دسته‌بندی نشده

ویژگی افراد سمی که باید همیشه از آنها دور باشیم!

آدم‌هاي سمی را بشناسيد

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با 30 نوع از خصوصیات و ویژگی های افراد سمی آشنا شوید.

ویژگی افراد سمی که باید از آنها دور بمانید

خصوصیات اخلاقی آدم های سمی

آدم های سمی همه جا هستند. این طیف حضور گسترده‌ی آن‌ها ضرورت شناخت ویژگی آدم های سمی را بر ما آشکار می سازد. در خانواده، محل کار، خیابان و محل تحصیل در کنار شما زندگی می‌کنند و مدام در حال آزار شما هستند به طوری که نمی‌توانید با خونسردی از کنارشان بگذرید. آنها در حالی به زندگی شما پا می‌گذارند که فرصت موشکافی رفتارشان را از شما می‌گیرند و ذهن‌تان را به مسیری که می‌خواهند، هدایت می‌کنند.

برای شما هم پیش آمده که با آرامش و شادی وارد محیط کارتان یا یک ‌مهمانی خانوادگی شوید و چند ساعت بعد با چهره‌ای گرفته و ذهنی پریشان به خانه بازگردید؟

سی نوع مختلف افراد سمی

  1. تحقیر کننده
  2. وراج
  3. خود ویرانگر
  4. اهل جیم شدن
  5. اتش زیر خاکستر
  6. غیبت کننده
  7. همیشه عصبانی
  8. تیرہ روز
  9. ریاکار – دورو
  10. دمدمی مزاج – سست عنصر
  11. فرصت طلب
  12. بی ملاحظه و رئیسی مآب
  13. لودہ
  14. گیج و گنگ
  15. روان نژند
  16. دروغگو
  17. مداخله جو و فضول
  18. خسیس ولئیم
  19. کهنه پرست و امل
  20. اول خودم، دوم خودم، سوم هم خودم
  21. بادمجان دور قاب چین
  22. همیشه حق به جانب
  23. خودپسند
  24. همیشه در رقابت
  25. سلطه جو
  26. منتقد و عیب جو
  27. ازخود راضی و همه چیزدان
  28. بی احساسی و بی عاطفه
  29. بدبین منفی باف
  30. آتش بیار معرکه

 خصوصیات اخلاقی آدم های سمی

تفکر سمی رایج که زندگی آدم‌ها را ویران می‌کند ولی نمی‌دانند

با خوش‌بین‌ها نمی‌نشیند

سمی‌ها از خوش‌بین‌ها بیزارند. آنها عاشق این هستند که یکی مثل خودشان در مقابل‌شان بنشیند و پا به پایشان منفی‌بافی کند. آنها مثل آهن‌ربا آدم‌های شکست‌خورده و سمی را به خود جذب می‌کنند و از اینکه تنها فرد ناکام جهان نباشند، لذت می‌برند. سمی‌ها همیشه دوستان نزدیک و وفاداری برای هم هستند.

از شکست استقبال می‌کند

در زندگی سمی‌ها برای شکست‌های تازه باز است. آنها همیشه در پوشش «من نفهمیدم» خودشان را به راهی وارد می‌کنند که به آنها برای نالیدن و منفی‌بافی فرصت تازه‌ای بدهد. آنها همیشه راه‌های سخت را برای رسیدن به هدف انتخاب می‌کنند تا دلیل بهتری برای توجیح ناکامی‌ها داشته باشند.

مدعی‌العموم است

اگر سمی‌ها در موردی خودشان صاحب رنج و شوربختی نباشند، به‌خاطر رنج دیگران از همه چیز شکایت می‌کنند و به جای اینکه سهم آدم‌ها در ناکامی‌های‌شان را در نظر بگیرند، زمین و زمان را متهم می‌کنند. آنها گاهی لباس سوپرمن را هم به تن می‌کنند و خود را به عنوان ناجی کسانی که در رنج هستند، معرفی می‌کنند.

همه را متهم می‌کند

در شرایطی ساختارها و دیگران را دلیل ناکامی‌های خود می‌دانند که تلاشی برای بهبود وضع جهان به‌ خرج نمی‌دهند. آنها درحالی به‌خاطر کثیفی خیابان‌ها شهرداری و مردم را متهم می‌کنند که خودشان به راحتی قوطی نوشابه‌شان را در جوی آب پرت می‌کند.

زبانش تلخ است

آنها عاشق این هستند که ایرادهای دیگران را به رخشان بکشند تا از این طریق ایرادها و ناکامی‌های خود را بپوشانند. حتی در بسیاری موارد از شکست‌های دیگران دلشاد می‌شوند.

شادی را بلد نیست

لحظات شاد هم برای آنها خالی از منفی‌بافی نیست. درست در لحظه‌ای که همه در عروسی به‌خاطر ورود عروس و داماد ذوق‌زده می‌شوند، این افراد می‌توانند به خط نازک بالای چشم عروس خورده بگیرند.

گوش‌هایش نمی‌شنود

این افراد هیچ وقت وارد مکالمه دو طرفه با کسی نمی‌شوند، بلکه تنها می‌خواهند دیگران آنها را بشنوند وقتی به حرف‌های‌شان پاسخی می‌دهید، به شما ثابت می‌کنند اصلا حرف‌تان را نشنیده‌اند یا محتوایش را درک نکرده‌اند.

بی‌اعتماد است

سمی‌ها به همه بی‌اعتمادند. آنها توهم توطئه دارند و فکر می‌کنند هر حرف ساده‌ای که از زبان دیگران خارج می‌شود، آنها را نشانه می‌گیرد. به همین دلیل همیشه در ذهن‌شان به دنبال جوابی دندان‌شکن می‌گردند و هیچ وقت آرام نمی‌گیرند.

————————————————————————————————————-

آیا این صفت ها به نظرتان آشنا می رسند؟

آیا تا به حال متوجه شده اید که گاه حیوانات به برخی از افراد که می رسند چه مهربانانه برای شان دم تکان می دهند، لیسی شان میزنند و خود را به آن افراد میمالند؟ درحالی که همان حیوانات وقتی برخی افراد دیگر را می بینند با خشم غرش می کنند و دندان نشان می دهند یا از آن افراد دوری می کنند؟

به طور غریزی، سگ ها و گربه ها و بسیاری دیگر از سایر حیوانات می توانند بین افرادی که دوست شان دارند و آنهایی که دوست شار c ندارند تفاوت قائل شوند؛ یعنی درمی یابند که کدام فرد برای آنها خطرناک است و کدام دوست؛ کدام فرد برای آنها تهدید محسوب می شود و کدام قابل اعتماد است؛ و کدام یک از آنها میترسد و کدام یک خیر.

ما انسان ها هم در بسیاری موارد نظیر حیوانات عمل می کنیم (هرچند متفکرتر هستیم) و به طور غریزی درمی یابیم که چه کسی را دوست داریم و چه کسی را نمی توانیم تحمل کنیم. حتی ممکن است قادر به بیان این نباشیم که به چه دلیل از فردی خوشمان نمی آید، ولی باز این حسی ناخوشایند را نسبت به آن فرد داریم؛ چرا که این حس به طور ناخودآگاه در ما نسبت به آن فرد به وجود آمده است.من براساس تجربه ی کاری ام به عنوان متخصصی گفتگو و مفاهمه، هزاران ساعت از وقتم را صرف گوشی دادن به حکایت های مراجعانم درباره ی مشکلات آنها با افراد سمی کرده ام.

همان طور که این قصه ها و ماجراها را یکی پس از دیگری می شنیدم شروع به کشف گونه های مختلفی از افراد بر اساسی این تعاریف کردم و پس از آن بر اساسی شنیده ها، مصاحبه ها، و گفتگوهایی که در طی سال ها با افراد و مراجعانم داشتم، اقدام به دسته بندی افراد سمی در سی نوع مختلف کردم که از آنها با نام تروریست های زهرآگین نام می برم بدون تردید افراد سمی نمی دانند چگونه دوستان خود را حفظ کنند یا بر آنها اثری مثبت و دلپسند بگذارند. دراصل بسیاری از ویژگی های رفتاری آنها طوری است که اطرافیانشان را آزار می دهد و باعث دوری اطرافیانشان از آنها می شود.

زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی درخواهیم یافت که بسیاری از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دوروبری ها که کششی نسبت به آنها نداریم. من در این کتاب بیشتر آنها را به صورت فهرستی در آورده ام که با مراجعه به آن می توانید دریابید از چه کسانی باید دوری کنید. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید.

اگر خود را در برخی از این دسته ها دیدید لطفا عصبانی و برآشفته نشوید و با خود صادق باشید. اگر برای تان مهم است که یکی از افراد سمی جامعه نباشید، پس به خاطر داشته باشید «آگاهی» نوعی توانمندی است. دانستن اینکه شما نیز گاه می توانید به گونه ای رفتار کنید که برای دیگران سمی باشد، این کمک را به شما می کند که به فکر تغییر رفتار خود بیفتید. در فصول آینده ی این کتاب خواهید دید که چگونه می توانید چنین
تغییرات مثبتی در خود به وجود آورید.

————————————————————————————————————-

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا