دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد لوسیون مکوئینول تی

موارد مصرف و عوارض مکوئینول تی

مکوئینول تی (Mequinol-T) به عنوان عامل کمکی برای مراقبت پوست یا به منظور محافطت پوست برای درمان آفتاب سوختگی به کار می‌رود.آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی مدّت در آفتاب یا یا سایر منابع پرتو فرابنفش حاصل می‌شود. این سوختگی در اثر پرتو فرابنفش موجود در نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه‌کننده (سولاریوم) به‌وجود می‌آید. از نشانه‌های آن می‌توان سرخی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را نام برد.

آفتاب سوختگی هنگامی رخ می‌دهد که مقدار تابش اشعه خورشید یا سایر منابع نوری حاوی پرتو فرابنفش بیش از توانایی رنگدانه محافظت‌کننده پوست بدن یعنی ملانین باشد. آفتاب‌سوختگی برخلاف سوختگی حرارتی فوراً تظاهر نمی‌کند. بنابراین هنگامی که دردناکی و قرمزی پوست شروع می‌شود، آسیب پوستی از قبل رخ داده‌است. درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدایی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بیشترین شدت را دارد. در موارد شدید ممکن است پوست تاول بزند. تورم پوست، به خصوص پاها شایع است.

سمومی در بدن به علت آفتاب سوختگی آزاد می‌شوند و باعث ایجاد تب به صورت یک علامت معمول می‌شوند. پوسته ریزی معمولاً سه تا هشت روز پس از قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید رخ می‌دهد. کرم‌های ضدآفتاب بسیار مؤثری برای محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش UVA و فرابنفش (به ترتیب پرتو فرابنفش دارای طول موج بلند و کوتاه)، که اجزای نور خورشید هستند، مسئول سوختن و تغییرات سرطانی در پوست هستند.

کرم ضدآفتاب، لباس‌های پوشاننده و عینک‌های آفتابی ضد پرتو فرابنفش، همگی برای پیشگیری از قرار گرفتن در برابر نور خورشید توصیه می‌شوند. استفاده از کرم ضدآفتاب دارای فاکتور محافظتی نور خورشید (SPF) بالا توصیه می‌شود. اعداد بالاتر SPF بیانگر قدرت محافظت بیشتر کرم است. متأسفانه راهی برای «برنزه شدن بی‌خطر» در آفتاب وجود ندارد.

مکوئینول تی یکی از داروهای موثر برای درمان آفتاب سوختگی و کاهش علائم آن است که می تواند با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد.

پماد

مکانیسم اثر مکوئینول تی

مکوئینول دیپگمانته کننده قوی‌تر و احتمالاً مؤثرتری از هیدروکینون می‌باشد. مکانیسم اثر آن ناشناخته باقی مانده است،‌ولی احتمالاً مربوط به مهار اکسیداسیون تیروزین و سایر محصولات متابولیک در سلول‌های ملانوسیت می‌باشد که بدین وسیله باعث مهار تولید ملانین می‌شود.

فارماکوکینتیک مکوئینول تی

4% فرآورده جذب و مقدار جذب شده به شدت متابولیزه و متابولیت‌های حاصل از طریق ادرار دفع می‌شود.

مقدار مصرف مکوئینول تی

بالغین: لوسیون دارو روزانه دو بار بر روی ضایعات مالیده می‌شود.

مصرف مکوئینول تی در دوران بارداری

تحقیقات بیانگر ایجاد اختلالات، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های روی جنین بوده‌است. به دلیل آسیب به جنین و خطر بالای مصرف دارو، مصرف این داروها در دوران بارداری ممنوع است .

موارد منع مصرف مکوئینول تی

در صورت اگزما،‌ آفتاب‌سوختگی، حساسیت به هر یک از اجزاء فرآورده، سابقه فامیلی یا سابقه ابتلا به بیماری ویتیلیگو نباید از این فرآورده استفاده شود.

دارو

عوارض جانبی مکوئینول تی

سوزش، خارش، قرمزی، تحریک پوستی و پوسته‌ریزی از عوارض جانبی این دارو می‌باشند.

تداخلات دارویی مکوئینول تی

همزمان با فلوروکینولون‌ها، فنوتیازین‌ها ، سولفونامیدها، تتراسایکلین‌ها، مدرهای تیازیدی، ترکیبات قابض، فرآورده‌های حاوی الکل، شامپوها و صابون‌های دارویی، موم، ترکیبات موبر و الکترولیز نباید از این دارو استفاده شود.

هشدار ها در مورد مکوئینول تی

1- از تماس دارو با چشم، دهان، بینی و غشاء‌های مخاطی، قسمت‌های آفتاب سوخته و زخم‌های باز جلوگیری شود.
2- مصرف این فرآورده برای بیش از 24 ساعت توصیه نمی‌شود.

توصیه های دارویی مکوئینول تی

1- بعد از مصرف دارو، تا نیم ساعت از مصرف فرآورده‌های موضعی و آرایشی روی موضع و تا 6 ساعت از شستشوی موضع خودداری شود.
2- از تماس موضع مصرف با نور خورشید، باد، سرما جلوگیری شود. در صورت اجتناب‌ناپذیر بودن تماس با نور خورشید از فرآورده‌های ضد آفتاب استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

آفتاب سوختگی و درمان های خانگی

علل ، پیشگیری ، عوارض و راههای درمان آفتاب سوختگی

معرفی 11 پماد بی نظیر جهت درمان آفتاب سوختگی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا