دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد داروی کلرفنیرامین

آشنایی با داروی کلرفنیرامین

کلرفنیرامین (clorphenamine) یک داروی ضد حساسیت است که برای برطرف کردن خارش گلو و گوش ، قطع کردن آب بینی و دیگر موارد در این مورد به کار گرفته می شود.

کلرفنیرامین متعلق به دسته داروهای خواب آور آنتی هیستامین می باشد.این دارو علائم حساسیتی را تسکین می دهد.همچنین جهت تسکین خارش ناشی از بیماری هایى نظیر آبله مرغان کاربرد دارد. نوع تزریقى این دارو جهت درمان علائم حساسیت هاى شدید که به آن ها آنافیلاکسى گفته می شود که یک موقعیت اورژانسی مى باشد، بکار می رود.

مواجهه با برخى مواد مانند گرده ى گیاهان،موى بدن جانوران،برخى مواد غذایى مانند بادام زمینى و مواردى همچون نیش حشرات در بدن برخى از افراد می تواند منجر به ترشح بیش از حد ماده ای شیمیایى به نام هیستامین گردد که در نهایت منجر به بروز علائم حساسیت نظیر خارش، قرمزى پوست،آبریزش بینى، سوزش چشم،عطسه ،التهاب پوستى و…مى شود.کلرفنیرامین با محدود کردن اثرات هیستامین،به تسکین این علائم کمک مى نماید. این دارو در داروخانه با تجویز پزشک و یا بدون نسخه عرضه می گردد.

اشکال دارویی موجود در بازار

برای انسان به شکل های قرص چهار میلی گرمی و قرص هشت و دوازده میلی گرمی آهسته رهش, شربت خوردنی که دارای دو میلی گرم ماده موثر در هر میلی گرم دارد, اشکال تزریقی دارو حاوی ده میلی گرم دارو در هر میلی لیتر آن می باشد.

موارد مصرف کلرفنیرامین

کلرفنیرامین یا کلرفنامین داروی قابل استفاده در پزشکی و دام پزشکی برای انسان و دام می باشد. این دارو یکی از شایع ترین داروهای ضد حساسیت موجود در بازار می باشد. که بیشترین کارایی را در درمان کردن بیماری به نام رینیت که التهابات شدید بینی است و سرماخوردگی, همچنین حساسیت و کهیر دارد. از این دارو در ترکیبات بسیاری از داروها از جمله قرص سرماخوردگی وجود دارد.

مکانیسم اثر کلرفنیرامین

این دارو همانند قرص سیتریزین , در رده آنتی هیستامین ها قرار می گیرد و بر روی عروق خونی و دستگاه گوارشی و تنفسی, به رقابت با هیستامین ها بر می خیزد و موجب کم شدن حساسیت و یا آلرژی می گردد.

قرص

فارماکوکنیتیک کلرفنیرامین

زمان تاثیر گذاری این دارو بعد از یک ساعت شروع می شود و بعد از گذشت دو ساعت به اوج خود می رسد. همچنین بعد از گذشت شش ساعت از مصرف, این دارو از راه کلیه ها دفع می شوند.

پیش از مصرف کلرفنیرامین

  • پیش از شروع مصرف این دارو با گرفتن مشاوره از پزشک یا داروساز خود اطمینان حاصل کنید که این دارو مناسب مشکل شما باشد.
  • -در صورت باردار یا شیرده بودن،سابقه یا ابتلا به اختلالات کبدى، گلوکوم(آب سیاه)، مشکلات پروستات یا سابقه ى مشکل در دفع ادرار، سابقه ى انسداد روده و صرع به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • پیش از شروع مصرف این دارو لیست داروهاى مصرفى خود را در اختیار داروسازتان قرار دهید تا در صورت وجود تداخل دارویى ،توصیه هاى لازم به شما ارائه گردد یا داروى مناسب ترى برای شرایط شما پیشنهاد داده شود.
  • در صورت سابقه ى حساسیت به این دارو یا داروهاى مشابه آن داروساز یا پزشک را مطلع نمایید.

نحوه ى صحیح مصرف کلرفنیرامین

کلرفنیرامین را دقیقا طبق دستور توصیه شده توسط پزشک یا داروساز مصرف نمایید.مقدار مصرف معمول این دارو بصورت زیر مى باشد:

  • در افراد بالاتر از ١٢ سال ٤ میلى گرم هر ٤-٦ساعت
  • کودکان ٦ تا ١١ سال ٢ میلى گرم هر ٤-٦ساعت
  • کودکان ٢-٥سال ١میلى گرم هر ٤-٦ساعت
  • کوکان ١سال تا ٢٣ ماه ١ میلى گرم هر ١٢ساعت
  • حداکثر مصرف روزانه ٢٤ میلى گرم مى باشد در افراد زیر ٦٥سال و ١٢میلى گرم در افراد بالاى ٦٥سال و زیر ١٢سال و ٦میلى گرم در کودکان ٢-٥سال مى باشد.
  • در صورت مصرف فرم داروىى مایع براى کودکان مقدار دارو را با سرنگ یا پیمانه ى مدرج اندازه گیرى نمایید.
  • مصرف این دارو با غذا تداخلی ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا همراه با یک لیوان آب مصرف نمایید.
  • می توانید مصرف کلرفنیرامین را با برطرف شدن علائم حساسیت قطع نمایید.
  • در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو،نوبت بعدی را در موعد مقرر مصرف نمایید و از دوبرابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت خودداری نمایید.

مصرف کلرفنیرامین در دوران حاملگی و شیردهی

B – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده است.. ولی مطالعات کافی در زنان حامله وجود ندارد. یا اینکه مطالعات در حیوانات بیانگر ایجاد عارضه جانبی در جنین بوده است.ولی مطالعات کافی در زنان حامله خطری را برای جنین در سه ماهه اول حاملگی نشان نداده است. وشواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد

مصرف در شیردهی: ضد هیستامینها، از جمله کلرفنیرامین نباید در دوران شیردهی مصرف شوند. اکثر این داروها در شیر ترشح می‌ شوند و نوزاد را در معرض تحریک پذیری غیر معمول قرار می‌ دهند. احتمال بروز تشنج در نوزادان زودرس وجود دارد.

تداخلات دارویی کلرفنیرامین

زمان مصرف قرص کلرفنیرامین, نباید از الکل و مواد آرام بخش و خواب آور به طور همزمان استفاده نمود زیرا دستگاه عصبی را ضعیف می کنند. و همچنین مصرف همزمان این دارو با فنی تویین, سبب افزایش تاثیرات فارماکولوژیکی فنی تویین می گردد.

کلرفنیرامین

مسمومیت با کلرفنیرامین و درمان آن

تظاهرات بالینی: تضعیف CNS (خواب آلودگی ، کاهش هوشیاری، ‌آپنه ‌و کلاپس قلبی ـ‌عروقی) یا تحریک CNS (بی خوابی ، توهم، لرزش ‌ و تشنج)، نشانه‌های شبه آتروپین، مانند خشکی دهان، برافروختگی پوست، مردمک ثابت و گشاد شده، و نشانه‌های گوارشی بخصوص در کودکان شایع است.

درمان: واداشتن بیمار به استفراغ، تجویز شربت ایپکا (در صورت هوشیار بودن بیمار)، و به دنبال آن مصرف ذغال فعال برای کاهش جذب بیشتر دارو انجام می‌ گیرد. در صورت عدم هوشیاری بیمار و یا بی اثر بودن شربت ایپکا، معده را باید شستشو داد.کمی فشار خون را با داروهای تنگ کننده عروق درمان کرده و تشنج را با فنی توئین یا دیازپام کنترل می‌ کنیم. از مصرف داروهای محرک خودداری شود. مصرف کلرور آمونیوم و یا ویتامین C موجب اسیدی شدن ادرار و در نتیجه افزایش دفع دارو می‌ شود.

توصیه ها در رابطه با مصرف کلرفنیرامین

  • این دارو می تواند موجب خواب آلودگی شود لذا تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده،از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط دارند خودداری نمایید.همچنین از مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای خواب آور و فرآورده های الکلی خودداری نمایید.
  • در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی یا پروسه ی درمانی خاصی قرار بگیرید یا آزمایش دهید،درمانگر خود را در جریان مصرف آنتی هیستامین ها قرار دهید تا در صورت نیاز به قطع دارو، به شما اطلاع داده شود.
  • مصرف این دارو حساسیت پوست شما را نسبت به نور آفتاب بیشتر می کند لذا در مدت مصرف از کرم های ضدآفتاب و عینک دودی استفاده نمایید.

عوارض جانبی کلرفنیرامین

  • خواب آلودگی و گیجی و تاری دید از عوارض شایع مصرف این دارو می باشد لذا در مدت مصرف این دارو تا جای ممکن احتیاط نمایید.
  • در صورت بروز سردرد مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و از داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.در صورتی که سردرد ادامه دارشد یا شدید شد،مصرف کلرفنیرامین را قطع نموده و به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت خشکی دهان در مدت مصرف این دارو می توانید از آدامس ها یا آبنبات های بدون قند استفاده نمایید.
  • در صورت بروز اختلال در تمرکز،معده درد، مشکل در دفع ادرار،اختلال خلق و خو و افزایش حساسیت روحی به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف در سالمندان: بیماران سالخورده نسبت به عوارض جانبی ضد هیستامینها حساس تر هستند و بخصوص سرگیجه، خواب آلودگی، تحریک پذیری، خشکی دهان ‌ و احتباس ادرار را بیش از بیمارن جوان متحمل می‌ شوند. کاهش مقدار مصرف دارو معمولاً موجب برطرف شدن این نشانه ‌ها می‌شود.

مصرف در کودکان: مصرف این دارو در شیر خواران زودرس یا تازه متولد شده توصیه نمی‌ شود. کلرفنیرامین موجب بروز تحریک پذیری متناقض، بخصوص در کودکان زیر شش سال، می‌ شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد آلرژی و حساسیت | انواع قرص های ضد حساسیت را بشناسید

حساسیت دارویی در کودکان و راههای پیشگیری از آن

آشنایی با موارد مصرف و عوارض داروی ضد حساسیت اولوپاتادین

حساسیت دارویی،تشخیص حساسیت دارویی چگونه است؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا