دسته‌بندی نشده

ویژگی موکت تافتینگ چیست ؟ در زمان خرید به این نکات توجه کنید !

موکت تافتینگ چیست؟

خانه‌ای با دکوراسیون جذاب و لوازمی که رنگ‌هایشان با یکدیگر هارمونی دارند، محیط را زیبا و آرامش بخش می‌کنند. بسیاری از افراد در زمان خرید لوازم خانگی مخصوصاً فرش با مشکلاتی مثل عدم همخوانی رنگ آن با وسایل دیگر خانه روبرو هستند. از این‌ رو در سال‌های اخیر مدل‌های مختلفی از فرش و موکت با الگوها و رنگ‌های متنوع به بازار عرضه شده‌اند تا این مشکل را حل کنند.

موکت تافتینگ

لوازم خانگی از آن دست وسایلی بوده که به ‌طور مداوم با تغییر و تحول روبرو است و همواره مدل‌ها و طرح‌های جدیدی از آن به بازار عرضه می‌شود. یکی از وسایلی که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته موکت تافتینگ یا پرز بلند است که با بافت متفاوت خود علاقه‌مندان بسیاری دارد.

برای بافت این موکت‌ها از سوزن‌های مخصوصی استفاده می‌‌شود که نخ را به ‌صورت حلقه یا الیاف برش خورده وارد آستر رویی می‌کند. بعد از اتمام این فرایند، لایه زیرین موکت پرزدار با چسب لاتکس پوشانده می‌شود تا الیاف را در جای خود نگه دارد و ثبات و استحکام بیشتری ایجاد کند.

فرآیند تافتینگ به روش‌های مختلفی از جمله تافتینگ دستی، تافتینگ با سرعت بالا و تافتینگ کامپیوتری صورت می‌گیرد که هر روش به شکل مختلف انجام می‌شود و مزایای متفاوتی دارد. به ‌عنوان مثال، تافتینگ کامپیوتری دقت و هماهنگی بیشتری در بافت ارائه می‌دهد، در حالی که تافتینگ دستی امکان خلاقیت بیشتر و همچنین سفارش طرح دلخواه را فراهم می‌کند. به‌ طور کلی این فرش‌ها به ‌دلیل داشتن الگوها و نقش‌های متفاوت محبوبیت بسیاری در بین افراد پیدا کرده‌اند و در بسیاری از محیط‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند.

کاربرد موکت تافتینگ

موکت تافتینگ نوعی موکت با پرز بلند است که میتواند جلوه‌ای خاص به خانه ببخشد.

ویژگی‌های موکت تافتینگ

دوام: موکت پرزدار بسیار بادوام و مستحکم است و در برابر سایش و پارگی مقاومت دارند.
تنوع: موکت تافتینگ طیف وسیعی از رنگ‌ها، نقش‌ها و بافت‌ها را شامل می‌شود. این ویژگی آن‌ها را برای استفاده در محیط‌های مختلفی از جمله خانه، ادارات و هتل‌ها مناسب می‌کند.
مقرون به صرفه بودن: در مقایسه با سایر انواع فرش و موکت، مدل‌های تافتینگ نسبتاً ارزان‌تر هستند، به ‌همین دلیل آن‌ها انتخابی محبوب برای کسانی به ‌شمار می‌روند که با بودجه محدود مواجه هستند.
تمیز کردن آسان: موکت تافتینگ به‌ راحتی با جاروبرقی یا با بخار آب تمیز می‌شود.
راحتی: موکت‌های پرز بلند سطحی نرم و راحت برای راه رفتن یا نشستن دارند. آن‌ها همچنین برای جذب نویز و سر و صدای محیط اتاق مناسب هستند.
سر نمی‌خورد: موکت تافتینگ به ‌دلیل داشتن لایه در قسمت زیرین خود سر نمی‌خورد.
اندازه‌های مختلف: این موکت‌ها را می‌توانید در اندازه‌ و با اشکال هندسی مختلف مثل مربع و مستطیل سفارش دهید و دکوراسیون منزلتان را منحصربه‌فرد کنید.

می‌توانیدموکت تافتینگ را در اندازه‌ و با اشکال هندسی مختلف مثل مربع و مستطیل سفارش دهید و دکوراسیون منزلتان را منحصربه‌فرد کنید.

انواع موکت تافتینگ

موکت‌های تافتینگ علاوه ‌بر تفاوت در طرح و رنگ، دارای انواع مختلفی نیز‌ هستند تا هر سلیقه‌ای بتواند مدلی مناسبی را انتخاب کند‌. به‌ طور کلی دو نوع اصلی موکت تافتینگ وجود دارد که در ادامه مطلب موکت تافتینگ چیست به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • موکت تافتینگ کات Cut Pile

در موکت تافتینگ کات نخ‌های موکت برای ایجاد سطحی صاف، یکدست و زیبا بریده می‌شوند و اغلب در محیط‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موکت تافتینگ کات یا پرز بریده را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

ویژگی موکت تافتینگ

کات مخمل خاب دار: این موکت دارای پرز متراکم، بلند و با سطحی صاف است که نخ‌های موکت کمی دارای پیچ هستند، همین ویژ‌گی موجب می‌شود که آ‌ن‌ها به پارچه‌های مخمل شباهت داشته باشند. این مدل اغلب در محیط‌هایی مانند اتاق نشیمن و اتاق خواب که پاخور کمتری دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساکسونی: این مدل دارای نخ‌های بلندتر و پیچ خورده است که اغلب در محیط‌های نه چندان رسمی مانند اتاق‌ها نشیمن و اتاق خواب کودکان استفاده می‌شود.
فریز: این مدل، برشی پیچ خورده و ظاهری کرک مانند دارد که بیشتر آن را در محیط‌های کم رفت‌ و آمد پهن می‌کنند.
شگی: این موکت دارای پرز پیچ خورده و بلندی است که ظاهری زیبا و جذاب به محیط می‌بخشد. این مدل را نیز می‌توانید در محیط‌هایی با رفت و آمد کم استفاده کنید.

  • موکت تافتینگ پرز حلقه‌ای یا لوپ Loop Pile

موکت تافتینگ لوپ دارای نخ‌هایی هستند که بریده نمی‌شوند و روی موکت سطحی حلقه‌دار ایجاد می‌کنند. این نوع فرش دوام بیشتری دارد و اغلب در محیط‌های تجاری استفاده می‌شود. فرش‌های لوپ را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

بربر: نخ‌های این موکت تافتینگ، به ‌صورت نامنظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و دارای نخ‌های چند رنگ همراه با سایه روشن هستند. این مدل اکثراً در مناطق پرتردد مانند راهروهای ادارات استفاده می‌شود.
لوپ همسطح: این موکت تافتینگ بافتی با سطح یکنواخت و منظم دارد و بیشتر در محیط‌های تجاری مانند هتل‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرا می‌گیرد.
حلقه چند سطحی: در این مدل پرز حلقه‌ای، نخ‌های سطح موکت به ‌صورت حلقه‌ای و با ارتفاع‌های متفاوت،‌ طرحی زیبا ایجاد می‌کنند. این مدل اغلب در محیط‌هایی مانند اتاق‌های نشیمن یا بازی پهن می‌شود.

  • موکت تافتینگ پرز حلقه‌ای یا لوپ

نخ های موکت تافتینگ لوپ برخلاف کات، بریده نمی‌شوند و روی موکت سطحی حلقه‌دار ایجاد می‌کنند.

تصاویر موکت تافتینگ

این موکت، ترکیبی از دو مدل کات و حلقه‌ای است. در موکت ترکیبی در بخش‌هایی از بافت حلقه‌ای و در بخش دیگر از الیاف بریده شده استفاده می‌شود که با نخ‌های متفاوت و بافتی زیبا، جلوه بی‌نظیری به دکوراسیون اتاق می‌بخشد.

فرق موکت تافتینگ و موکت نمدی

موکت پرزدار و نمدی از لحاظ فرآیند ساخت، الیاف مورد استفاده و ظاهرشان با یکدیگر تفاوت دارند. موکت تافتینگ با قرار دادن نخ در یک رویه آستری و با استفاده از دستگاه تافتینگ یا به‌ صورت دستی به شکل حلقه‌ای یا برش خورده روی یک سطح بافته می‌شود. موکت تافتینگ در طیف گسترده‌ای از رنگ، نقش‌ و مدل‌ موجود بوده که توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کرده است.

از سوی دیگر، برای بافت موکت نمدی تکنیک و فرایند کاملاً متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این موکت‌ها با چسباندن الیاف خرد به یکدیگر و با استفاده از تکنیک سوزن زنی، فشار یا حرارت تهیه می‌شوند. برای بافت فرش نمدی اغلب از پشم استفاده می‌شود، اما می‌توان آن‌ها را با مواد مصنوعی مانند پلی استر، نایلون یا اکریلیک نیز بافت. فرش نمدی همچنین سطحی صاف دارد و در طیف محدودی از رنگ و نقش تولید می‌شود که بیشتر در دکوراسیون سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زمان خرید موکت تافتینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید موکت تافتینگ باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید تا مدلی مناسب انتخاب کنید‌. در ادامه مطلب موکت تافتینگ چیست، به برخی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید این موکت‌ها اشاره می‌کنیم‌:

دوام

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید موکت تافتینگ در نظر گرفتن دوام و میزان مقاومت آن است؛ به ‌خصوص اگر قصد دارید آن را در مکان‌های پرتردد نصب کنید. در زمان خرید باید به ‌دنبال فرش‌هایی با تراکم پرز بالا باشید، زیرا فرش متراکم‌تر معمولاً در برابر سایش و پاره شدن بادوام‌تر هستند.

جنس موکت تافتینگ

نوع الیاف

موکت تافتینگ را می‌توان از الیاف مختلفی از جمله نایلون، پلی استر و پشم تهیه کرد. هر نوع الیاف نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد، بنابراین اولویت‌های خود را هنگام انتخاب فرش در نظر بگیرید و سپس برای خرید موکتی با الیاف مناسب، اقدام کنید. به عنوان مثال، الیاف نایلون دارای دوام بیشتری است در حالی که پشم مقاومت بیشتری در برابر لکه‌ها دارد.

حتماً بخوانید:

ارتفاع پرز

ارتفاع پرز به طول الیاف سطح موکت اشاره دارد. ارتفاع پرز بیشتر، حس نرم‌تر و لوکس‌تری ایجاد می‌کند، اما همچنین می‌تواند تمیز کردن فرش را دشوارتر کند.

منبع : پیندو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا