دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد قطره چشمی تتراکائین

موارد مصرف قطره چشمی تتراکائین

تتراکائین (Tetracaine) برای ایجاد بی حسی موضعی یا منطقه‌ای (زیر عنکبوتیه) مصرف می‌شود. تتراکائین به عنوان بی حس کننده کوتاه اثر سطحی چشم برای انجام اقدامات تشخیصی نظیر نوتومتری، خارج کردن جسم خارجی، زدن بخیه، گونیوسکوپی، ارزیابی خراش قرنیه، آزمون شیرمر، الکتروتینوگرافی، گشاد کردن مجرای اشکی و شستشوی آن، در زمان انتخاب لنز تماسی مناسب و اعمال جراحی مینور چشم نظیر خارج کردن عدسی در کاتاراکت، برداشتن ناخنک، خارج کردن بخیه ها و دبریدمان اپی تلیوم قرنیه.

مکانیسم اثر تتراکائین

این دارو با انسداد شروع و هدایت تکانه‌های عصبی از طریق کاهش نفوذپذیری غشای سلولهای عصبی به یون سدیم اثر خود را اعمال می‌ کند. این عمل به طور برگشت پذیر غشای سلولی را تثبیت کرده، مرحله دپولاریزاسیون آن را مهار می‌ کند و به نارسایی پتانسیل عمل تحریک شده و انسداد بعدی هدایت تکانه عصبی منجر می‌ شود.

سایر اثرها: تتراکائین بعد از مصرف موضعی در چشم ممکن است بازسازی سلولی را از طریق جلوگیری از میتوز، مهاجرت سلولی و برداشت و اکسیداسیون گلوکز و پیرووات توسط سلولهای اپی تلیال قرنیه مهار کند. مصرف طولانی مدت این دارو سبب تأخیر ترمیم آسیب سلولهای موجود یا جدید اپی تلیال می‌ شود.

تتراکائین ممکن است در صورت جذب مقادیر زیاد آن بر CNS اثر گذارد و ابتدا موجب تحریک و بعد از آن سبب تضعیف CNS گردد. همچنین، این دارو ممکن است بر دستگاه قلبی ـ عروقی اثر کرده و موجب تضعیف هدایت و تحریک پذیری قلب شود.

فارماکوکینتیک تتراکائین

  • جذب: جذب این دارو سریع است و به جریان خون در محل مصرف بستگی دارد. اثر دارو تقریباَ طی 15 ثانیه شروع می‌ شود. طول مدت اثر دارو 20ـ10 دقیقه (به طور متوسط 15 دقیقه) است.
  • توجه: مصرف غلظت بیش از یک درصد یا مصرف همزمان آن با یک تنگ کننده عروق، طول اثر دارو را زیادتر نمی‌ کند. با این وجود، در صورت تکرار مصرف، طول اثر دارو افزایش می‌ یابد.
  • پخش: به میزان زیادی به پروتئین پیوند می‌ یابد.
  • متابولیسم: توسط کولین استرازها عمدتاً در پلاسما و به میزان خیلی کمتری در کبد هیدرولیز شده و به یک متابولیت حاوی اسید پارا آمینوبنزوییک (PABA) و متابولیت دیگری به نام دی اتیل آمینواتانول تبدیل می‌ شود.
  • دفع: دفع این دارو کلیوی و احتمالاً به دنبال ترشح آن در صفرا و باز جذبش از دستگاه گوارش است.
  • تتراکائین

موارد و مقدار مصرف تتراکائین

ایجاد بی حسی موضعی کوتاه مدت برای انجام معاینات چشمی از جمله اندازه گیری فشار داخل چشم (تونومتری)، برداشت جسم خارجی و زدن بخیه، به عنوان کمک به داروهای بی حس کننده تزریقی قبل از اعمال جراحی.

  • بزرگسالان و نوجوانان: مقدار 2ـ1 قطره در ملتحمه چکانده می‌ شود.
  • کودکان: مقدار مصرف این دارو در کودکان تعیین نشده است.

مصرف تتراکائین در دوران حاملگی

C – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مصرف تتراکائین در دوران شیردهی

در مورد عوارض این دارو بر جنین انسان مطالعات کافی انجام نشده است و از اثر تراتوژنیک آن نیز بر روی حیوانات اطلاعی در دست نیست. هنوز مشخص نشده است که تتراکائین در شیر مادر ترشح می شود یا خیر. بنابراین مصرف این دارو در بارداری و شیردهی باید با احتیاط صورت گیرد.

عوارض جانبی تتراکائین

  1. اعصاب مرکزی: تصعیف CNS (خواب آلودگی ، تنگی نفس یا اشکال در تنفس) این عوارض ممکن است به دنبال تحریک CNS ، تاری دید ، تشنجات، سرگیجه، انقباض ناگهانی عضلانی یا لرز، تهوع یا استفراغ، تهییج پذیری غیر معمول، عصبانیت یا بی قراری بروز کنند، خستگی یا ضعف غیر معمول، افزایش تعریق.
  2. چشم: سوزش گزش، قرمزی، یا سایر تحریکات خفیف چشمی با شیوع کمتر (ممکن است بعد از مصرف چشمی تتراکائین بروز کند).
  3. سایر عوارض: ضربان نامنظم قلب، رنگ پریدگی غیر معمول، واکنش آلرژیک (خارش، درد، قرمزی، یا تورم شدید چشم یا پلک، ریزش شدید و مداوم آب از چشمها).

تداخلات دارویی تتراکائین

مصرف همزمان با داروهای مهارکننده کولین استراز ، بخصوص اکوتیوفات، ممکن است متابولیسم تتراکائین را مهار کند و به طولانی شدن اثر بی حس کننده آن منجر شود و در نتیجه ، خطر مسمومیت افزایش یابد.

اثر بر آزمایشهای تشخیصی

تتراکائین چشمی و مواد محافظ موجود در آن ممکن است در کشتهای 24 ساعته برای تشخیص عفونت، رشد میکروارگانیسمها، از جمله استافیلوکوکوس آلبوس، سودوموناس و کاندیدا آلبیکانس را مهار کند.

هشدار ها در رابطه با تتراکائین

1. در بیماری CNS، به هر دلیل و یا اختلالات انعقادی خون باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
2.ضعف طولانی قلبی- عروقی و آریتمی قلبی در اثر مصرف این دارو گزارش شده است.
3.احتمال بروز حساسیت دارو وجود دارد.
4.این دارو نباید بر روی بافت ملتهب، زخمی یا غنی از بسترهای عروقی استفاده می‌شود.
5.این دارو نباید برای ایجاد بی‌حسی در برونکوسکوپی یا سیستوسکوپی استفاده شود.
6.در صورت وجود عیب کار قلب، حساسیت به دارو، التهاب یا عفونت در محل تزریق باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
7.در صورت وجودبیماری CNS به دلیل عفونت تومور یا سایر علل و نقص انعقادی به دلیل مصرف داروهای ضد انعقاد یا اختلالات هماتولوژیک، تزریق زیر عنکبوتیه باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

توصیه های دارویی تتراکائین

1. در صورت حساسیت به سایر بی حس کننده‌ها این دارو با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود.
2.به دلیل طولانی بودن زمان بی حسی باید دقت گردد که اعضای بی‌حس‌ شده مجروح نگردند.

دارو

ملاحظات اختصاصی تتراکائین

1ـ بیمارانی که نسبت به سایر بی حس کننده‌های موضعی از دسته استرها و یا نسبت به PABA یا پارابن ها عدم تحمل نشان می‌ دهند، ممکن است تتراکائین را نیز تحمل نکنند.
2ـ طی مصرف این دارو، چشمها را باید از مواد شیمیایی تحریک کننده، اجسام خارجی و مالش محافظت کرد، زیرا رفلکس پلک زدن به طور موقت از فعالیت می‌ افتد. مالش یا دست زدن به چشم در طول بی حسی ممکن است به قرنیه و ملتحمه صدمه بزند.
3ـ در صورت استفاده از این دارو برای تونرمتری، باید تونرمتر را قبل از استفاده با آب مقطر کاملاَ شستشو داد تا باقیمانده محلولهای ضد عفونی کننده و پاک کننده از بین برود.
4ـ برای درمان واکنشهای آلرژیک، استفاده از آدرنوکورتیکوئیدهای چشمی توصیه می‌ شود. با این وجود، تا برگشت حس طبیعی چشمها از مصرف این داروها باید خودداری کرد.

نکات قابل توصیه به بیماردر حین مصرف تتراکائین

1ـ در صورت تماس دارو با انگشتان، احتمال بروز بثورات پوستی همراه با خشکی و ترک خوردن پوست وجود دارد. در این صورت دستها را بعد از مصرف دارو با آب بشویید.
2ـ برای جلوگیری از آسیب چشمی در طول مدت بی حسی، از پاک کردن یا مالیدن چشمها اجتناب نمایید.
3ـ در صورت بروز نشانه‌های شدیدی که نشان دهنده حساسیت مفرط بالقوه هستند ، فوراَ به پزشک مراجعه کنید.
4ـ در صورت کدر بودن رنگ محلول و یا وجود بلور در آن، از مصرف دارو خودداری کنید.

شرایط نگهداری از قطره چشم تتراکائین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • قطره‌های چشمی پس از باز شدن به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. پس از سپری شدن این مدت بطری دارو را دور بریزید. هرگز داروی باقی مانده را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید. این امر به جلوگیری از عفونت‌های چشمی کمک می‌کند.

دارو های هم گروه تتراکائین

separator line

بیشتر بخوانید:

قطره چشمی کتوتیفن : موارد مصرف و عوارض جانبی Ketotifen

از قطره چشمی باکتی ماید چه می دانید؟

موارد مصرف سینالون – فواید و عوارض اشک مصنوعی سینالون (Sinalone)

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا