دسته‌بندی نشده

چرا نباید هنگام خواب زیر سر نوزاد بالش گذاشت؟

علت نگذاشتن بالش زیر سر نوزاد چیست؟

به توصیۀ انجمن طب اطفال آمریکا (AAP)، والدین باید از جای خواب به‌نسبت محکمی استفاده کنند و از قراردادن بالش‌، ضربه‌گیر و پتو در محل خواب نوزاد، که ممکن است راه تنفس او را ببندد، خودداری کنند. توصیۀ مهم این انجمن به والدین و پرستاران نوزاد این است که آن‌ها را به پشت بخوابانند.

کودک از چه سنی می‌تواند از بالش استفاده کند؟

پاسخ حدود ۲ تا ۳ سالگی است. وقتی نوزاد توانست سر و گردنش را به‌خوبی نگه دارد و او را به تخت‌خوابی معمولی منتقل کردید، می‌توانید از بالش مخصوص نوزادان استفاده کنید که به‌طور معمول نازک و به‌نسبت سفت است.

کودک شما، حتی پس از سپری‌شدن مرحلۀ نوزادی، ممکن است صورت خود را برگرداند، به درون بالش نرم فرو ببرد یا حتی سرش را زیر بالش بگذارد. بنابراین، باید صبر کنید کودکتان به حدود دو تا سه سالگی برسد، سپس به او اجازه دهید از بالش استفاده کند.

آیا کودک بدون بالش خواب راحتی خواهد داشت؟

  • در اولین سال‌های زندگی کودکتان نیازی نیست نگران راحت‌نبودن او بدون استفاده از بالش باشید.
  • ممکن است شما به استفاده از بالش عادت داشته باشید و بدون آن نتوانید بخوابید، اما آن‌ها، در حالت طبیعی، احساس ناراحتی نمی‌کنند مگر اینکه حالت سر و شانه‌های نوزادتان طوری باشد که نفس‌کشیدن بدون بالش برایش دشوار باشد.
  • درحقیقت، حتی وقتی کودک را از تخت‌خواب نوزادی به تخت‌خواب معمولی انتقال می‌دهید، استفاده از بالش برای او لازم نیست، اما ممکن است خود کودک ترجیح دهد یا دوست داشته باشد روی تختی بخوابد که بیشتر شبیه تخت شماست.

استفاده از بالش برای نوزاد

پس به این نکتۀ مهم توجه کنید که هنگام تزیین تخت‌خواب نوزاد، آنچه به‌واقع نیاز دارید روتختی مناسب و تشکی به‌نسبت محکم است.

خیلی نگران خالی‌بودن تخت کودکتان نباشید، آن روز به‌زودی فراخواهد رسید که تخت کودکتان با پتو و بالش و اسباب‌بازی حیوانات پر شده باشد.

آیا گذاشتن بالش زیر سر نوزاد ضرر دارد؟

  • اگر فکر می‌کنید که بالش می‌تواند باعث خواب راحت‌تر و آرام‌تر نوزاد شود، در اشتباهید. سر کودک در بالش فرو می‌رود و راه تنفسی‌اش بسته می‌شود و احتمال خفگی بالا می‌رود.
  • استفاده از بالش، باعث افزایش احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در اثر محدود کردن حرکت سر می‌شود
  • . بالش باعث تعریق بیش از حد نوزاد می‌شود. بافت پلی‌استر و الیاف به کار رفته در آن برای نرم شدن بالش، باعث تعریق بیشتر آنها می‌شود. افزایش دمای بدن به طرز چشمگیری خطرناک است.
  • بالش به گردن فشار وارد می‌کند. اغلب بالش‌های مخصوص نوزاد و کودک پفی هستند و قرار گرفتن نوزاد روی بالش برای مدت زمان طولانی باعث ایجاد فشار روی ناحیه ستون فقرات می‌شود.
  • باعث به وجود آمدن سندرم سر تخت می‌شود. از آنجایی که جمجمه نوزاد نرم است و هنوز به اندازه کافی سفت نشده، بالش باعث می‌شود نوزاد را به هر طرف که می‌خوابانید سرش از همان طرف تخت شود و شکل گرد و خوبی نداشته باشد.

متخصصان معتقدند که از بالش نباید برای کودکان کمتر از یک سال استفاده کرد تا احتمال بروز خطرات فوق کاهش یابد. هیچ قانون و اصلی مبنی بر زمان مناسب برای استفاده از بالش وجود ندارد. ما بزرگ‌ترها روی بالش راحت هستیم، زیرا ما از بالش درست استفاده می‌کنیم و نباید نیازهای خود را با کودکان خود یکی و همسان بدانیم.

به این نکات توجه کنید

  1. حداقل تا 2-1 سالگی از بالش استفاده نکنید.
  2. زمان شروع استفاده از بالش، از بالش‌های مخصوص کودکان که تخت و تقریباً سخت هستند استفاده کنید.
  3. اگر سر نوزاد برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت بماند، حتما حالت آن را تغییر دهید تا دچار فشار در یک ناحیه نشود.
  4. گهواره کودک نزدیک تخت خودتان باشد تا در صورت نیاز خود را سریع به او برسانید.
  5. سعی کنید از منبع گرمایشی دور باشد و به وسایل الکتریکی نیز دسترسی نداشته باشد.

همه چیز در مورد انتخاب یک بالش خوب و مناسب

  • بالش یا بالشت وسیله‌ای است به شکل کیسه چهارگوش که آن را با ماده نرمی مثل پر، پنبه، الیاف یا اسفنج پر کرده و در هنگام خواب یا استراحت سر را روی آن می‌گذارند.
  • بیشتر ما روی بالش هایی می خوابیم که بسیار کثیف و قدیمی هستند. متخصصان خواب توصیه کرده اند که هر 12 یا 18 ماه یک بار، باید یک بالش جدید بخرید. اگر عمر بالش شما بیش از دو سال است، مطمئنا زمان تعویض آن فرارسیده است.
  • نه تنها یک بالش کهنه وسیله ای مناسب برای برطرف کردن نیاز شما به خواب مناسب نیست، بلکه این بالش ارزش ابتدایی خود را نیز از دست داده است و می تواند کوله باری از مواد آلرژن مانند قارچ، کپک و گردوغبارهای بسیار ریز باشد که نیمی از وزن بالش کهنه شما را اشغال کرده اند.
  • خوابیدن روی یک بالش نامناسب می تواند سلامتی شما را به خطر اندازد و شما را به بیماری هایی نظیر تشدید سردردها، بی حس شدن شانه و بازو و خرخر کردن دچار کند. برای جلوگیری از درد کمر و گردن، تنها کافی است کافی است یک بالش بلند زیر سرتان قرار دهید.

آیا می‌دانید در بالش زیر سرتان چه چیزهایی پیدا می‌شود؟

  • شاید اگر بدانید یک سوم از وزن بالشتان را باکتری‌ها، کرم‌های ریز مرده، سلول‌های مرده پوستی و مانند آن تشکیل می‌دهند،‌ دیگر به راحتی آن را زیر سرتان نگذارید. اما این یک واقعیت است.
  • ما اغلب سعی می‌کنیم ملافه‌های بستر خواب را زود به زود تعویض کنیم، آن‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم تا مطمئن باشیم در بستری که می‌خوابیم خبری از باکتری‌ها نیست. اما شاید این خبر شما را متحیر کند، وقتی بدانید چه قدر باکتری و سلول مرده هر شب زیر سرتان می‌گذارید و می‌خوابید.
  • به گزارش دیسکاوری،‌ محققین به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از دو سال استفاده،‌ انبوهی از سلول‌های مرده، باکتری و موجودات ریز دیگر در بالش جمع می‌شوند. در واقع بعد از دو سال،‌ یک سوم وزن بالش را سلول‌های مرده پوست،‌ حشرات،‌ کرم‌های ریز خاکی مرده و باکتری‌ها تشکیل می‌دهند.
  • این اطلاعات از بیمارستان‌های انگلیس جمع آوری شده،‌ جایی که بالش‌ها به طور منظم شسته می‌شوند.
  • اما میزان آلودگی که در بالش‌ها یافت می‌شود، تنها نگرانی نیست. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که در مجموع 30 میکروب که مسئول بیماری‌های جدی هستند نیز در بالش‌ها انبار می‌شوند. از جمله این میکروب‌ها می‌توان به عامل بیماری‌های آبله مرغان، استافیلوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (ام.آر.اس.ای)، عفونت‌ها و جذام اشاره کرد.
  • البته هنوز مشخص نیست که آیا این بالش‌ها می‌توانند ناقل بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر در بیمارستان باشند یا نه، اما اشک ریختن روی بالش و باز شدن دوخت‌ بالش ها می‌توانند چنین انتقالی را تسهیل کنند.
  • شاید برای‌تان جالب باشد بدانید این اطلاعات با حمایت یک شرکت تولید بالش‌های پزشکی به نام گابریل ساینتیفیک انجام شده و البته این بالش‌ها هیچ آلودگی را در خود نگه نمی‌دارند.
  • می‌توان این نتایج را به بالش‌های خانگی هم تعمیم داد. بحث‌های زیادی در مورد این که بالش‌ها حاوی مواد آلرژی زا هستند وجود دارد.
  • پس مراقب بالشی که زیر سرتان می‌گذارید باشید، شاید منبع بسیاری از بیماری‌ها همین بالش باشد.

چگونه بالش مناسب خود را انتخاب کنیم

  • یک بالش خوب نه تنها باید راحت باشد بلکه باید برای گردن و پشت شما نیز کاملاً مناسب باشد.
  • انتخاب مناسب ممکن است وقت گیر باشد اما اگر بتوانید تصمیم بگیرید که به یک بالش نرم، معمولی یا سفت نیاز دارید دیگر کارتان راحت خواهد بود. قبل از تهیه بالش به این نکات دقت کنید.

برچسب روی بالش را بخوانید تا بدانید جنس بالش از چیست؟

  1. داخل بالش ممکن است با پلی استر، ابر، پر مرغابی و یا ترکیبی از پر مرغ و مرغابی پرشده باشد. پر معمولا گرانتر است ، نرم تر است و به راحتی قالب سر و بدن شما را به خود می‌گیرد. پلی استر ارزانتر است اما بالش راحتی است، البته به کیفیتش بستگی دارد البته به نرمی و انعطاف پذیری پر نخواهد بود.
  2. مقدار پر شدن بالش را بررسی کنید، هر چه بیشتر پر شده باشد، سفت تر خواهد بود.
  3. اگر بر روی شکمتان می‌خوابید یا به اطراف غلت می‌زنید، یک بالش نرم انتخاب کنید. این کار از فشار به گردن جلوگیری می‌کند.
  4. اگر به پشت می‌خوابید، برای راحتی بیشتر یک بالش معمولی انتخاب کنید.
  5. اگر به پهلو می‌خوابید، برای بهترین کمک به گردنتان، بالش سفتی را انتخاب کنید.
  6. برای روبالشی اتان از پارچه ای استفاده کنید که منافذی داشته باشد تا نرم باشد و برای تنفس نیز مناسب باشد.
  7. دقت کنید که درزهای بالش کاملا دوخته شده باشد.
  8. اگر شما به مواد خاصی در داخل بالشها حساسیت دارید، حتما به برچسب محرک آلرژی در روی بالش دقت کنید. امروز اکثر کارخانه داران بالشها را بدون حساسیت به آلرژی می‌سازند.
  9. اگر آلرژی دارید کاوری بگیرید که زیپ دار باشد و از ورود گرد و غبار به دهان شخص جلوگیری شود.

همچنین بخوانید:

لیست قیمت انواع بالش کودک در بازار

لیست قیمت انواع بالش طبی در بازار

معیارهای انتخاب بالش مناسب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا