دسته‌بندی نشده

چرا شب عید سبزی پلو با ماهی میخوریم و دستور تهیه یک سبزی پلو با ماهی عالی

هر چیزی در زوایای پنهان خود فلسفه ای دارد احتمالا شما نیز بارها از خود پرسیده اید که چرا ما ایرانی ها شب عید سبزی پلو باماهی میخو ریم ؟

این موضوع شکل نمادين خود را در فرهنگ ما دارد و از باورهاي قديمي ما نشات مي گيرد ودر اصل ماهي داستان حضرت سليمان را روايت مي کند که حضرت سليمان انگشتر خود را در شکم ماهي پيدا کرد. پس ما ماهي مي خوريم به اميد اينکه حقيقت را بيشتر درک کنيم.

علاوه بر اين خوردن اين غذا در آستانه سال نو بهانه اي است تا اين سال را با انرژي و انگيزه بيشتري آغاز کنيم.
به قول قدیمی ها در زمان سال تحويل بايد اجاق خانه روشن باشد و دود از دودکش بيرون بيايد.

نوشته های مشابه

مجله دلگرم با این امید که شب عید امسال سبزی پلو با ماهی تو همه خونه ها به راه باشه وهیچ انسانی در هیچ کجای کره زمین گرسنه نمونه ؛طرز تهیه یک سبزی پلو با ماهی خوشمزه را براتون تو این قسمت قرار داده که امیدواریم خوشتون بیاد.

کامروا باشید….

سبزی پلم ماهی

مواد لازم:

برنج یک کیلو گرم

جعفری ساطوری 250 گرم

شوید 250 گرم

شنبلیله 250 گرم

تره فرنگی 200گرم

گشنیز 100 گرم

روغن 200 گرم

زعفران یک قاشق چایخوری

تخم مرغ 2 عدد

لیمو ترش به دلخواه

ماهی بسته به ذائقه خود نوع ماهی را انتخاب و به تناسب نفرات تهیه کنید

سبزی پلم ماهی

سبزی پلو با ماهی عالی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی:

برنج را قبلا خیس می‌کنیم .

سبزی را به‌دقت تمیز می‌نمائیم و می‌شوئیم داخل آبکش می‌ریزیم تا آب آن برود،

ماهی را جدا گانه طبق دستور ذیل سرخ می‌کنیم،

سبزی را خرد می‌کنیم و برنج را آبکش می‌کنیم ولی کمی دان‌تر بر می‌داریم ته دیگ را دو سه قاشق روغن آبکرده و نصف لیوان آب می‌ریزیم .

برنج داخل آبکش را کم‌کم در دیگ می‌ریزیم و سبزی خرد کرده را به‌تدریج لای برنج می‌پاشیم و ماهی سرخ شده را لای پلو می‌گذاریم (البته میتوان جدا گانه در ظرف دیگر سرو کرد) سه تا چهار قاشق روغن آب می‌کنیم، عرق برنج را که گرفتیم، روغن را روی برنج می‌دهیم و برنج را در فر یا روی آتش دم می‌کنیم.

موقع کشیدن پلو زعفران سائیده حل شده در آبجوش را با کمی پلو مخلوط می‌کنیم و روی دیس می‌دهیم و کمی روغن داغ کرده روی پلو می‌دهیم.

طرز سرخ کردن ماهی:

فلس‌های ماهی را با نوک کارد می‌گیریم و یا ماهی را پوست می‌کنیم و بعد سر و دم ماهی را جدا می‌سازیم و از طول سه تا چهار قطعه می‌کنیم، بعد هر قطعه از ماهی را از وسط دو نیم می‌نمائیم و استخوان ستون فقرات را در می‌آوریم و قسمت پوست زیر شکم را که نازک‌تر از پشت ماهی است جدا می‌کنیم.

آنگاه ماهی را می‌شوئیم و خشک می‌کنیم، (به‌صورت جداگانه با آرد، زردچوبه و نمک پودری درست می‌نمائیم) بعد قطعات ماهی را در این پودر می‌خوابانیم و حسابی با آن آغشته می‌نمائیم تا کاملا پوشیده شود، بعد دوسه عدد تخم مرغ را در ظرفی می‌شکنیم و کمی نمک می‌زنیم.

تخم مرغ را بهم می‌زنیم و قطعات ماهی آردی را داخل تخم مرغ می‌زنیم و در روغن داغ با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم و در دیس می‌چینیم و اطراف آن را با حلقه‌های لیمو ترش و جعفری تزئین می‌کنیم.

ماهی را می‌توان بدون آرد و تخم مرغ نیز سرخ کرد و یا فقط در مخلوط آرد زد و بدون تخم مرغ تهیه کرد.

نوش جان

گردآوری وتنظیم :مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا