دسته‌بندی نشده

۲۱ مورد از کاربرد‌های جالب سرکه که تا به حال نمی دانستید!

کاربرد های جالب سرکه در خانه

سرکه یکی از موادی است که در طب سنتی و اسلامی، به مصرف کردن آن بسیار توصیه می‌شود. امروز ما به 20 مورد از کاربردهای شگفت انگیز سرکه در خانه می‌پردازیم. با دلگرم همراه شوید.

کاربرد باورنکردنی سرکه در زیبایی، آشپزی، منزل و …

سرکه فقط برای ترشی و سالاد مورد استفاده ندارد. از آن می توان برای سهولت زندگی روزمره خود هم بهره گرفت. این مایع با بوی تندی که دارد در رنگ ها و طعم های مختلف موجود است و کارهایی از دستش بر می آید که شاید باور نکنید.

1. برای باز کردن چاه ظرفشویی، نصف پیمانه جوش شیرین و نصف پیمانه سرکه را درون چاه ظرفشویی بریزید. آب موجود در ظرفشویی شروع به کف کردن می کند. پس از اینکه از جوشیدن و کف کردن افتاد، آب گرم را باز کنید تا همه مواد شسته شوند و پایین بروند.

2. وقتی اثر چسب روی دیوار می ماند، سرکه سفید را درون آب‌ پاش بریزید و روی سطح چسبناکی که از نوار چسب برجا مانده بپاشید. اجازه دهید چند ثانیه بماند و سپس با دستمال آن را پاک کنید.

3. وقتی سطل زباله بوی بد و آزاردهنده ای می گیرد، هر چقدر هم که آن را بشویید، بو از بین نمی رود. برای برطرف کردن این بوی آزار دهنده، روی یک تکه نان تست سرکه بریزید تا خیس بخورد و سپس آن را کف سطل قرار دهید تا یک شب تا صبح بماند. صبح آن را از سطل بیرون بیاورید تا بوی بد از بین برود.

4. اگر حوصله انواع مواد شوینده را ندارید، بی خیال همه آنها بشوید. یک بطری اسپری انتخاب کنید. یک‌سوم آن را سرکه بریزید و بقیه آن را با آب پر کنید. چند قطره هم صابون ظرفشویی مایع در آن بریزید. در بطری را ببندید و هم بزنید. با این محلول می توانید همه سطوح دستشویی و آشپزخانه را تمیز کنید.

5 . اگر مگس و پشه در خانه موجب ناراحتی شما می شوند، راهکار ساده ای برای بیرون کردن آنها وجود دارد. یک استکان را تا نیمه از سرکه پر کنید. سپس روی آن یک لایه سلفون بکشید. با نوک چاقو در آن سوراخ ایجاد کنید و در مکانی که پشه دارد قرار دهید تا از راهی که آمده اند، بازگردند.

۲۱ مورد از کاربرد‌های جالب سرکه که تا به حال نمی دانستید!

6 . لباس هایتان اگر چروک است و حوصله اتوکشیدن ندارید، آن را از چوب‌ رختی آویزان کنید. یک شیشه اسپری بردارید، نصف پیمانه سرکه و سه پیمانه آب درون آن بریزید و هم بزنید. سپس آن را روی لباس اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه آویزان بماند. پس از اینکه خشک شد، می بینید که همه چروک ها از بین رفته اند.

7. اگر در خانه گربه دارید و با ناخن هایش همه سطح مبل و کاناپه ها را از بین برده است، یک راه ساده برای پیشگیری وجود دارد. کمی سرکه روی سطح مبل اسپری کنید. گربه ها از بوی سرکه متنفر هستند و دیگر دوباره به سراغ مبل نازنین شما نخواهند رفت.

8 . گل های تازه زیبایی زیادی دارند، اما خیلی زود هم خراب و خشک می شوند. اگر دوست دارید گلی که خریده اید، دوام بیشتری داشته باشد و بیشتر زنده بماند، کمی سرکه قرمز درون آب بریزید و گل ها را درون این محلول قرار دهید. به این ترتیب، گل ها چند روز بیشتر تازه و زنده خواهند ماند.

9. سرکه سفید را با مقدار کمی آب مخلوط کنید و روی سطح شیشه عینک دودی بپاشید. سپس با دستمال نرم آن را پاک کنید. همه لکه ها و چربی ها از روی آن پاک می شوند و شیشه حسابی برق می افتد.

10. اگر اثر روغن سوخته روی تابه های چدنی و نچسب باقی مانده است و نمی توانید با اسکاچ یا سیم‌ظرفشویی آن را از بین ببرید، با سرکه می توانید این کار را انجام دهید. یک پیمانه صابون مایع کف تابه بریزید. یک پیمانه سرکه سفید اضافه کنید و در آخر کمی آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا 5 دقیقه بجوشد. به این ترتیب همه آن لکه ها از بین می روند و تابه دوباره تمیز و نو می شود.

۲۱ مورد از کاربرد‌های جالب سرکه که تا به حال نمی دانستید!

11. سرکه یک محصول مناسب برای تمیز کردن ابزار زنگ زده باغبانی است. سرکه را روی ابزار زنگ زده اسپری کنید یا اگر مشکل جدی تر از این حرف ها است، اجازه دهید ابزار زنگ زده چند ساعت در سرکه خیس بخورند.

12. ظروف سفالی قدیمی را دور نیاندازید، سعی کنید آنها را با سرکه تمیز کنید. سطح ظروف سفالی را با استفاده از سرکه بسابید و سپس آنها را به مدت چند ساعت در مخلوطی از یک فنجان سرکه و 4 فنجان آب غوطه ور سازید.

13. مقداری سرکه به یک کتری آب جوش که تخم مرغ ها را در آن می پزید اضافه کنید. سرکه سبب می شود پوست تخم مرغ سخت شود و در هنگام پوست کندن به راحتی از تخم مرغ جدا شود.

14. برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات به مدت طولانی، می توانید این شوینده دست ساز را امتحان کنید. یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید، میوه و سبزیجات را در آن قرار دهید، 5 دقیقه صبر کنید و سپس آنها را آب کشی نموده و خشک کنید. همچنین می توانید میوه و سبزیجات را در یک کف گیر یا صافی بگذارید و مخلوط آب و سرکه سیب را روی آن بریزید.

15. اگر می خواهید مقداری چاشنی به رژیم سلامت خود اضافه کنید، سالاد سبزیجات با ماست و سرکه را امتحان کنید. تمام چیزی که نیاز دارید، سبزیجات فصلی خرد شده، سرکه سیب و چاشنی است که به مذاق شما خوش می آید.

16. سرکه روی لکه های زرد عرق بدن به خوبی اثر می کند. یک دستمال نخی را به سرکه سیب آغشته کرده و آن را روی محل مورد نظر بمالید. سپس لباس را مطابق معمول بشویید.

17. برای تمیز کردن اتو، مخزن آن را با سرکه پر کنید، آن را در حالت بخار روشن کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بطور ایستاده روشن بگذارید.

18. با شستن جداره دوش حمام با یک فنجان سرکه در یک چرخه شستشو و اضافه کردن مقداری جوش شیرین به شوینده می توانید از شر قارچ و کپک های روی دیواره دوش خلاص شوید.

19. سرکه درمان مناسبی برای خارش و سوزش پوست است. چند قطره سرکه را روی یک پد پنبه ای ریخته و آن را روی محل مورد نظر بمالید. از سرکه ارگانیک که رسوب آن ته بطری ته نشین شده استفاده کنید. این رسوب حاوی آنزیم ها و باکتری هایی است که خراش پوست را تسکین می دهد.

۲۱ مورد از کاربرد‌های جالب سرکه که تا به حال نمی دانستید!

20. نوشیدن سرکه رقیق شده با آب طبق برنامه زمانی در یک دوره منظم به شما کمک خواهد کرد تا به لطف استیک اسید موجود در سرکه ، وزن کم کنید.

21. یک کمپرس سرکه می تواند در تسریع روند معالجه کبودی بدن موثر باشد. سرکه، جریان خون را تسهیل می کند و به انحلال خون لخته شده که در منطقه کبودی جمع شده کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا