دسته‌بندی نشده

ویتامین C در چه خوراکی هایی وجود دارد ؟

مواد غذایی حاوی ویتامین C

مکمل ویتامین C موضوع مورد بحث ماست. ویتامین c یکی از ویتامین های ضروری برای سلامتی است که برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. همچنین ویتامین ث برای سلامت پوست، استخوان، قلب و رگ‌ها و … استفاده می شود. سعی کنید روزانه مقدار زیادی ویتامین سی طبیعی استفاده کنید.

1. مکمل غذایی ویتامین C: زعفران

زعفران یکی از منابع ویتامین c است. زعفران همچنین منبع خوبی برای منیزیم، آهن و پتاسیم است. یک قاشق چای‌خوری زعفران حاوی ۰،۸۱ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳ کالری است. همچنین زعفران خاصیت آرامبخشی دارد. شما می توانید از ان برای انواع غذا و نوشیدنی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی تاثیر حیرت انگیز زعفران بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش …

2. مکمل غذایی ویتامین C: کیوی

در یک کیوی درشت می توان 80 میلی گرم ویتامین C و همچنین عنصرهای فتوشیمیایی یافت. در این میوه شیرین به اندازه بسیار زیادی پتاسیم و پتکین وجود دارد که جزو فیبرهای حلال هستند و می توانند کلسترول خون را ثابت نگه دارند.

وجود آنتی اکسیدان های لوتیین و زاگزانتین، کیوی را تبدیل به میوه ای مناسبی برای سلامت چشم کرده است. صد و پانزده گرم از کیوی 70 کالری دارد.

بیشتر بخوانید: کالری کیوی : یک عدد کیوی چقدر کالری دارد ؟

3. مکمل غذایی ویتامین C: نخود فرنگی

در نخود فرنگی می توان پروتئین گیاهی بسیار خوبی را با سطح بالایی یافت و منبع غذایی بسیار مناسبی برای گیاهخواران به شمار می آید. نخود فرنگی می تواند جلوی پیشرفت برخی از سرطان ها را بگیرد و برای درمان افسردگی و پیشگیری از افزایش کلسترول خون و همچنین دژنراسیون ماکولای چشم سودمند است.

نخود فرنگی جز خوراکی های دارای ویتامین C است که می تواند با اثرهای منفی رادیکال های آزاد مقابله نماید و همین موضوع سبب می شود تا بتواند جلوی بروز آب مروارید در چشم را بگیرد.

برای اینکه نخود فرنگی ویتامین C خود را از دست ندهد بهتر است در هنگام پخت از آب کمی استفاده شود.

4. مکمل غذایی ویتامین C: آناناس

اگر یبوست دارید آناناس جزو خوراکی های دارای ویتامین C می باشد ک برای درمان نارسایی های روده ارزنده است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید و سلامت قلب و عروق و استخون را بیشتر کند.

بیشتر بخوانید: کالری آناناس : 100 گرم آناناس منجمد شده و خام چقدر کالری دارد ؟

5. مکمل غذایی ویتامین C: رزماری خشک‌

رزماری خشک شده برای سلامتی بسیار مفید بوده و یکی از منابع اصلی ویتامین c است. رزماری خشک‌ شده منبع خوبی برای اسیدفولیک، ویتامین A، آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین سی است. طبق اطلاعات بدست آمده یک قاشق غذاخوری جعفری تازه حاوی ۱،۸۴ میلی‌گرم ویتامین سی می باشد.

6. مکمل غذایی ویتامین C: شاهی (تره تیزک)

سبزی شاهی (تره تیزک) یکی دیگر از مکمل های ویتامین c است که علاوه بر آن حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین A، اسیدفولیک، کلسیم، آهن است و برای سلامتی فواید خیلی زیادی دارد. یک پیمانه شاهی حاوی ۳۴،۵ میلی‌گرم ویتامین سی (%۵۸ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۶ کالری می باشد.

7. مکمل غذایی ویتامین C: اسفناج

اسفناج جزو گروهی از مواد غذایی است که سرشار از کاروتنویید است و در کنار ویتامین ها می تواند از سرطان و کلسترول بالا پیشگیری جدی نماید و توان بینایی را تا اندازه چشم گیری افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: کالری اسفناج : 100 گرم اسفناج پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

8. مکمل غذایی ویتامین C: آویشن تازه

آویشن برای سلامتی بسیار مفید است. یک قاشق غذاخوری از آن حاوی ۱،۶ میلی‌گرم یا معادل ۳ درصد از میزان مصرف روزانه ویتامین سی است. همچنین دمنوش آویشن برای درمان سرماخوردگی توصیه شده است.

9. مکمل غذایی ویتامین C: خانواده‌ی کلم‌ ها

کلم چینی و بروکسل را فرمانروای بی مانند دنیای سلامتی می دانند. 33 میلی گرم ویتامین c را می توانید در یک فنجان از این کلم ها بیابید. مواد مغذی موجود در کلم ها دشمن بیماری های قلبی و سرطان است.

با خوردن کلم بروکسل چهار برابر بیشتر نسبت به دیگر کلم ها ویتامین C دریافت می کنید که با یک حساب سرانگشتی 97 میلی گرم در هر فنجان به دست می آید. نکته مم این است این کلم ها را زیاد نجوشانید تا ویژگی های خود را حفظ نمایند.

10. مکمل غذایی ویتامین C: فلفل دلمه‌ ای

فلفل دلمه ای 32 کالری دارد هر چند رنگ های آن در میزان این موضوع تاثیرگذار خواهند بود اما روی هم رفته فلفل دلمه ای به اندازه مرکبات دارای ویتامین C است.

11. مکمل غذایی ویتامین C: سیب زمینی

سیب زمین جزو خوارکی های دارای ویتامین C است که اگر با پوست کبابی شود 25 میلی گرم ویتامین C خوهد داشت که نزدیک به یک چهارم نیاز روزانه ما را تامین می نماید.

بیشتر بخوانید: کالری سیب زمینی : 100 گرم سیب زمینی چقدر کالری دارد ؟

12. مکمل غذایی ویتامین C: گوجه فرنگی

یک عدد گوجه فرنگی متوسط کاملاً رسیده دارای 26 کالری و حاوی حدود 23 میلی گرم ویتامین C می‌باشد.

گوجه فرنگی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی، عفونت‌های مجاری تنفسی، سرطان پوست و کاهش قدرت بینایی پیشگیری به عمل می‌آورد.

بیشتر بخوانید: کالری گوجه فرنگی خام و پخته شده : گوجه فرنگی چه خواصی دارد ؟

13. مکمل غذایی ویتامین C: شلغم

شلغم جزو سبزیجات نسبتاً ارزان قیمت و بسیار سالمی است که آماده کردنش نیز بسیار ساده بوده و در عین حال حاوی ویتامین C زیاد و اسید آمینه های ضروری است.

یک فنجان شلغم پخته شده حاوی 35 کالری و 18 میلی گرم ویتامین C می‌باشد. ویتامین C موجود در این ماده‌ی غذایی مانند آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و رادیکال‌های آزاد را کنترل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید: کالری شلغم : 100 گرم شلغم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

14. مکمل غذایی ویتامین C: کدو حلوایی

نصف فنجان کدو حلوایی پخته 10 درصد از نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین C را تأمین می‌کند. کدو حلوایی یکی از سبزیجات رنگی و خوشمزه است که از پیدایش آکنه، بیماری‌های قلبی و اضافه وزن پیشگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که جوشاندن کدو حلوایی در آب جوش باعث از بین رفتن ویتامین C و عناصر مغذی دیگر آن می‌شود. برای پیشگیری از این مسئله توصیه می‌کنیم این ماده‌ی غذایی را بخار پز یا در فر آماده کنید.

بیشتر بخوانید: کالری کدو حلوایی : 100 گرم کدو حلوایی خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

15. مکمل غذایی ویتامین C: مرکبات

در مرکبات می توانید منبع بی پایانی از ویتامین C را بیابید. همچنین پتاسیم و پتکین و ترکیب های فیتوشیمیایی که در مبارزه با آلرژی و آسم و سرطان و همچنین بیماری آب مروارید چشم بسیار موثر هستند. بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرماخوردگی بخش دیگری از توانمندی های مرکبات هستند.

16. مکمل غذایی ویتامین C: طالبی و خربزه

این دو میوه جز خوراکی های دارای ویتامین C هستند که با مصرف آن ها می توان از بیماری های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها، بیماری های تنفسی و همچنین کاهش یافتن قدرت بینایی و آکنه پیشگیری کرد.

مصرف بیش از حد ویتامین C

مصرف بیش از حد ویتامین C – ویتامین محلول در آب – اثرات جدی برای سلامتی بدن ندارد. با این حال تحقیقات اولیه و گزارشات عجیب و غریب برخی عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی از جمله اسهال، تهوع و کرامپ های شکمی را نشان می دهد.

دیگر عوارض جانبی بالقوه ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C شامل سنگ کلیه، بیماری قلبی، جذب بیش از حد آهن وتداخل با داروهای خاص است.

اگر شما با یک لیوان آب پرتقال یا گریپ فروت به عنوان یک جزء ثابت صبحانه بزرگ شده اید حتما می دانید که ویتامین C چقدر برای سلامت بدن مهم است. این ویتامین محلول در آب که به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود، سلول های شما را سالم نگه می دارد و مسئول رشد و ترمیم بافت های سراسر بدن است.

شما همچنین برای اینکه پوست خودتان را نرم و لطیف نگه دارید به ویتامین c نیاز دارید. علاوه بر این شما برای جذب آهن، درمان زخم ها و اسکار ناشی از زخم های بهبود یافته نیازمند ویتامین c هستید. این ویتامین همچنین در حفظ استخوان ها، دندان ها، غضروف و رگ های خونی برای عملکرد خوب به شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف مکمل ویتامین ث در بارداری

معرفی کامل مزایا و عوارض مصرف ویتامین C

۶ عارضه جانبی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C

۱۵ نشانه‌ی کمبود ویتامین C | لیست مواد غذایی سرشار از ویتامین ث

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا