دسته‌بندی نشده

چرا برخی از افراد چپ دست هستند؟

مانند بسیاری از جنبه های صفات انسانی، دلیل چپ دست بودن یا راست دست بودن انسان‌ها پیچیده است و به نظر می‌رسد تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله ژنتیک و محیط قرار دارد. در مورد تعداد افراد چپ دست و راست، باید بدانید که در کشورهای غربی 85 تا 90 درصد مردم راست دست و 10 تا 15 درصد افراد چپ دست هستند. از طرفی جالب است بدانید که افرادی با قابلیت استفاده از هر دو دست همزمان، تا حدی غیر معمول هستند.

چرا برخی از افراد چپ دست هستند؟

ترجیح به استفاده از یک دست به شکل غالب اغلب در اوایل کودکی به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود و در طول زندگی ثابت می‌مانند. با این حال، اطلاعات کمی در مورد اساس بیولوژیکی آن وجود دارد. ترجیح دست غالب احتمالاً به عنوان بخشی از فرآیند رشد دنبال می‌شود و به طور خاص تر، به نظر می رسد دست غالب با تفاوتی که بین نیمه راست و چپ (نیمکره) مغز وجود دارد مرتبط باشد. زیرا همانطور که می‌دانید نیمکره راست حرکت سمت چپ بدن را کنترل، در حالی که نیمکره چپ حرکت سمت راست بدن را کنترل می‌کند.

چرا برخی از افراد چپ دست هستند؟

چپ دست و راست بودن تنها به یک ژن وابسته نیست!

در ابتدا تصور می شد که وجود یک ژنی خاص چپ دست بودن یا راست دست بودن افراد را تعیین می‌کند. با این حال، مطالعات جدیدتر نشان می دهد که چندین ژن، شاید تا 40 ژن، در ایجاد این ویژگی نقش دارند. هر یک از این ژن ها احتمالاً به خودی خود تأثیر ضعیفی دارند، اما در کنار یکدیگر نقش مهمی در ایجاد اولویت برای انتخاب دست غالب دارند.

چرا برخی از افراد چپ دست هستند؟

لازم است بدانید که تاکنون، محققان تنها تعداد کمی از ژن‌ها را شناسایی کرده‌اند که تصور می‌شود روی تعیین دست غالب تأثیر بگذارند. از طرفی مطالعات نشان می دهد که عوامل دیگری همچون محیط قبل از تولد و تأثیرات فرهنگی هم ممکن است در این مساله نقش داشته باشد.

چرا برخی از افراد چپ دست هستند؟

از آنجایی که شانس کلی چپ دست بودن نسبت به راست دستی نسبتا کم است، اکثر فرزندان والدین چپ دست، راست دست هستند. همچنین دوقلوهای همسان بیشتر از دوقلوهای غیر همسان (یا سایر خواهرها و برادرها) هر دو راست دست، یا چپ دست هستند، اما بسیاری از دوقلوها ترجیحات دست مخالف دارند.

چرا برخی از افراد چپ دست هستند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا