دسته‌بندی نشده

پیشنهاد 7 روش ارزان و مناسب برای گرم کردن گلخانه در هوای سرد !

کم‌هزینه‌ترین راه‌های گرم کردن گلخانه

با مطالعه ادامه این مطلب با روش های شگفت انگیزی برای گرم کردن گلخانه در فصل زمستان آشنا خواهید شد که مطمئنا تا به حال حتی به ذهنتان هم خطور نکرده است. بله به همین سادگی و با کمترین هزینه می تونید با استفاده از نایلون حباب دار برای عایق، ساخت گرمخانه با خاک کامپوست، شمع و گلدان گیاهی و حتی آب گرم گلخانه ای گرم در فصل سرد زمستان داشته باشید.

1. گلخانه را با نور خورشید گرم کنید!

اگر پیمانکار ساخت گلخانه هوشمند باشد، مکانی را برای ساخت گلخانه مشخص می کند که عاری از سایه درختان یا سایر ساختمان ها باشد. اما هنگامی که مسیر خورشید در آسمان پایین تر است، موانع دیگر می توانند سایه ایجاد کنند، بنابراین مطمئن شوید که گلخانه تا حد ممکن نور خورشید دریافت می کند.

2. جرم حرارتی را اضافه کنید

یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین گزینه ها برای گرم کردن گلخانه ها در زمستان ایجاد یک جرم حرارتی یا گرمکن است. اینها اجسامی هستند که گرما را در طول روز جذب کرده و در ساعات سرد شب آزاد می کنند. درجه حرارت را یک یا دو درجه افزایش می دهد و می تواند همه چیز را تغییر دهد.

 گرم کردن گلخانه

یک روش رایج برای ایجاد یک توده حرارتی، قرار دادن ظروف آب در گلخانه است. برای گلخانه های کوچکتر، می توانید بین گل و گیاهان از کوزه های پلاستیکی که سه چهارم آن از آب پر شده استفاده کنید. می توان کوزه ها را سیاه رنگ کرد یا رنگ خوراکی سیاه را می توان به آب اضافه کرد تا جذب گرما افزایش یابد.

برای فضاهای بزرگتر ، بشکه های 55 لیتری مشکی رنگ و پر از آب را می توان در مناطق مستقیم آفتاب قرار داد. آنها همچنین انرژی جذب شده را در طول شب آزاد می کنند.

3. از نایلون های حباب دار استفاده کنید!

استفاده از نایلون های حباب دار یکی از روش های ارزان برای گرم کرد گلخانه در زمستان می باشد. نصب یک لایه ای نایلون حباب دار به دیوارهای داخلی گلخانه می تواند اتلاف گرما را کاهش داده و جلوی اتلاف انرژی در فصل سرما را بگیرد.

4. بخاری گلخانه ای نصب کنید!

نصب بخاری در گلخانه یکی از رایج ترین راه های گرم کردن گلخانه در زمستان می باشد، اما اجرای آنها می تواند گران باشد و گرمای آن با خاموش شدن بخاری به سرعت از بین می رود. هیتر گلخانه (بخاری گلخانه ای، کوره، گرمکن) تجهیزی برای تولید گرما می باشد که جهت افزایش دمای مکان هایی همچون گلخانه، مرغداری، دامداری، سالن های تولید و پرورش قارچ و سالن های باز مورد استفاده قرار می گیرد.

راه و روش گرم کردن گلخانه

در صورت استفاده از بخاری برقی، سیم ها و اتصالات را حتماً بررسی کنید تا از خراب شدن یا فرسودگی آنها مطمئن شوید. تهویه برای کنترل سطح مونوکسید کربن و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد فضا بسیار مهم است، این امر در زمستان نادر است اما در آب و هوای گرمتر همچنان امکان پذیر است.

5. خیلی ساده یک گرمخانه بسازید!

یکی از راههای ساده و آسان برای تأمین حرارت ملایم در گلخانه و جلوگیری از یخ زدگی، ساختن گرمخانه است. گرمخانه ها از پایین گرما را تأمین می کنند. با تجزیه مواد در کانون گرمایی، گرما از بین می رود. با تهیه منبع گرمای ملایم و طبیعی، می تواند جایگزینی برای روش های گران قیمت گرمایش زمستانی باشد.

هاتبرد اساساً یک تخت برآمده است که با لایه هایی از کاه و کود (یا سایر مواد آلی) تجزیه شده پر شده است و روی آن لایه نازک تری از محیط رشد (خاک/کمپوست) قرار دارد که می توان گیاهان یا دانه ها را در آن قرار داد. این در واقع یک توده کمپوست است که با خاک/کمپوست پوشانده شده و مانند هر توده کمپوست دیگر، یک گرمخانه با استفاده از مواد آلی ساخته می شود. در حالت ایده آل، این گرمخانه باید ترکیبی خوب از مواد غنی از نیتروژن (“سبز”) و کربن (“قهوه ای”) باشد.

6. گرمایش گلخانه با آب گرم

یکی دیگر از راههای تأمین حرارت ملایم از پایین این است که کف گلخانه خود را با سیستم گرمایش لوله کشی آب گرم نصب کنید. سیستم های گرمایش آب گرم نیز در گلخانه های بزرگ قرن 19 رایج بود. در آن روزها، آب معمولاً توسط دیگهای بخار زغال سنگ گرم می شد.

چگونه گلخانه را گرم کنیم؟

خوشبختانه امروزه چند روش سازگار با محیط زیست برای در نظر گرفتن گرم کردن آب برای چنین سیستمی وجود دارد.

اولین گزینه ساخت یا خرید پانل های گرمایش آب خورشیدی است. اینها صفحات خورشیدی برای تولید برق نیستند، بلکه ساختارهایی هستند که اجازه می دهند آب توسط خورشید گرم شود. اینها را گرمایش هیدرونیک نیز می نامند.

7. گرمایش گلخانه با شمع و گلدان گیاهی

اگر فقط یک گلخانه کوچک دارید، ممکن است فکر کنید که تلاش برای نصب یکی از پیچیده ترین سیستم های گرمایش که در بالا توضیح داده شد، ارزش چندانی ندارد. یکی دیگر از راه حل های ابتکاری که باید در نظر بگیرید، اوج سادگی است. با قرار دادن شمع در زیر گلدان سرامیکی، می توانید یک بخاری کوچک ایجاد کنید که می تواند فضای کوچکی را گرم کند.

حتماً بخوانید:

آشنایی با انواع کشت گلخانه ای

آشنایی با انواع کشت گلخانه ای

کشت گلخانه ای چیست؟ کشت گلخانه ای یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی می باشد و در بسیاری از کشور های قطبی یا کشور های استوایی…

البته هنگام استفاده از شعله باید مراقب باشید ، بنابراین این ایده با همه احتیاط های ایمنی معمول همراه است. اما گرمای تولید شده حتی توسط یک شمع می تواند برای محافظت از گلخانه کوچک از یخ زدگی کافی باشد.

منبع : تهویه نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا