاه مدت مؤثر باشد، اما اگر دائماً نیازهای شریک زندگی خود را برآورده کنید، در نهایت احساس رنجش خواهید کرد.

دفعه بعد که اختلاف نظر داشتید، برای بیان آنچه نیاز دارید وقت بگذارید.

3. از حمله خودداری کنید

انتقاد از شریک زندگی خود با نام بردن، یا سرزنش یک مشکل به گردن او، به احتمال زیاد منجر به مشاجره سالم نمی شود. هنگامی که در میان یک اختلاف هستید، مهم است که بر روی واقعیت ها تمرکز کنید تا به راه حل برسید.

حمله به شریک زندگی شما سوخت را روی آتش می ریزد.

4. محبت جسمانی را نشان دهید

مشاجره می تواند بر روابط تأثیر بگذارد، به خصوص اگر شامل سبک های ناسالم حل تعارض مانند تحقیر یا تحقیر باشد. اگر می‌خواهید بحث‌های رابطه را سالم‌تر مدیریت کنید، از لمس فیزیکی استفاده کنید.

در آغوش گرفتن، ضربه زدن روی شانه، یا گرفتن دست‌ها می‌تواند تا حد زیادی به ایجاد بحث داغ کمک کند.

5. به نقش خود در بحث بپردازید

هیچ کس دوست ندارد با کسی که فکر می کند همیشه حق با اوست سروکار داشته باشد، بنابراین به جای سرزنش شریک زندگی خود در هر بار مخالفت، زمانی را برای نشان دادن مسئولیت پذیری اختصاص دهید. نقش خود را در این اختلاف تشخیص دهید و از شریک زندگی خود عذرخواهی کنید.

6. به جای دعوا، گفتگو کنید

درگیری نیازی به دعوا ندارد. به جای دعوای تمام عیار هر بار که با شریک زندگی خود مخالفت می کنید، متعهد شوید که بنشینید و یک گفتگوی منطقی در مورد این موضوع داشته باشید. برای گوش دادن به دیدگاه آنها وقت بگذارید و از آنها بخواهید که همین کار را برای شما انجام دهند.

7. چیزهای کوچک را رها کنید

گاهی اوقات، شما باید نبردهای خود را انتخاب کنید. نق زدن مداوم همسرتان در مورد گذاشتن کفش هایش در جای نامناسب منجر به منفی گرایی و افزایش درگیری می شود.

کمی لطف نشان دهید و کفش ها را به تنهایی حرکت دهید، بدون اینکه احساس کنید نیازی به انتقاد از آنها هر بار که آنها کاری کوچک انجام می دهند که شما را ناراحت می کند، بکنید.

8. وقتی حال شما بد است بحث نکنید

گاهی اوقات عبارت «هرگز با عصبانیت به رختخواب نرو» بهترین توصیه برای بحث در مورد رابطه نیست. اگر زمانی که در حالت بد خلقی هستید سعی می کنید یک درگیری را مدیریت کنید، به احتمال زیاد چیزی را که منظورتان نیست بگویید، که فقط درگیری را تشدید می کند.

تا زمانی که بتوانید یک بحث منطقی داشته باشید آرام باشید.

9. برای مشاجره هدف تعیین کنید

به خاطر داشته باشید که هدف از مشاجره این نیست که درست باشد یا شریک زندگی تان احساس بدی ایجاد کنید. به این فکر کنید که انگیزه واقعی شما چیست.

آیا در حال تلاش برای رسیدن به مصالحه در امور مالی هستید؟ آیا سعی می کنید در مورد یک موضوع والدین صحبت کنید؟ برای رسیدن به این هدف تلاش کنید و در برابر اصرار برای پرت کردن حواس خود با اتهاماتی علیه شریک زندگی خود مقاومت کنید.

جروبحث کردن

10. فرضیات نسازید

یکی از بهترین راهبردها برای مدیریت مشاجرات در یک رابطه این است که هرگز فرض نکنید که می دانید شریک زندگیتان از کجا آمده است.

لطفاً تصور نکنید که آنها به روش خاصی عمل می کنند زیرا آنها به شما اهمیت نمی دهند. در عوض، به طرف داستان گوش دهید و سعی کنید به جای دعوا کردن با آنها، آنها را درک کنید.

11. در مورد احساسات کنونی خود اظهارات مستقیم داشته باشید

وقتی همسرتان کاری را انجام می‌دهد که به شما آسیب می‌زند، وسوسه‌انگیز است که به او توهین کنید، مثلاً “تو حتی به من اهمیت نمی‌دهی!” در مقابل میل به انجام این کار مقاومت کنید و به جای آن با استفاده از «گزاره‌های من» بر احساس خود در لحظه حال تمرکز کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید به آنها بگویید: «وقتی برای قرارهای ما دیر می‌آیید، احساس می‌کنم به زمان با هم بودن ما اهمیت نمی‌دهید.» ابراز وجود خود به این طریق روش سالم تری برای برقراری ارتباط با احساسات شما است که منجر به حل موثر تعارض می شود.

12. سعی کنید اجازه ندهید که احساسات شما بهترین حالت را داشته باشند

اگر می خواهید بفهمید که چگونه با مشاجرات در یک رابطه کنار بیایید، باید یاد بگیرید که چگونه در هنگام اختلاف نظر احساسات خود را کنار بگذارید. وقتی احساس عصبانیت یا صدمه می‌کنید و با حالتی هیجانی به درگیری نزدیک می‌شوید، احتمالاً چیزی را حل نمی‌کنید.

وقتی عصبانیت یا درد شما را فرا می گیرد، احتمالاً چیزی آزاردهنده می گویید که درگیری را تداوم می بخشد. نفس عمیق بکشید، احساسات خود را کنار بگذارید و منطقی به موقعیت نزدیک شوید.

13. به یاد داشته باشید که این کسی است که شما دوستش دارید

در یک لحظه داغ، به راحتی اجازه می دهید که احساس رنجش شما را به بهترین شکل ممکن به ارمغان بیاورد. به یاد داشته باشید که شریک زندگی خود را دوست دارید تا مانع از آسیب رساندن مشاجره به رابطه شوید.

گر به شریک زندگی خود یادآوری کنید که دوستش دارید و می خواهید این موضوع را به نفع رابطه حل کنید، حتی می تواند بحث را کمرنگ کند.

14. انتظارات واقع بینانه داشته باشید

روابط بدون مشاجره یا دعوا طبیعی نیست، اما ممکن است انتظارات غیرواقع بینانه ای داشته باشید که شما و شریک زندگی تان هرگز با هم اختلاف نخواهید داشت. اگر اینطور است، وقت آن رسیده است که انتظارات خود را تغییر دهید تا هر بحثی مانند یک تراژدی نباشد.

اگر تشخیص دهید که این تعارض سالم و مورد انتظار است، بهتر آماده خواهید بود که از طریق درگیری کار کنید.

15. مایل به تغییر باشید

یک رابطه به دو نفر نیاز دارد، بنابراین اگر درگیری یا اختلاف نظر وجود دارد، باید بدانید که حداقل بخشی از آن را ایفا کرده اید. اگر می‌خواهید مشاجره در یک رابطه را حل کنید، باید مایل به ایجاد تغییراتی برای اصلاح نقش خود در تعارض باشید.

16. بپذیرید که شریک زندگی شما هرگز کامل نخواهد بود

همانطور که هرگز نمی توانید از خود انتظار داشته باشید که کامل باشید، نمی توانید انتظار داشته باشید که شریک زندگی شما همیشه کامل باشد. همه ما عیب هایی داریم، و وقتی متوجه شوید که نمی توانید تمام عیوب کوچک شریک زندگی خود را تغییر دهید، از بحث و جدل در مورد آنها دست می کشید.

تصمیم بگیرید که چه ویژگی هایی را می توانید بپذیرید و از تلاش برای تغییر آنها دست بردارید.

17. نیت مثبت را فرض کنید

در بیشتر موارد، شریک زندگی شما عمداً سعی نمی کند به شما صدمه بزند یا دعوا کند. وقتی شریک زندگی شما مرتکب اشتباه می شود یا رفتاری انجام می دهد که منجر به مشاجره می شود، ممکن است تصور کند که قصد انجام کار درست را داشته است.

اگر فرض کنید که منظورشان خوب بوده است، به جای اینکه سریع به این نتیجه برسیم که قصد آزار شما را داشته‌اند، می‌توانید از محل دلسوزی و درک به اختلاف نظر نزدیک شوید.

18. دیدگاه های خود را در مورد تعارض اصلاح کنید

فرض کنید جایی در طول مسیر تعیین کرده اید که باید به هر قیمتی از تعارض اجتناب کرد. در این صورت، احتمالاً یا مشکلات را زیر فرش جارو می‌کنید یا در مواجهه با درگیری وحشت زده و بیش از حد احساساتی می‌شوید، زیرا فکر می‌کنید که این بدان معناست که سرنوشت این رابطه شکست خواهد خورد.

به جای اینکه به تعارض به این شکل نگاه کنید، آن را به عنوان فرصتی برای رشد در درون رابطه مجدداً در نظر بگیرید.

فرض کنید می‌توانید ارزش در تضاد را ببینید. در این صورت، می‌توانید در زمان‌های اختلاف، آرام‌تر و همسطح‌تر بمانید، که به خوبی در مسیرتان قرار می‌دهد تا بفهمید چگونه مشاجرات را در یک رابطه مدیریت کنید.

نتیجه گیری

حتی سالم‌ترین شراکت‌ها نیز گاهی با تعارض همراه است. نه، دو نفر در همه زمان‌ها همه چیز را دقیقاً یکسان می‌بینند، بنابراین مشاجره در روابط مورد انتظار است. آنها فرصتی برای نزدیک شدن به یکدیگر و درک بهتر یکدیگر هستند.

همانطور که گفته شد، دانستن نحوه رسیدگی به مشاجرات در یک رابطه بسیار مهم است. فرض کنید با انتقاد از شریک زندگی‌تان، حالت تدافعی یا از نظر عاطفی خاموش شدن، به شیوه‌ای ناسالم یا ناعادلانه با هم بحث می‌کنید. در آن صورت، تعارض رابطه می تواند آنقدر مضر شود که منجر به از هم گسیختگی رابطه شود.

از سوی دیگر، یادگیری نحوه حل مشاجره با شریک زندگی خود از طریق ابزارهای سالم و سازنده می تواند ارتباط را بهبود بخشد و رضایت رابطه را افزایش دهد.

فرض کنید نکات بحث در مورد رابطه به شما کمک نکرده است که مشاجرات مکرر در رابطه خود را حل کنید. در این صورت، شما و همسرتان ممکن است از مشاوره زوجین بهره مند شوید، جایی که می توانید سبک های ارتباط سالم و حل تعارض را بیاموزید.

بیشتر بخوانید

تاثیر جر و بحث والدین بر رشد مغزی کودکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا