دسته‌بندی نشده

ویزای تحصیلی کانادا چیست و چه مدارکی برای آن لازم است؟

ویزای تحصیلی کانادا چیست؟ چگونه می توان برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرد؟ اگر شما هم فردی هستید که می خواهید در بهترین دانشگاه کانادا تحصیل کنید، اولین قدم اخذ ویزای تحصیلی این کشور خواهد بود. در این مقاله همراه ما باشید تا با این نوع ویزا بیشتر آشنا شویم. در این قسمت تمام اطلاعات موردنیاز اعم از چگونگی اخذ، هزینه ها یا نکات مهم برای ویزای تحصیلی کانادا را برای شما بیان کرده ایم.

ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

با توجه به عادی شدن شرایط پس از یک دوره همه گیری کرونا، اکنون دانشجویان از سراسر جهان می توانند با محدودیت کمتر، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور کانادا نمایند. ویزای تحصیلی کانادا، مجوزی برای ورود به این کشور و تحصیل در آن است که برای اخذ آن می بایست از موسسات آموزشی تعیین شده ای که با عنوان DLI شناخته می شوند، پذیرش بگیرید. منظور از DLI که مخفف عبارت Designated Learning Institutions است، موسساتی هستند که امکان (مجوز) جذب دانشجویان خارجی را دارند. پس از دریافت پذیرش از این دانشگاه، مجوز تحصیل از سوی سفارت ارائه می گردد.

این نوع از ویزاها به دو دسته کلی تقسیم می شود و هرکدام شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به آنها می پردازیم. ویزای تحصیلی کانادا اجازه کار به مدت 20 ساعت در هفته را می دهد. شما می توانید با ثبت نام در بهترین دانشگاه های کانادا، شانس بیشتری برای پیدا کردن کار داشته و به تبع آن، ورک پرمیت یا مجوز کار در کانادا را دریافت کنید. مدت زمان یافتن کار پس از تحصیل در این کشور، 180 روز (6 ماه) می باشد.

انواع ویزای تحصیلی کانادا

برای دسته بندی ویزای تحصیلی کانادا می توان آن را به 2 نوع تقسیم کرد که عبارتند از:

  • ویزای دانش آموزی: این ویزا برای افرادی است که قصد تحصیل در مدارس این کشور را داشته و زیر سن 18 سالگی هستند. شرط اصلی دریافت چنین ویزایی، اخذ پذیرش از یک مدرسه معتبر و رعایت بازه سنی دانش آموزان است که تا پایان دوره تحصیلی اعتبار دارد.
  • ویزای دانشجویی: اگر افراد بالای 18 سال، علاقمند به تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق و دکتری باشند، می بایست برای این ویزا اقدام کنند. مدت زمان اعتبار بسته به مقطع تحصیلی و رشته متفاوت بوده و به ترتیب 4، 2 و 5 سال می باشد.

برای واجد شرایط شدن جهت دریافت ویزای تحصیلی دانشجویی، لازم است شرایط زیر را داشته باشید که عبارتند از:

  • حداقل داشتن سن 18 سال تمام.
  • نامه پذیرش که باید از یک موسسه معتبر آموزشی DLI تهیه شود. این نامه می بایست دارای اطلاعاتی از قبیل دوره پذیرش شده، شهریه، سربرگ رسمی مکان آموزشی، تاریخ شروع و پایان برنامه باشد.

تفاوت ویزای تحصیلی و Study Permit چیست؟

یکی از پرسش های مهم پیرامون ویزای تحصیلی کانادا، تفاوت آن با استادی پرمیت است که بسیاری از افراد آن را اشتباه درک می کنند. در این خصوص باید گفت:

  • ویزای تحصیلی کانادا: مجوزی است که پس از دریافت نامه پذیرش از موسسه آموزشی در کانادا، می توانید آن را از سفارت درخواست کنید. این ویزا با عنوان Student Visa شناخته می شود. توجه کنید که ویزای تحصیلی کانادا، یک مجوز مستقل بوده و لازم است شرایط دریافت آن از سفارت را به همراه نامه پذیرش دانشگاه داشته باشید.
  • مجوز تحصیل کانادا: این نوع مجوز که با نام Study Permit شناخته می شود، یک ویزا نیست و اجازه ورود به کانادا را به شما نمی دهد. بلکه به عنوان سندی تعریف می شود که اجازه تحصیل در موسسات آموزشی DLI را به اتباع خارجی ارائه می کند. برای دریافت این مجوز پس از تایید درخواست، می توانید آن را از طریق پست (برای ساکنین کانادا) و یا در فرودگاه ورودی به این کشور دریافت کنید.

نحوه اخذ ویزای تحصیلی کانادا چگونه است؟

اگر بخواهیم روند دریافت ویزای تحصیلی کانادا را بیان کنیم، باید به چند مرحله زیر اشاره کرد:

  • اقدام برای دریافت پذیرش از موسسات کانادایی: مهم ترین پیش نیازی که باید برای تحصیل در کانادا و دریافت ویزای آن انجام دهید، دریافت نامه پذیرش از موسسات تحصیلی کانادایی (DLI) است.
  • نیاز به ویزای دانشجویی: برخی از کشورها با دولت کانادا توافقانی دارند که دیگر نیازی به دریافت ویزای دانشجویی نخواهند داشت. با این حال شهروندان ایرانی می بایست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند.
  • جمع آوری مدارک: حال می بایست برای جمع آوری تمامی مدارکی که به آن نیاز دارید، اقدام کنید. در ادامه این بخش با ما باشید تا به اعلام این مدارک و هزینه های آن بپردازیم.
  • درخواست مجوز: برای درخواست ویزا، لازم است به صورت آنلاین از سایت اداره مهاجرت کانادا (CIC) اقدام نمایید. حال فرم های مربوطه را پر کرده و درخواست خود را ثبت کنید.
  • در این قسمت، لازم است هزینه ها را به صورت آنلاین نیز پرداخت نمایید. توجه کنید در صورت بررسی پرونده شما توسط سفارت، هزینه های ویزای تحصیلی عودت داده نخواهد شد. در انتهای این مقاله، هزینه های انجام چنین کاری ذکر شده اند.
  • مراجعه حضوری: قدم آخر پیش از دریافت ویزای این کشور آن است تا به سفارت مراجعه نموده و برای انجام امور انگشت نگاری و بیومتریک یا چهره نگاری اقدام کنید. به این نکته توجه کنید که سفارت این کشور در ایران فعالیت نمی کند.

در قدم آخر، لازم است منتظر جواب سفارت باشید تا نتیجه درخواست ویزای شما از طریق ایمیل اطلاع رسانی گردد.

روش مهاجرت با ویزای تحصیلی کشور کانادا

مدارک و هزینه های لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

برای آنکه بتوانید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کانادا نمایید، می بایست برخی از مدارک زیر را تهیه کنید که عبارتند از:

  • اصل و کپی مدرک پذیرش از موسسه DLI،
  • مدارک هویتی شامل پاسپورت و دو قطعه عکس که به تازگی گرفته شده اند.
  • مدرک مبنی بر تمکن مالی که باید حداقل 10-12 هزار دلار کانادا باشد.
  • نامه ای که هدف شما از تحصیلات در این کشور را بیان می کند (استادی پلن).
  • در صورت اخذ پذیرش از کبک، می بایست گواهی پذیرش کبک یا CAQ را نیز دریافت کنید.
  • برای کسانی که زیر 17 سال سن دارند، نامه سرپرست نیاز است.
  • رسید پرداخت هزینه مجوز تحصیل به مبلغ 150 دلار کانادا.

نکته: در صورتی که گپ تحصیلی دارید، می بایست مدارکی را برای توجیه آن ارائه کنید.

هزینه های لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

همچنین در مورد هزینه هایی که باید برای ویزای تحصیلی کانادا درنظر داشته باشید، می‌توان گفت:

نوع هزینه

مبلغ (دلار کانادا)

مجوز دانشجویی (Study Permit)

هر نفر 150 دلار

هزینه ویزای دانشجویی

235 دلار

هزینه ویزا دانش آموزی

85 دلار

تمدید مجوز دانشجویی

150 دلار

انگشت نگاری هر نفر

85 دلار

انگشت نگاری هر خانواده (2 نفر و بیشتر)

170 دلار.

همچنین راجع به هزینه های جانبی که ممکن است به آن نیز نیاز داشته باشید، می توان گفت:

نوع هزینه

مبلغ

ویزای کار همراه دانشجو

255 دلار

ویزای توریستی همراه دانشجو

100 دلار

ویزای همراه دانش آموز

100 دلار

آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه

میانگین 300 دلار

ترجمه مدارک

میانگین 250 دلار

برای تحصیل در کانادا، باید هزینه یکسال تمکن مالی و نیز هزینه شهریه یکساله خود را داشته باشید. با توجه به این نکته، تمکن مالی کامل برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا در حدود 25 – 45 هزار دلار کانادا درنظر گرفته شده است.

شما کاربران عزیز می توانید بدون دغدغه برای انجام تمام کارهای خود اعم از اخذ ویزای کانادا، اخذ وقت سفارت، اقامت و سرمایه گذاری در این کشورها، از خدمات مجموعه IR4T با بیش از 5 سال سابقه استفاده کنید.

ویزای تحصیلی کانادا چیست و چه مدارکی برای آن لازم است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا