دسته‌بندی نشده

وظایف متخصص مامایی و تفاوت های آن با دکتر زنان

مامایی و متخصص زنان و زایمان از جمله شاخه های مهم پزشکی به شمار می روند که امروزه در راستای تشخیص بیماری های زنانه و یا انجام زایمان ها اهمیت بسیار بالایی دارند. همان گونه که می دانید در گذشته عموم مردم اگاهی چندانی با تشخیص انواع بیماری های زنانه نداشته و طی این مسیر با مشکلات متعددی مواجه بودند. امروزه چنین شرایطی را نمی توان مشاهده نمود و این امر به لطف رشد و پیشرفت هایی است که در حیطه پزشکی صورت پذیرفته و موجب شده اند تا رویکردهای درمانی متنوعی جهت درمان و بهبود این دسته از بیماران روی کار آیند.

با مطالعاتی که می توان در راستای علم پزشکی زنان و زایمان انجام داد شما نیز قادر خواهید بود تا به اطلاعات مفیدی در زمینه تشخیص این نوع بیماری ها دست یابید. با توجه به نیازمندی هایی که در حال حاضر در زمینه تشخیص و درمان بیماری های زنان و زایمان وجود دارند می توان گستردگی متخصصینی را شاهد بود که با عنوان متخصص مامایی یا دکتر زنان فعالیت داشته و قادرند تا خدمات منحصر به فردی را به بیماران خود ارائه دهند.

حوزه های فعالیتی پزشکی زنان

همان گونه که بیان نمودیم متخصص زنان و زایمان این توانایی را دارد تا نوع بیماری ها را تشخیص داده و بهترین رویکردهای درمانی را جهت بهبود تجویز نماید. پزشکی زنان در حوزه های مختلفی ارائه خدمت می نماید که اگر بخواهیم اشاره ای کوتاه به این بخش ها داشته باشیم می توان موارد زیر را نام برد که هر کدام اهمیت خاص خود را داشته و نباید نادیده گرفته شوند.

  • ناباروری
  • حفظ سلامت زنان در دوران بارداری
  • اختلالات مربوط به بی اختیاری
  • سرطان های دستگاه تناسلی
  • سرطان سینه
  • تومورهای مربوط به دوره های بارداری
  • تشخیص دادن بیماری های جنسی
  • عفونت های جراحی زنان
  • جراحی های زیبایی
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • کیست های دستگاه تناسلی

مواردی که به آن ها اشاره شد تنها تعداد محدودی از دامنه فعالیت های پزشکان زنان و زایمان به شمار می روند که با مراجعه به آن ها می توان خدمات موردنیاز برای درمان چنین بیماری ها و یا مراقبت هایی را دریافت نمود. امروزه پزشکان بسیاری در این حوزه ها فعالیت دارند اما لازم است در انتخاب این متخصصین نهایت دقت عمل را به کار گرفته و به افراد مجرب و با مهارت مراجعه کنید.

تخصص مامایی چیست ؟

تخصص مامایی از جمله زیرشاخه های مهم پزشکی به شمار می رود که قادر است تا با ساختار بی نظیر خدمات قابل توجه ای را به خانم های باردار و مادران ارائه نماید. افرادی که در این زمینه به عنوان متخصص مامایی فعالیت دارند این وظیفه را بر عهد دارند که طی دوران بارداری خانم ها ، حین زایمان و یا پس از زایمان تمام خدمات و مراقبت های موردنیاز را به این افراد ارائه نموده و به این شرایط مطلوبی را برای مادران و نوزادان آن ها فراهم سازند.

اگر بخواهیم به بیانی ساده تر این دسته از تخصص های پزشکی را تشریح کنیم می توان گفت هدف اصلی این تخصص حفظ سلامت مادران و جنین های آن است که اهمیت بسیار بالایی دارد. متخصص مامایی علاوه بر حفظ سلامت مادران و نوزادان ان ها وظایف متعدد دیگری را نیز برعهده دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ارائه مشاوره های قبل از ازدواج ، بهداشت نسل ها ، بهداشت زنان ، معاینات خانم ها و تشخیص دادن نوع بیماری اشاره نمود که همگی در تنظیم نمودن خانواده ها نقش موثری را ایفا می کنند.

قبل از اینکه تصمیم به مادر شدن بگیرید دکتر ماما نکات مهم قبل از بارداری را به شما می گوید. متخصص ماما وضعیت جسمانی را بررسی می کند و به شما می گوید که آیا شرایط شما برای باردار شدن مناسب است یا خیر. در صورت بروز مشکلات و یا ضعف های جسمی نکات مراقبتی لازم را به شما می گوید تا آمادگی باردار شدن را پیدا کنید. در صورتی که مشکلات حاد باشد شما را به دکتر زنان ارجاع می دهد تا به صورت دقیق تر وضعیت شما بررسی شود و اقدامات درمانی انجام شود.

متخصص ماما در طول بارداری

بعد از باردار شدن نکات بهداشتی و سلامتی زیادی برای مادر وجود دارد که برای سالم ماندن جنین تا زمان زایمان ضروری است. این مراقبت ها شالم مراقبت های پزشکی، بهداشتی، سلامت مادر و مراقب های احساسی و عاطفی مادر در طول بارداری است. در طول دوران بارداری ماما با مادر در ارتباط است و در هر شرایط و مشکلی به کمک مادر می آید و نکاتی را به مادر میگوید که تا زمان به دنیا آوردن فرزند مشکلی از لحاظ جسمی و روحی برای مادر و فرزند وجود نداشته باشد.

وظایف متخصص مامایی و تفاوت های آن با دکتر زنان

خدمات متخصص مامایی

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به مجموعه خدماتی اشاره نماییم که شما با مراجعه به متخصصین مامایی قادر به دریافت آن ها خواهید بود. در بخش های قبل اشاره ای کوتاه به وظایف این متخصصین داشتیم و بیان نمودیم که این افراد براساس دانش و آگاهی هایی که دارند می توانند مشاوره های خوبی را به خانم ها جهت تنظیم نمودن سلامت خانواده ارائه دهند.

از دیگر خدمات این پزشکان به خانم ها باردار می توان مشاوره های قبل از زایمان را نام برد که به واسطه این امر مادران به آگاهی های لازم درباره تغذیه سالم و یا نحوه زایمان دست خواهند یافت. این پزشکان با برگزاری کلاس های آموزشی قبل از زایمان تمام نکات لازم برای حفظ سلامت جنین و خانم های باردار را ارائه می نمایند تا این افراد طول دوران بارداری خود را به راحتی سپری کنند.

مجموعه خدمات این متخصصین به دوران بارداری محدود نمی گردد و لازم است بدانید این پزشکان هنگام زایمان نیز وظیفه دارند تا دردهای مادران را تسکین بخشیده و آن ها را کنترل کنند. همان گونه که می دانید عمل های زایمان طبیعی توسط متخصص زنان و زایمان انجام نمی شوند و در چنین شرایطی این ماما ها هستند که این دسته جراحی ها را انجام می دهند. بهترین زمان برای مراجعه به متخصص مامایی زمانی است که به چنین خدماتی نیاز دارید بنابراین بهتر است در این راستا هرگونه سهل انگاری را کنار بگذارید.

به طور خلاصه درباره مامایی می توان گفت که:

بارداری و صاحب فرزند شدن لحظه بسیار شیرینی برای پدر و مادر است که نیاز به مراقبت های خاص خود نیز دارد. برای اینکه فرزندان سالم و به موقع به دنیا بیایند، متخصصان مامایی که در به دنیا آوردن فرزند تخصص دارند وارد عمل می شوند و از بروز مشکلات هنگام به دنیا آمدن فرزند جلوگیری می‌کنند. (https://doctoreto.com/landing/specialties)

تفاوت مامایی و متخصص زنان

حوزه فعالیتی متخصص زنان و زایمان با ماماها متفاوت است اما این نکته را نباید فراموش نمود که این پزشکان مکمل یک دیگر هستند. از عمده تفاوت های فعالیتی آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود که دانستن آن ها خالی ازلطف نیست.

  • یک متخصص مامایی به تشخیص و درمان بیماری های جزئی می پردازد در حالیکه متخصص زنان این توانایی را دارد تا بیماری های پیچیده را نیز درمان کند.
  • به طور معمول ماماها به ارائه خدمات و مشاوره های قبل از زایمان و بعد از زایمان می پردازند اما متخصص زنان و زایمان فعالیت های تخصصی خاصی را انجام می دهد.
  • ماماها نمی توانند عمل های جراحی زنان انجام دهند در حالی که متخصصین این توانایی را داشته و می توانند براساس این رویکرد درمانی جراحی های مختلفی را انجام دهند.

وظایف متخصص مامایی و تفاوت های آن با دکتر زنان

چه زمانی به پزشک زنان مراجعه کنیم ؟

با مطالعه مطالبی که بیان شد ممکن است برخی با این پرسش که بهترین زمان مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان چه زمانی است مواجه گردند که در پاسخ به این پرسش باید بگوییم هر خانم از دوران نوجوانی خود تا انتها به متخصص زنان و زایمان نیاز دارد اما برخی دلایل شما را ملزم به مراجعه به این پزشکان می نمایند. از مهم ترین دلایل مراجعه به این پزشکمان می توان موارد زیر را نام برد.

  • قاعدگی های نامنظم
  • مشکلات اداری
  • ترشحات غیرطبیعی
  • عفونت های قارچی و باکتریایی
  • عفونت های جنسی
  • بیماری های دستگاه تناسلی
  • سرطان ها

بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد شرایط مراقبتی بسیار ویژه ایی باید برای مادر و نوزاد ایجاد شود. مادر به تازگی یک زایمان سنگین را پشت سر گذاشته است و از لحاظ جسمی نیاز به مراقبت و تقویت دارد تا بتواند مراقب نوزاد خود باشد. از طرفی مادر پس از زایمان از لحاظ عاطفی نیز نیاز به حمایت زیادی دارد تا روحیه بالایی داشته باشد. برای بهبود شرایط جسمانی و روحی مادر پس از زایمان، متخصص ماما با تجربه و دانش خود می تواند به سلامتی مادر و نوزاد بعد از زایمان کمک زیادی کند.

منبع: سایت پزشکی و نوبت دهی دکترتو ( doctoreto.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا