دسته‌بندی نشده

چرا شمعک بخاری روشن نمیمونه و خاموش میشه ؟!

چرا شمعک بخاری روشن نمیمونه

اغلب اختلالاتی که در راستای روشن نشدن بخاری گازی وجود دارد، به‌علت روشن نماندن شمعک بخاری است. این مشکل نیز مربوط به ترموکوپل و بویین است. اگر ترموکوپل بخاری درست باشد احتمالاً باید بویین مورد بررسی قرار گیرد.

جرقه نزدن فندک بخاری گازی

در بخاری گازی، جرقه‌زن حکم فندک را دارد که گرمای لازم برای شعله‌ور شدن را تولید می‌کند. اگر خودتان با نحوه عیب یابی بخاری گازی آشنایی دارید، حتما می‌دانید که مشکلات فندک بخاری گازی به عوامل متعددی مرتبط است.

  1. اولین دلیل آن قطع شدن ناگهانی گاز است؛ در چنین شرایطی بهتر است ده دقیقه منتظر بمانید و دوباره امتحان نمایید، این بار می‌توانید از کبریت برای روشن کردن بخاری استفاده کنید.
  2. دومین دلیل جرقه نزدن فندک بخاری گازی، مربوط به تنظیمات می‌شود. فندک بخاری دارای دو پیچ حداقل و حداکثر تنظیم است که اگر این دو پیچ به‌خوبی تنظیم نشده باشند، جرقه‌زن به‌خوبی کار نخواهد کرد. هنگام عیب یابی روشن نشدن بخاری گازی و تعمیر فندک، باید پیچ‌ها را کاملا محکم کنید، گاهی هم به تعمیر این قطعه نیاز خواهید داشت.

شمعک بخاری

علت خاموش شدن شمعک بخاری گازی

  • 1. خرابی ترموکوپل
    ترموکوپل یکی از قطعات مهم بخاری گازی است که وظیفه آن قطع و وصل کردن جریان گاز است. در صورتی که ترموکوپل خراب شود، جریان گاز قطع می شود و شمعک خاموش می شود.
  • 2. خرابی فندک بخاری
    فندک بخاری وظیفه روشن کردن شمعک را بر عهده دارد. در صورتی که فندک خراب شود، شمعک روشن نمی شود.
  • 3. نرسیدن گاز به شمعک
    در صورتی که گاز به شمعک نرسد، شمعک روشن نمی شود. این مشکل می تواند به دلیل مسدود شدن لوله های گاز یا اتصالات دودکش باشد.
  • 4. تنظیم نبودن شعله شمعک
    اگر شعله شمعک بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، ممکن است ترموکوپل به درستی عمل نکند و جریان گاز قطع شود.
  • 5. عدم سرویس دوره ای بخاری
    عدم سرویس دوره ای بخاری می تواند باعث خرابی قطعات آن شود و در نهایت منجر به خاموش شدن شمعک شود.

خاموش شدن شمعک بخاری

مشکل خاموش شدن شمعک بخاری گازی

رعایت کردن یکسری از نکته های بسیار مهمی قبل از روشن کردن بخاری گازی موجب می شود تا عیب های بخاری گازی شما کاهش یابد.

شما باید قبل از اینکه بخاری گازی را روشن کنید حتما دودکش و اتصالات مربوط به آن ها را بررسی و چک کنید.تا اطمینان حاصل کنید که دودکش ها مسدود نباشد.و یا اینکه هیچ نشتی در آن وجود نداشته باشد.

1. بررسی ترموکوپل

برای بررسی ترموکوپل، می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر ترموکوپل خراب باشد، باید آن را تعویض کنید.

2. بررسی فندک بخاری

برای بررسی فندک بخاری، می توانید آن را با یک فندک دستی روشن کنید. اگر فندک روشن نشد، باید آن را تعویض کنید.

3. بررسی لوله های گاز و اتصالات دودکش

برای بررسی لوله های گاز و اتصالات دودکش، می توانید آنها را از نظر هرگونه خرابی یا انسداد بررسی کنید. در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنید.

4. تنظیم شعله شمعک

برای تنظیم شعله شمعک، می توانید از پیچ تنظیم استفاده کنید. شعله شمعک باید به اندازه ای باشد که به ترموکوپل نزدیک شود، اما نباید آن را لمس کند.

5. سرویس دوره ای بخاری

برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلف، بهتر است بخاری را به صورت دوره ای سرویس کنید. سرویس بخاری توسط یک متخصص انجام می شود.

روشن نشدن پیلوت

علت روشن نشدن شمعک بخاری گازی

اگر توجه کنید که بیشتر مشکلاتی که مربوط به روشن نشدن بخاری گازی می باشد و یا اینکه بخاری گازی روی شمعک باقی نمی ماند به بویین و ترموکوپل مربوط می باشد.

اگر ترموکوپل مشکلی نداشته باشد پس حتما مشکل از بویین می باشد.

برای حل کردن مشکلات مربوط به روشن نشدن بخاری گازی یا شمعک آن باید این دو قطعه مورد نظر را بررسی کنید و درصورتی که خراب باشد باید برای تعمیر شمعک بخاری گازی اقدام کنید.

اگر بخاری گازی گاهی اوقات به صورت خود به خود خاموش شوند ممکن است که علت این مشکلات در بخاری گازی تنظیم نبودن شعله ی شمعک و گرم نشدن ترموکوپل باشد.

حال اگر سر تدموکوپل به درستی در شعله ی شمعک قرار نگیرد الکتریسیته ای که در ان تولید می شود به اندازه ای نمی باشد که هسته ی بویین را در حالت جذب آن را نگه دارد.

که در این حالت هسته بویین به سمت بیرون می اورد و باعث مسدود شدن مسیر گاز می شود. در صورت وجود نداشتن گاز بخاری خاموش می گردد.

پس اگر با همچین اتفاقی روبرو شدید باید شعله شمعک را پایین تر یا بالاتر از سر ترموکوپل قرار گرفته است را به حالت اولیه ی آن برگردانید.

چرا شمعک روشن نمیشه

علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی

جرقه نزدن بخاری گازی مانند فندک می باشد که حرارت لازم را برای اشتعال ایجاد می کند.دلیل جرقه نزدن فندک گازی می تواند به علت قطع شدن ناگهانی گاز می باشد که نیاز به تعمیر جرقه زن بخاری گازی دارد.

که در همچین شرایطی به شما توصیه می شود که مدتی را منتظر بمانید و دوباره جرقه بزنید و اگر روشن نشد شما می توانید با کبریت نیز امتحان کنید.

دومین دلیل می تواند به تنظیمات فندک بخاری مربوط باشد.فندک بخاری گازی دارای دو پیچ کم و زیاد می باشد که شما با آن می توانید تنظیم کنید.

اگر این دو پیچ را شما به درستی تنظیم نکرده باشید احتمال دارد که جرقه زن به درستی کار نکند که برای برطرف کردن این مشکلات شما باید پیچ ها را کاملا محکم کنید.

لیست قیمت انواع بخاری گازی در بازار (۲۴ مهر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا