دسته‌بندی نشده

هیوسین دارویی فوق العاده برای رفع دردهای شکمی 

هیوسین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

هیوسین در رده درمانی آنتی کولینرژیک قرار گرفته و به اشکال دارویی قرص و آمپول وجود دارد. بهبود دردهای روده ای و تسکین برخی از دردهای شکمی از جمله موارد مصرف داروی هیوسین می باشد.

درواقع این دارو انقباض و گرفتگی های عضلات جداره روده را رفع می کند و مستقیما روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. به علاوه یکی از روش های کمک به درمان اسهال استفاده از داروی هیوسین می باشد. درواقع کارهیوسین شل کردن عضلات دیواره معده، روده، مجرای صفرا و دستگاه ادراری است.

هیوسین دو نوع است:هیوسین بوتیل برومید که اسپاسم (گرفتگی عضلات) مجرای معده و روده را در سندروم روده تحریک پذیر کاهش می دهد و هیوسین هیدروبرومید که بیماری و تهوع ناشی از اختلالات در گوش میانی را کنترل می نماید.

نوشته های مشابه

اشکال دارویی و کاربردهای درمانی هیوسین

قرص هیوسین در فرم 10 میلی گرمی می باشد که حاوی 10 میلی گرم هیوسین ان بوتیل بروماید می باشد که میتوان با توجه به نوع درمان تا 20 میلی گرم 4 بار در روز مصرف شود.

شیاف هیوسین برای دردهای شکمی و در زمان زایمان، جهت تسریع روند لیبرو کاهش مدت زمان درد مورد استفاده قرار می گیرد که مقدار مصرف آن 1 شیاف در روز می باشد.

آمپول هیوسین حاوی 20 میلی گرم هیوسین ان بوتیل برماید در 1 میلی لیتر میباشد که میتوان به صورت عضلانی یا وریدی آهسته تزریق شود.آمپول هیوسین برای دردها و کرامپ های شکمی استفاده میشود.همچنین از آمپول هیوسین برای شل شدن عضلات ، کاهش کرامپ در آندوسکوپی میتوان چندین تزریق انجام داد و حداکثر دوز روزان 100 میلی گرم است.

هیوسین

نکات مهم در رابطه با هیوسین

آنتی اسید ها جذب هیوسین را کاهش می دهند

آنتی اسیدها می توانند جذب هیوسین را در بدن سخت تر کند.اگر مجبور به مصرف آنتی اسید هستید، ابتدا هیوسین را مصرف کنید و بعد از خوردن یک وعده غذایی از آنتی اسید استفاده کنید.

مصرف هیوسین در گرما و ورزش

در هنگام ورزش کردن یا هوای گرم ، از مصرف هیوسین خودداری کنید، زیرا هیوسین باعث کاهش عرق میشود و ممکن است گرمازدگی به سراغ شما بیاید

مقدار مصرف هیوسین

هیوسین برای دردها و کرامپ های شکمی به مقدار 2 قرص 10 میلی گرم 4 بار در روز میباشد و در فرم تزریق هیوسین ، یک امپول 20 میلی گرمی به صورت عضلانی یا وریدی آهسته میباشد.

مقدار هیوسین برای سندرم روده تحریک پذیر 1 قرص 10 میلی گرم 3 بار در روز میباشد که در صورت نیاز میتوان به 2 قرص 4 بار در روز افزایش یابد.

عوارض جانبی داروی هیوسین

یبوست, خشکی دهان, اختلال در ادرار کردن و حالت تهوع از جمله شایع ترین عوارض این دارو می باشد. در صورت تشدید و یا طولانی شدن این عوارض باید سریعا به پزشک مراجعه شود. راش، خارش، تورم دست یا پا، مشکلات تنفسی, افزایش نبض، سرگیجه، اسهال،مشکلات بینایی، چشم درد از جمله عوارض بعید قرص و آمپول هیوسین هستند که در صورت بروز این علایم نیز باید به پزشک مراجعه شود.

hyosin

موارد منع مصرف هیوسین

اگر مشکلات دفع ادرار ، انسداد معده یا روده ، گلوکوم یا میاستنی گراویس دارید نباید از هیوسین استفاده کنید.در صورت استفاده از هیوسین ممکن است باعث عوارض خطرناکی شود.

  • این دارو برای افراد زیر 2 سال نباید تجویز و مصرف شود.
  • اگر بیماری های زیر را دارید نباید از هیوسین استفاده کنید.
  • انسداد مثانه یا سایر مشکلات ادراری
  • پروستات بزرگ
  • انسداد معده یا روده
  • کولیت اولسراتیو شدید یا مگاکولون سمی
  • گلوکوم
  • میاستنی گراویس

توجهات پزشکی – پرستاری برای داروی هیوسین

برای جذب بهتر قرص هیوسین بوتیل بروماید آن را سی دقیقه قبل از غذا تجویز کنید.

براری رفع خشکی دهان که ناشی از قرص هیوسین بوتیل بروماید می باشد می توان از آدامس استفاده نمود.

میزان ورود و خروج مایعات را در طول درمان با هیوسین اندازه گیری کنید.

در سالمندان به دلیل کاهش متابولیسم هیوسین، باید دوز آن را تعدیل کرد.

توجهات بیمار – خانواده برای داروی هیوسین

1. قرص هیوسین بوتیل بروماید باید با آب میل شود. از جویدن و خرد کردن قرص هیوسین بوتیل بروماید اجتناب کنید.
2. در اوایل مصرف قرص هیوسین بوتیل بروماید از انجام فعالیت هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند اجتناب کنید.
3. از قطع ناگهانی قرص هیوسن بوتیل بروماید اجتناب کنید.
4. از مصرف سایر داروهای تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی همزمان با هیوسین اجتناب کنید.
5. اگر در طول مصرف قرص هیوسین بوتیل بروماید دچار این علائم شدید مصرف هیوسین را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید:واکنش های آلرژیک، دشواری در تنفس، قرمزی چشم ها و از دست رفتن بینایی
6. اگر بعد از دریافت آمپول هیوسین دچار علائمی مانند اتساع مردمک، افزایش ضربان قلب، بی قراری، توهم و گیجی شدید پزشک را در جریان قرار دهید.

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا