دسته‌بندی نشده

چرا تنبل‌ها تا این حد کند هستند؟

در همین ابتدای مقاله باید بدانید که موجوداتی همچون تنبل‌ها پیشینه‌ای دور و دراز دارند و تنبل‌های زمینی ماقبل تاریخ برای اولین بار حدود 35 میلیون سال پیش در کره‌ی زمین ظاهر شدند. این موجودات در ده‌ها گونه‌ی مختلف وجود داشتند که در سراسر آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی در کنار سایر موجودات باستانی مانند ماموت‌ها و زره‌دوزهای (آرمادیو) غول پیکر زندگی می‌کردند.

تنبل‌ها

اگرچه تنبل‌های زمینی برای میلیون‌ها روی زمین تولید مثل کردند و پخش شدند، اما حدود 10000 سال پیش، ناگهان این موجودات شروع به ناپدید شدن همراه با دیگر پستانداران غول پیکر نیمکره غربی مانند ماموت‌ها کردند. در همین راستا محققان ادعا می‌کنند که احتمالا تنبل‌های زمینی در عصر یخبندان یا در رقابت با گونه‌های دیگر (شاید انسان)، از بین رفته‌اند اما برخی از تنبل‌های کوچکتر توانستند زنده بمانند و به بالای درختان مهاجرت کنند.

دلیل کندی حرکت تنبل‌ها چیست؟

همانطور که می‌دانید در بالای درختان مقدار زیادی برگ برای خوردن وجود دارد، اما این رژیم معایبی هم دارد. به طور کلی حیوانات انرژی خود را از غذا استخراج می‌کنند و طبیعتا از آن انرژی برای حرکت در محیط اطراف استفاده می‌کنند، دمای بدن خود را در حد مطلوبی نگه می‌دارند و از اندام‌های خود برای بقا استفاده می‌کنند. اما خوردن برگ‌ها انرژی زیادی ندارد و حتی استخراج انرژی آن دشوار است.

تنبل‌ها

از آنجایی که تنبل‌ها، به‌ویژه تنبل‌های سه انگشتی، رژیم غذایی ای تقریباً منحصراً به برگ‌ دارند، این موجودات تلاش می‌کنند که تا حد امکان انرژی حاصل از غذای خود را حفظ کنند. تنبل ها معده‌ای چند حفره‌ای دارند که یک سوم بدن آن‌ها را اشغال کرده است و بسته به گونه می‌توانند پنج تا هفت روز یا حتی هفته‌ها را صرف هضم یک وعده غذایی کنند.

تنبل‌ها

این دسته از موجودات بیشتر وقت خود را صرف غذا خوردن، استراحت یا خواب در بالای درختان می‌کنند و تنها یک بار در هفته از درخت پایین می‌آیند. جالب است بدانید که حرکت تنبل‌ها به هیچ‌عنوان سریع نیست و عبور از یک خیابان معمولی برای این حیوانات حدوداً پنج دقیقه زمان می‌برد. طبیعتا این رویکرد بدون عجله به زندگی به این معنی است که تنبل ها به عضلات زیادی نیاز ندارند. در واقع، آنها حدود 30 درصد توده عضلانی کمتری نسبت به سایر حیواناتی با اندازه‌ی مشابه خود دارند.

تنبل‌ها

با توجه به همین سازگاری های فیزیکی و رفتاری، مسلما مصرف انرژی تنبل یا میزان متابولیسم بدن‌ آن‌ها در کمترین مقدار ممکن است. به این معنی که تنبل‌های سه انگشتی کندترین متابولیسم را در بین پستانداران دارند. پس از این موجودات، پانداها دومین موجودات کند جهان تلقی می‌شوند و تنبل های دو انگشتی در رتبه سوم قرار دارند.

تنبل‌ها

حرکات آهسته به تنبل‌ها اجازه می‌دهد که در زیستگاه‌هایی که در بالای درختان است رشد کنند اما خود تنبل هم زیستگاهی عالی برای سایر موجودات از جمله جلبک‌ها است. البته جلبک‌ها می‌توانند برای این پستاندار حکم استتار را داشته باشند یا شاید هم به عنوان یک وعده‌ی غذایی استفاده شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا