دسته‌بندی نشده

وسایل مورد نیاز برای حمام رفتن + آموزش روش صحیح دوش گرفتن

وسایل و لوازمی که برای شستن بدن در حمام نیاز دارید چیست؟

روغن شی‌ء باتر

روغن شی‌ء باتر

شی‌ء باتر محصولی است که می‌تواند سرآمد بسیاری دیگر از مواد بهداشتی باشد. از آن می‌توان به‌عنوان مرطوب‌کننده، نرم‌کنندهٔ لب، درمان سوختگی و براق‌کنندهٔ لب استفاده کرد؛ پس قطعاً یکی از موارد ضروری در کابینت سرویس بهداشتی شما خواهد بود.


دستمال مرطوب کودکان

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

یکی دیگر از موارد ضروری با چند کاربرد احتمالی، دستمال‌های مرطوب کودکان است. این نوع از دستمال‌های مرطوب برای پوست حساس کودکان تولید می‌شود؛ پس برای پاک کردن پوست از آرایش مفید هستند و آن‌قدر قوی هستند که باقی‌ماندهٔ آلودگی‌های پوست را تمیز کند.


روغن‌زیتون و روغن نارگیل

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

روغن ساده و خالص نارگیل و روغن‌زیتون دو دوست وفادار پوست شما هستند و اگر از این نوع روغن‌ها در حمامتان ندارید، احتمالاً مقداری از آن را در آشپزخانه‌تان نگه می‌دارید. پس مقدار اندکی از آن‌ها را در بطری‌های کوچک بریزید و در حمام استفاده کنید.

یک یا چند قطره روغن‌زیتون یا روغن نارگیل در حمام به شما پوستی نرم و مرطوب و شاداب تحویل می‌دهد؛ آن را کمی گرم کنید و از آن‌ها به‌عنوان نرم‌کنندهٔ موی روغنی گرم یا نرم کردن موهای وزکرده استفاده کنید. کافی است کمی از آن را روی دست بریزید و موها را با آن ماساژ دهید.


ناخن‌گیر

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

اگر وقت کافی برای مانیکور ندارید، کافی است که با یک ناخن‌گیر مجهز به سوهان، ناخن‌ها را مرتب نگه‌دارید. همچنین این وسیله بهترین ابزار برای جدا کردن نخ‌های آویزان از لباس یا بریدن برچسب لباس‌های نو تازه خریداری‌شده است که می‌خواهید پس از استحمام به تن کنید.


ژل شست و شوی حمام

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

ژل‌های شست و شوی حمام فقط برای استحمام کاربرد ندارند بلکه از آن‌ها می‌توان به‌عنوان صابون مایع نیز در موارد ضروری استفاده کرد. همچنین این مادهٔ شوینده، لکه بر بسیار خوبی است. البته به خاطر داشته باشید که از این صابون به‌عنوان مادهٔ شوینده برای شست و شوی دستی استفاده کنید و آن را در ماشین لباس‌شویی نریزید.


دهان‌شویه

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

برای هرکسی پیش می‌آید که فرصت نکند پیش از بیرون رفتن از خانه، مسواک بزند، یا اگر به‌طور ناگهانی مهمانی وارد منزلش شود، با دهانی پاکیزه و خوشبو با او روبرو شود، توصیه می‌کنیم که به‌جای مسواک، فوراً از دهان‌شویه استفاده کنید. این کار تا مدتی دهان را تمیز و خوشبو نگه می‌دارد.


تعدادی شمع خوشبو و کتاب یا مجله

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

اگر برای صرفه‌جویی در مصرف آب یا رفع خستگی از وان حمام استفاده می‌کنید، می‌توانید برای کسب آرامش بعد از یک روز کاری سنگین، شمع‌ها را روشن کنید و یک حمام ویژه را به خودتان هدیه دهید. در آب ولرم وان دراز بکشید و مجلهٔ طنز مورد علاقهٔ خود را مطالعه کنید. توصیه می‌کنیم با آب‌میوه‌های طبیعی و تازه از خودتان پذیرایی کنید. این زمان، زمان شماست پس‌ازآن لذت ببرید.


طریقه کیسه کشیدن و منافع آن:

کشیدن روشور و کیسه پشمی به پوست صورت باید به طور نرم و آرام و هفته ای یک بار در حمام گرم انجام شود. ترتیب کیسه کشیدن آن است که اوّل سر را کیسه کنید چرا که در حمّام بخار از بدن بسیار بالا مى‏ رود و در سر بخار مى‏ پیچد.

پس اول سر و بعد سینه و بعد دستها و بعد پشت و بعد پاها را کیسه کنید.

امام صادق(ع): «مبادا بدنهای خود را به یکباره سرد و گرم کنید.» از اینرو اجداد ما در پایان استحمام در سربینه حمام در حوضچه ای که آب سرد در آن جاری بود، در حالیکه از بالا نور بر سر می تابید پاشویه می کردند. اکنون هم بعد از حمام باید پاها را با آب سرد شست تا دمای بدن کم کم به حالت طبیعی درآید و مبادا که در رختکن تغییر ناگهانی دما بدن را آزرده کند.

کیسه­ ها و لیف هایی که امروزه در بازار موجود است، اکثراً با الیاف مصنوعی عرضه می شود و هیچ­گونه ارزش طبی و پاک کنندگی ندارد و چون دارای رنگ و الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی هستند برای بدن مضر می باشند. لذا از افراد معتمد تهیه نمائید.

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

لیف کشیدن و منافع آن:

لیف را بعد از کیسه کشیدن به صابون آغشته کرده و بر بدن می مالند تا باقیمانده چرک و فضولات و چربی پوست کاملا پاک شود و بدان لطافت و نرمی دو چندان ببخشد.

طبق تحقیقات معاصر هنگام تماس لیف (در صورتی که از پشم باشد) با رطوبت ماده ای به نام آلانین آزاد می­کند که موجب نرمی پوست می­گردد) این امر در میان کسانی که شیر گوسفندان را می­دوشند به وضوح مشاهده می­شود که این افراد چون خیسی دستان خود را به بدن گوسفندان می­کشند بسیار لطیف می­شود.

توجه: صابون نباید مستقیم به بدن مالیده شود و حتی باید کف صابون بعد از کشیدن لیف به بدن، فوراً شسته شود.

طریقه سنگ پا کشیدن‏ و منافع آن:

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

سنگ پا تنها سنگی است که طبیعت آن گرمی به همراه دارد، البته اگر وارداتی و کارخانه ای نباشد. بهترین سنگ پاها آن سنگى است که سوراخ سوراخ و متخلّل باشد.

فواید سنگ پا کشیدن

باعث لطافت و باعث رفع کسالت پا و دیگر باعث جذب بخار است از سر و رفع درد سر مى‏ شود و چشم را روشن مى‏ کند و گرفتگى دل پا را درمان میکند.

توجه: همان­گونه که در فرمایشات امام رضا علیه السلام هم ذکر گردید شایسته است که نیم ساعت قبل از حمام و بلافاصله پس از آن از روغن بنفشه استفاده کرد.

ویژگی های لیف حمام

  • قرار دادن لیف داخل حمام‌های تاریک به مدت طولانی می‌تواند آن را به منبعی از آلودگی‌ها که باعث ابتلا به بیماری‌های قارچی و عفونی می‌شود، تبدیل کند. پس بهتر است حمام، تهویه مناسب و نورگیر داشته باشد.
  • اگر حمام تاریک و مرطوب است،‌ بهتر است برای لیف جایی خارج از حمام در نظر بگیرید.
  • از آنجا که رطوبت، گرما و تاریکی، زمینه رشد و تکثیر قارچ‌ها را فراهم می‌کنند، بنابراین هرگز لیف‌های خیس را در محیط مرطوب و تاریک حمام رها نکنید.
  • اگر لیف دچار تغییر شکل، تغییر بافت و رنگ شد و قوام خود را از دست داد، بهتر است آن را دور بیندازید و لیف جدیدی جایگزین کنید.
  • لیف را برای خشک شدن، در معرض نور آفتاب و هوای آزاد قرار دهید.
  • استفاده از لیف‌هایی با الیاف زبر و خشن که باعث آزار پوست می‌شوند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
  • لیف کشیدن زیاد یا استفاده از لیف‌های زبر و کنفی برای تمیز کردن پوست بچه‌ها، باعث می‌شود سد دفاعی طبیعی پوست آنها از بین برود و این مساله زمینه ابتلا به اگزما یا خشکی پوست را در نوزادان و کودکان فراهم می‌کند
  • شستشوی بدن نباید به‌گونه‌ای باشد که باعث از بین رفتن سد دفاعی سطح پوست شود. به‌همین دلیل افراد دارای پوست چرب، باید بدن خود را با لیف‌های حوله‌ای نرم، صابون و شوینده‌های مخصوص پوست‌های چرب بشویند.
  • این در حالی است که استفاده از لیف به افراد دارای پوست خشک توصیه نمی‌شود. این افراد باید پوست خود را فقط با آب ولرم و صابون‌های غیر معطر و مخصوص پوست‌های خشک یا همان پن‌ها، بشویند.
  • افرادی که پوستشان خشک است، بعد از حمام کردن باید از روغن حمام و نرم‌کننده‌های پوست بدن استفاده کنند تا خشکی پوستشان تشدید نشود.
  • افراد با پوست‌های مختلط باید هر ناحیه از بدنشان را بنا بر خشک یا چرب بودن آن، باتوجه به توصیه‌هایی که در مورد شستشوی پوست‌های چرب و خشک بیان کردیم، بشویند.

حمام کردن نوزاد

وسایل مورد نیاز برای حمام کردن

  • استفاده از لیف برای نوزادان و بچه‌ها که پوست بسیار ظریف و حساسی دارند ضرورتی ندارد. با این حال اگر خواستید هر چند وقت یک بار، بدن نوزاد یا کودک خود را لیف بکشید، از لیف‌های کاملا نرم و حوله‌ای استفاده کنید و لیف را آرام روی بدن او حرکت دهید.
  • لیف کشیدن زیاد یا استفاده از لیف‌های زبر و کنفی برای تمیز کردن پوست بچه‌ها، باعث می‌شود سد دفاعی طبیعی پوست آنها از بین برود و این مساله زمینه ابتلا به اگزما یا خشکی پوست را در نوزادان و کودکان فراهم می‌کند.
  • لیف کشیدن شدید و طولانی‌مدت باعث تخریب سلول‌های پوست و رسوب ماده‌ای پروتئینی در پوست می‌شود و باعث بیماری «ماکولار آمیلوئیدوز» می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به ایجاد تیرگی‌های دائمی در سطح پوست بدن شود.
  • همیشه با آب ولرم استحمام کنید و یادتان باشد که زمان استحمام نباید طولانی باشد.
  • افرادی مانند سالمندان که پوست خشک و حساس دارند، باید دور لیف کشیدن را خط بکشند.

همچنین بخوانید:

فواید کشیدن کیسه و سفیداب به بدن در حمام

فواید درمانی حمام نمک و تاثیر بی نظیر این حمام برای سلامتی بدن


نکات حمام کردن و دوش گرفتن

نکته ای درباره لباس ها

یک سبد مشخص مخصوص لباس های کثیف در نظر بگیرید. لباس های تمیز خود را پیش از آنکه به حمام بروید آماده کنید و در یک محل خشک قرار دهید. وقتی لباس ها در جای خشک باشد می توان مطمئن بود که شرایط را برای باکتری ها و میکروب ها فراهم نکرده ایم.

درست دوش گرفتن

وقتی شیر آب را باز می کنید پیش از رفتن زیر دوش سعی کنید میزان گرمی و سردی آن را بسنجید. با پشت دست به راحتی می توان دمای مناسب را متوجه شد.

آب سرد یا خیلی خنک برای ورزشکاران و جوان سازی پوست مفید است و گاهی برای رهایی از رطوبت و گرما توصیه می شود. البته همیشه به صرفه جویی در مصرف آب توجه داشته باشید و قبل از آنکه شدت آب را بیشتر کنید می توانید دمای آن را بسنجید.

نظافت در حمام

  • بدنتان را مرطوب کنید. اجازه دهید آب تمام سطح بدن را بپوشاند، با این کار شستن آلودگی های موی سر و بدن با شوینده راحت تر انجام می شود.
  • مقداری شامپو به موهای خود بزنید. کف را به آرامی به پایین بیارید و مطمئن شوید تمام رشته های مو خوب شسته شده اند. لازم نیست مقدار زیادی شامپو استفاده کنید بلکه برای هر بار شستشو یک چهارم کف دست شامپو کافی است و با همین مقدار می توانید چربی طبیعی موها را بر طرف کنید.
  • موها را یک روز در میان بشویید به جای هر روز زیرا شستشوی بیش از حد به آن آسیب می زند.
  • شستشوی مو با شامپو کافی است و هیچ نیازی به صابون ندارد. صابون باعث خشکی بیش از اندازه مو می شود. اگر شستشو با شامپو را مرتب ادامه دهید کم پیش می آید که دفعات متعدد از شامپو استفاده کنید.
  • شامپو نرم کننده مو استفاده کنید. با این نوع شامپو ها علاوه بر تمیزی می توانید سلامت مو را تامین کنید و ظاهر آن را زیباتر کنید. حتما قبل از حمام دستور استفاده از این نوع شامپوها را بررسی کنید.
  • توصیه می شود چند دقیقه قبل از آبکشی مو از نرم کننده استفاده کنید. بعضی از افراد ترجیح می دهند یک شامپوی ترکیبی که نرم کننده هم دارد مصرف کنند که در این صورت یک مرحله از شستشو حذف می شود.
  • صورت را بشویید. صورت را خیس کنید و مقدار کمی پاک کننده صورت یا لایه بردار را به صورت بزنید و سپس با یک لیف نرم آن را حداقل به مدت ۳۰ ثانیه بشویید. شستن گونه ها، بینی، چانه و پیشانی و همچنین گردن را کامل انجام دهید.
  • شما از صابون معمولی به جای پاک کننده صورت استفاده کنید بهتر از آن است که صورت را اصلا نشویید اما استفاده مدام از صابون پوست صورت را خشک و تحریک پذیر می کند.
  • بدن را بشویید. با اسفنج بدن و دست تمام بدن را خوب تمیز کنید. از گردن و شانه ها شروع کنید تا پایین. مطمئن باشید که زیر بغل و کشاله ران ها را خوب شسته اید. با یاد داشته باشید که پشت گوش ها، پشت گردن و آرنج و سر زانوها را حتما بشویید.
  • نباید ماده شوینده روی بدن باقی بماند چون باعث التهاب پوست می شود. برای شستشوی کامل این مواد زود آبکشی نکنید. وقتی با آب کف را میشویید خوب دست بکشید و نگذارید سطح پوست کف باقی بماند.
  • رفع موهای زائد بدن: با یک اسکراپ بدن می توانید پاها را اصلاح کنید و پوست های مرده را بر طرف کنید.

پایان حمام

آبکشی نهایی: این که هیچ صابونی روی بدن شما باقی نماند اهمیت دارد. مطمئن شوید که هیچ نرم کننده ای روی موهای شما نیست.

حمام کردن

اگر به اندازه کافی شجاع هستید ۳ ثانیه زیر دوش آب خیلی سرد بروید و اجازه بدهید آب سرد به چهره شما برسد چون منافذ پوست را می بندد و موهای شما را درخشان تر می کند.

وقت خروج از حمام مراقب لغزندگی کف حمام باشید. برای خشک کردن با حوله از سر شروع کنید. سپس تنه و شکم و لگن و پاها. حتما صورت را به آرامی خشک کنید مثل یک اشاره برای گرفتن قطرات آب.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا