دسته‌بندی نشده

پدیده سولوگامی یا ازدواج کردن با خود چیست ؟

سولوگامی :در بین تمام مدهایی که برای ازدواج و یا طلاق در نقاط متعددی در جهان شکل می‌گیرد، «سولوگامی» مد تازه‌ای است که بیشتر در کشورهای ژاپن، استرالیا، تایوان، انگلیس و ایالات‌متحده رواج پیدا کرده است.

سولوگامی چیست ؟

سولوگامی رسم جدیدی است که در آن افراد با خودشان ازدواج می‌کنند. در این رسم خطبه عقد را می خوانند و فرد در آینه به خودش بله می‌گوید.

شاید فکر کنید آن فرد توهم دارد اصلا این طور نیست بلکه این خود یک نوع “ازدواج” است و فرد در حضور عاقد و افراد شاهد مراسم ازدواج با خود انجام را می دهد ، پس توهمی در کار نیست. زن یا مرد به تنهایی به زندگی ادامه می دهند و خود با خودشان رفت و آمد می کنند!

شاید انزوا طلبی یکی از دلایل سولوگامی باشد و شاید هم تخلیه هیجان ! اما به نظر میرسد خودشیفتگی دلیل اصلی آن باشد.

این مدل ازدواج کردن که طرفداران زیادی دارد بیشتر اروپاییان را به خود مجذوب کرده و تبدیل به رسمی جدید شده است. اروپایی ها معتقدند به هر گرایش و خط فکری باید احترام گذاشت!!

تا اکنون از انواع مدل های ازدواج و طلاق عجیب و شگفت انگیز با خبر شده بودیم از همجنسگرایی گرفته تا ازدواج با حیوانات خانگی و ازدواج با اشیا و… اما این یکی از همه متفاوت تر است!

رابطه خودشیفتگی و ازدواج با خود

کارشناسان زیادی گفته اند که سولوگامی در اثر خودشیفتگی زیاد ایجاد شده و این دستاورد یکی از جنبش‌های فمنیستی است که زن و مرد را از هم جدا کرده است

شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل برای بوجود آمدن ازدواج‌های نوظهور را افزایش خودبرتربینی، خودشیفتگی و پوچ‌گرایی عنوان کرد. این افراد، فردی را لایق خود ندانسته و از این رو اقدام به ازدواج با خود می‌کنند.

در این مورد کریستوفر لاش، نویسنده و منتقد فرهنگی در کتاب خود با عنوان “فرهنگ خودشیفتگی” ، ازدواج با خود را یک پیامد منطقی از خودشیفتگی دانسته است. او در این کتاب پرفروش خود خودشیفتگی را به عنوان احساس خودبزرگ‌بینی و عشق بیش‌ از حد به خود تعریف کرده است.

واژه “خودشیفتگی” از نام یک اسطوره یونانی به نام نارسیس گرفته‌ شده است. او یک مرد جوان، زیبا و خوش‌پوش بود که تمام دختران آن سرزمین عاشق او بودند. اما نارسیس بر اساس احساساتی ویژه تنها خودش را جذاب می‌دانست و به دخترانی که عاشق او بودند توجه نمی‌کرد. او بسیار مغرور بود.سرانجام یک روز در حالی که در جنگل قدم می‌زد، برای نوشیدن آب از برکه‌ای زلال توقف کرد. در این هنگام با دیدن تصویر خود در برکه، محو تماشای چهرۀ زیبای خود شد که ناگهان در برکه افتاد و غرق شد.

خیلی از زنان حس خودشیفتگی و “عشق بیش از حد به خود” دارند و اعتقاد دارند بهتر است با خود ازدواج کنند و کسی را لایق خود نمیدانند.البته تعدادی از مردان هم هستند که تن به ازدواج با خود داده اند.

سولوگامی از کجا شروع شد ؟

لیندا بیکر نخستین فردی بود که در سال ۱۹۹۳ به «ازدواج با خود» دست زد. همچنین بوردیو از جمله اولین زنانی است که بعد از طلاق در سن سی‌ سالگی، ازدواج با خود را انتخاب کرد. وی اظهار کرد که این کار او را به رویایی رسانده که در ازدواج اول خود به آن دست نیافته بوده است. بوردیو به مخالفت‌هایی که نزدیکان او با این کار داشته‌اند اشاره کرده و در پاسخ به آنان گفته است: “مجبور نیستید به مراسم ازدواجم بیایید!”

تازه‌ترین «ازدواج با خود» مربوط به لائورا مسی، مربی ورزش و ۴۰ ساله است. وی مراسم ازدواج خود را نهم سپتامبر سال جاری و با حضور هفتاد مهمان برگزار کرد.

ازدواج سولوگامی لائورا مسی با خودش

وی دو سال پیش، پس از آنکه از رابطه دوازده ساله ای جدا شد ایده ازدواج با خود به ذهنش خطور کرده. لائورا مسی نخستین زن “ایتالیایی” است که باخودش عهد زناشویی بسته است.

لائورا مسی می‌گوید: “من معتقدم که هر کدام از ما باید اول خودمان را دوست داشته باشیم. شما می‌توانید بدون آن که شاهزاده‌ای بر اسب سفید بیاید، یک عروسی افسانه‌ای داشته باشید.”

ازدواج مدل معروف باخودش

مدل معروف برند ویکتوریا سکرت ،آدریانا لیما ، مانکن سرشناس برزیلی با انتشار عکس زیر در صفحه اینستاگرام خود که حلقه ای در دست دارد جنجال به پا کرد.

او در کپشن عکس نوشته است “این حلقه نمادین هست. من به خودم و خوشبختی ام متعهد هستم و با خودم ازدواج کردم”

سولوگامی ازدواج با خود آدرینا لیما

این مدل سی و پنج ساله که بسیار زیبا و جذاب است، به چهار زبان اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و انگلیسی تسلط کامل دارد. او پس از چند شکست عشقی و ازدواج نا به فرجام تصمیم گرفت با خودش ازدواج کند.

سولوگامی ازدواج با خود آدرینا لیما

او می‌گوید “تنها کسی که اکنون به بودنش در زندگی نیاز دارد خودش است”

سولوگامی در کدام کشور ها رواج دارد؟

مردم کشور ژاپن، آمریکایی ها ، مردم تایوان ، انگلیس ها و برخی در استرالیا ، اما بیشتر کشور های غربی و اروپایی ازاین نوع ازدواج استقبال کرده اند.

آمریکا سولوگامی را به رسمیت شناخت

رسمیت یافتن سولوگامی در آمریکا

اگرچه بیشتر ایالت‌های آمریکا ازدواج با خود را به‌عنوان یک گزینه رسمی تشکیل خانواده به رسمیت نشناخته‌اند،اما

پنسیلوانیا این نوع ازدواج را از مدت‌ها پیش به رسمیت شناخته است. در این ایالت برای ازدواج با خود مدارک و مستندات رسمی نیز ارائه می‌شود و رسمیت یافتن آن، تنها نیازمند امضای دو شاهد در یک مکان رسمی است. با این ‌وجود بر سر صدور سند ازدواج برای ازدواج با خود، بحث‌های زیادی وجود دارد.

ایالت ویسکانسین نیز اجازه ازدواج با خود را بدون هیچ‌گونه سؤال و جوابی صادر کرده است، با این حال فرد فرمی را امضا می‌کند که بر اساس آن دولت تضمینی برای به رسمیت شناخته‌ شدن این سند ارائه نکرده است.

در ایالت کولارادو ازدواج با خود، تنها نیازمند شاهد و امضای یک فرم خاص است. ایالت کلمبیا نیز به افراد اجازه می‌دهد مراسم ازدواج با خود را به‌طور رسمی انجام دهند.

ایالت کالیفرنیا نیز در صورتی اجازه ازدواج بدون حضور روحانی صادر می‌شود که دو شاهد برگه‌هایی مخصوصی را به صورت کامل تکمیل و امضا کنند.

سولوگامی در ایران وجود دارد ؟

تا کنون خبر قطعی از ازدواج با خود در ایران شنیده نشده است اما باتوجه به تاثیر گذار بودن فرهنگ غربی در کشور و آمار بالای طلاق عجیب نخواهد بود که در آینده نچندان دور به جشنی دعوت شویم که فقط یک عروس یا یک داماد میزبان آن است.

مراسم سولوگامی چگونه برگزار میشود ؟

ایده چنین مراسمی نیز در کتاب Quirkyalone “”یک مانیفست برای عاشقانه‌های انعطاف ناپذیر” نوشته ساشا کاگن شرح داده شده است.

این مراسم شبیه به یک ازدواج معمولی انجام می شود. در این مراسم از بین اعضای خانواده یا دوستان می توانند به مهمانی و مراسم دعوت شوند. قسمت جالب این جاست که فرد به طور خصوصی در یک اتاق می رود و در مقابل آیینه به همراه یک شمع خلوت می کند.

در سال‌های گذشته شرکت‌های گوناگونی در این زمینه خدمات رسانی می کنند.وب سایتهایی وجود دارد که مردم را در تدارک مراسم ازدواج با خود یاری می‌دهد.این سایتها جعبه هایی شامل انگشتر، از کارت دعوت گرفته تاهمه مراحل مراسم عروسی و پیمان زناشویی ارائه میدهند که از پنجاه تا سیصد دلار قیمت دارند. برای نمونه، یک شرکت آمریکایی با نام با “خودم ازدواج کردم “بسته های کادویی را با یک حلقه ازدواج به‌ فروش می رساند.

یک شرکت مسافرتی به نام کیودو در شهر کیوتو ژاپن مراسم ازدواج با خود را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. خدمات این شرکت برای جشن عروسی سولوگامی، تمام امکانات یک عروسی معمولی را در بر می‌گیرد. این شرکت اظهار کرده است:این بسته خدماتی یک تجربه بسیار فوق‌العاده است که احساس عزت‌ نفس فرد را افزایش می‌دهد. تومئو سوانو یکی از اولین کسانی است که از این بسته خدماتی استفاده کرده و آن را مانند تجربه بازدید از یک قلعه قدیمی جهانی توصیف می‌کند.

از زمان تأسیس این شرکت، تقریبا ۳۰ زن در سراسر ژاپن با خدمات این شرکت به «عروس تنها» تبدیل‌ شده‌اند.

جمع بندی از مبحث سولوگامی

خانواده به عنوان نگهدارنده و محافظت کننده جامعه انسانی تعریف می شود و پناهگاهی در دنیای بی‌عاطفه و احساس برای انسان ها است.

زمانی می توانیم بگوییم طرف مقابل من احساسم را درک می کند و من رو می فهمد که با فردی غیر از خود در ارتباط باشیم. دیگران ابزاری برای رسیدن به آرزوهای ما نیستند. رسیدن به خواسته های ما تنها هدف زندگی نیست بلکه ما می‌توانیم به دنبال لذت و معنای بیشتر و ارتباط بیشتری در زندگی باشیم.

اندیشه‌ لیبرالی «انتخاب» در فرآیند حداکثری شدن و ضدیت لیبرالیسم با سنت‌های عقلانی و مذهبی منجر به تولد رویدادهایی عجیب، غیر عقلانی و ناسازگار با فطرت انسانی شده است به طوری که تنهایی را که همواره یکی از بزرگترین رنج‌های بشر بوده است به صورت کاری مقدس درآورده و برای آن جشن میگیرند.

بیماری خودشیفتگی انسان لیبرال هر روز نمودی تازه می‌یابد که تنها یک نمونه آن سولوگامی است. مسیری که سرنوشتی بهتر از نارسیس نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا