دسته‌بندی نشده

چرا باید برق صنعتی را یاد بگیریم؟

حتما تا بحال چندین بار نام برق صنعتی به گوش شما خورده است. اما با این حال شاید اطلاعات کمی در این رابطه دارید. در این مقاله قصد داریم به شما در مورد برق صنعتی بیشتر توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

اول از همه به سراغ تعریف برق صنعتی می‌رویم.

برق صنعتی چیست؟

از نظر معنی لغوی اگر بخواهیم برق صنعتی را معنی کنیم، یعنی برقی که در صنعت استفاده می‌شود. یا به معنی علم و تخصصی که به کاربرد برق در صنعت پرداخته است. اما قطعا این تعریف نمی‌تواند همیشه درست باشد و جاهایی نیاز به تامل دارد. در برخی موارد برق ساختمان و حتی اتوماسیون را می‌بینیم که در آن برق صنعتی و تجهیزات آن بکار رفته است و همچنین آسانسور که در آن درایوها و موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود.

چرا برق صنعتی؟

این رشته یکی از پرکاربردی ترین گرایش‌های برق و برقکاری آن جزو شغل های پردرآمد حوزه برق است، که در هر شرایط اقتصادی هم مورد نیاز است. دانشجویان و فارغ التحصیلان برق به دنبال یادگیری مهارت برقکاری صنعتی برای ورود به بازار کار هستند. اگر قصد دارید در مورد برق صنعتی بیشتر بدانید، حتما به سایت الکتروشایلی به عنوان برترین تامین کننده تجهیزات برق صنعتی سر بزنید.

همچنین به دلیل به کارگیری فراوان در صنعت، هر سال تکنولوژی و دانش آن به روز می‌شود. بسیاری از برقکاران هم تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند و پروژه بگیرند.

بازار کار برق صنعتی

همان‌طور که از نام این رشته می‌توان حدس زد، این دانش و مهارت بیشتر در صنعت کاربرد دارد. برای مثال افراد شرکت‌کننده در دوره‌ آموزش برق صنعتی، کار با وسایل و تجهیزاتی را می‌آموزند که در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و به طور کلی در سطوح صنعتی و تجاری کاربرد دارند. افراد فعال در این حرفه می توانند در یکی از مراکز زیر مشغول به کار شوند:

  • پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها
  • کارخانه‌ها و مراکز بزرگ صنعتی
  • کارگاه‌های صنعتی
  • شرکت‌ها و مراکز تابلوسازی
  • فروشگاه‌های تجهیزات برق‌صنعتی
  • به عنوان مدرس در آموزشگاه‌ها و مراکز فنی‌ و حرفه‌ای

چطور برق صنعتی را یاد بگیریم؟

آموزش این علم را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد:

یادگیری برق صنعتی

۱.مفاهیم پایه و مقدماتی، مانند یادگیری المان و تجهیزات و اصطلاحات. این بخش را می‌توان با استفاده از کتب، مقالات و فیلم‌های آموزشی فرا گرفت، که باید شامل این سرفصل‌ها شود:

  • آشنایی با تجهیزات برق صنعتی و نحوه استفاده از آن‌ها
  • آشنایی با مدار فرمان و مدار قدرت و توانایی تحلیل آن‌ها
  • نقشه‌خوانی و توانایی تحلیل یک نقشه برق

2 .نکات تجربی و تکنیک‌ها، که بیشتر شامل دستورالعمل‌ها و نکات سیم‌بندی و راه‌اندازی تابلو برق می‌شود. این بخش نیاز به کار عملی و یادگیری در کنار یک استادکار دارد چراکه آشنایی با تجهیزات از شما یک برقکار حرفه‌ای نمی‌سازد. فردی می‌تواند به عنوان یک برقکار صنعتی مشغول به کار شود که در مرحله اول تئوری برق صنعتی درجه یک و دو را فرا گرفته باشد و در کنار آن با انواع سیستم کنترل، ترانسفورماتورهای سه فاز، مدارهای کنترل روشنایی و حرارت، اصول اولیه کار با PLC  آشنایی داشته باشد و بتواند با آن‌ها کارکند که شامل دستگاه برش، فرز و CNC، کوره‎ها و هیترهای صنعتی، جرثقیل‌های سقفی، کمپرسور، پمپ‌ آب و سیالات، دستگاه پاشش رنگ، موتورهای الکتریکی تک فاز و سه فاز می‌شود.

برقکار در برق صنعتی چه وظایفی دارد؟

آگاهی به تجهیزات برق در صنعت از شما یک برقکار حرفه‌ای نمی‌سازد. فردی می‌تواند به عنوان یک برقکار صنعتی مشغول به کار شود که در دروس برق‌های صنعتی درجه دو و درجه یک فعالیت کرده باشد و بتواند دوره‌های آموزشی را با نمرات بالا قبول شود. همچنین برقکار صنعتی باید با انواع سیستم کنترل، ترانسفورماتورهای سه فاز، مدارهای کنترل روشنایی و حرارت، کار با پی سی ال و …. آشنایی کامل داشته باشد و بتواند با آن‌ها کارکند. در واقع تنها گذراندن دروس تئوری در دانشگاه از فرد، یک برقکار صنعتی نمی‌سازد؛ چرا که سیستم برقکاری صنعتی از ساختمانی تا حدودی پیچیده و سخت‌تر است و هر کسی از پس آن بر نمی‌آید و ایجاد هر گونه اختلال می‌تواند سیستم یک کارخانه را بر هم زند.

به عبارتی دیگر از بخواهید یک برقکار صنعتی با تجربه شوید باید با تجیهزات زیر آشنایی داشته باشید:

  1. دستگاه برش، فرز و سی ان سی
  2. کوره‎های القایی یا عملیات حرارتی
  3. هیترهای صنعتی
  4. جرثقیل‌های سقفی
  5. کمپرسور
  6. فن‌های هوا
  7. پمپ‌های سیالات
  8. دستگاه پاشش رنگ
  9. موتورهای الکتریکی تک فاز و سه فاز

در ادامه به معرفی چند عدد از تجهیزات مهم برق صنعتی می‌پردازیم تا بیشتر با برق صنعتی آشنا شوید.

کنتاکتور

کنتاکتور ابزاری محسوب می‌شود برای قطع و وصل کردن جریان برق تکفاز و سه فاز که دارای ۳ عدد پلاتین قدرت و معمولا ۱ عدد پلاتین فرمان باز و یک عدد پلاتین فرمان بسته به همراه بوبین جهت حرکت دادن تیغه ها که در اثر ولتاژ دار شدن بوبین باعث تولید جریان مغناطیسی شده و به وسیله هسته تیغه های کنتاکتور را به سمت پایین می‌کشد.

با این عمل تیغه‌های باز را بسته و تیغه های بسته را باز می کند. کنتاکتورها دارای آمپرهای مختلف در تیغه های قدرت هستند و در بوبین هم دارای ولتاژ های گوناگونی می‌باشند و از مهمترین تجهیزات برق صنعتی محسوب می‌شوند.

بی متال

بی متال ابزاریست جهت محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار، که به وسیله تیغه‌های آلیاژی که دارد در اثر بالا رفتن جریان مجاز این تیغه ها داغ شده و بعد از گذشت مدتی تغییر شکل می‌دهند و با این کار فرمان به تیغه‌های فرمانشان داده و دستور قطع را صادر می‌کنند.

از بیمتال به این دلیل برای محافظت از موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند چون موتورهای برقی در ابتدای راه اندازی تا ۲ برابر جریان نامی جریان می‌کشند و بعد از رسیدن به دور نامی جریان مصرفی‌شان به حالت عادی در می‌آید و بی متال به دلیل سیستم دیر عملکردش برای این کار مناسبت ترین ابزار است.

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری ابزاریست برای قطع و وصل کردن و محافظت در اتصال کوتاه و محدود کردن میزان مصرف جریان برق به میزان مشخص نیاز.

کلیدهای مینیاتوری در مدل‌های کلید مینیاتوری تک پل، کلید مینیاتوری دوپل، کلید مینیاتوری سه پل و کلید مینیاتوری چهارپل موجود است. کلید مینیاتوری دارای یه رله جریان جهت قطع کردن در اتصال کوتاه است و یک رله بی متال جهت قطع کردن در اضافه بار. الکتروشایلی به عنوان نمایندگی محصولات برق صنعتی با کیفیت‌ترین مدل‌های کلیدهای مینیاتوری (فیوزهای مینیاتوری) را برای شما عرضه می‌کند. حتما برای خرید و تامین کلیدهای مینیاتوری موردنیاز به الکتروشایلی سر بزنید.

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک ابزاریست برای قطع و وصل کردن و محافظت در اتصال کوتاه و جلوگیری از اضافه بار در مصرف های برق صنعتی و آمپراژ بالا.

کلید اتوماتیک همانند کلید مینیاتوری از یک رله جریان برای قطع در اتصال کوتاه و یک رله حرارتی برای قطع در اضافه بار استفاده می‌کنند. البته با ابعاد و آمپراژ بالاتر و در اکثر کلید اتوماتیک ها ولوم تنظیم آمپر هم موجود است. عمده مصرف کلید اتوماتیک ها در کارخانجات و تولیدی ها و تابلو برق های توزیع اصلی‌ست.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. در این مقاله سعی کردیم بطور خلاصه برق صنعتی و تعدادی از تجهیزات آن را برای شما معرفی کنیم. امیدواریم مفید فایده واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا