دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد تامپون بینی

چرا از تامپون بینی استفاده می کنند؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با تامپون بینی آشنا شوید.

Tom Poon Nose

اسپلینت و تامپون بینی چیست؟

یکی از سوالاتی که به طور مکرر که پرسیده می شود تفاوت اسپلینت و مش (تامپون) می باشد. در این جا جهت روشن شدن موضوع به زبان ساده توضیحات زیر را خدمت شما عزیزان ارایه می دهم:

1- اسپلینت ترموپلاستیک وسیله ای از جنس پلاستیک است که به حرارت پاسخ میدهد و با حرارت نرم می شود و بعد در اثر سرما سفت می شود این وسیله روی بینی به جای گچ قرار می گیرد وبینی را از بیرون نگاه می دارد و در مرحله آخر عمل جراحی زیبایی بینی روی چسب ها قرار می گیرد.

اسپلینت ترموپلاستیک جهت فیکس کردن بینی بعد از جراحی زیبایی

2- مش یا تامپون از جنس گاز استریل می باشد و پس از آغشته شدن به پماد تتراسیکلین در داخل بینی به منظور جلوگیری از خونریزی و استحکام از درون بینی قرار می گیرد.

3- اسپلینت ترموپلاستیک حدود هفت روز بعد از عمل در مطب بعد از شسته شدن با آب برداشته می شود.

4- تامپون یا مش از بیست و چهار ساعت بعد از عمل بینی تا هفت روز بعد آن بسته به نظر جراح در مطب از بینی خارج می شود.

5- بیماران محترم معمولاً از خروج تامپون یا مش می ترسند. در اینجا باید عرض کنم خروج تامپون توسط جراح با تجربه متخصص گوش و حلق و بینی اصلاً دردناک نیست و به هیچ وجه نگران نباشید.

همه چیز در مورد تامپون بینی

افرادی که عمل جراحی زیبایی بینی، جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی)، توربینکتومی یا جراحی سینوس انجام می‌دهند، معمولاً بینی آن‌ها در پایان عمل جراحی با یک اسفنج نرم مخصوص که یک نخ به انتهای آن متصل است، پانسمان می‌شود. این وسیله تا حدودی شبیه به تامپون‌های زنانه است؛ اما تامپون بینی چیست؟ تامپون بینی برای باز نگه داشتن، نرم کردن جراحت‌های داخل بینی، جلوگیری از خشک شدن زیاد بینی و پیشگیری از تشکیل جای زخم و خونریزی بینی استفاده می‌شود.

—————————————————————————-

آیا استفاده از تامپون بینی پس از عمل جراحی لازم است یا خیر؟

“جواب این مسئله به نظر هر جراح بستگی دارد.از جمله اینکه به فرم‌دهی بینی از داخل کمک کرده و نکته دیگر این است که تامپون از سرازیر شدن ترشحات بینی که پس از عمل بیمار با آن روبروست جلوگیری می‌کند. با این همه اگر بیماری از من بخواهد که از تامپون بینی استفاده نکنم تا حد امکان این کار را برای او انجام خواهم داد.”

—————————————————————————-

نحوه برداشتن تامپون بینی بدون درد

بعد از جراحی بینی، تامپون بینی مرطوب می‌ماند و یا حتی خونابه‌ای که از بینی خارج می‌شود از پایین تامپون چکه می‌کند. این حالت کاملاً طبیعی است. در روز دوم بعد از عمل، شما باید تامپون بینی را به کمک یکی از دوستان یا افراد خانواده به روشی که در زیر شرح داده شده است، بردارید. توجه کنید که نباید از انجام این کار بترسید، چون حتماً از پس آن برمی‌آیید.

حدود یک ساعت قبل از برداشتن تامپون بینی، برای جلوگیری از درد تامپون بینی دو عدد قرص مسکن بخورید.صورت و گردن خود را با آب خیس کنید و آرام و خونسرد کنار سینک روشویی بایستید.
تامپون داخل بینی را خوب خیس کنید، سپس نخ آن را محکم بگیرید و به آرامی تامپون را کمی از سوراخ چپ و کمی از سوراخ راست بیرون بکشید. طول تامپون معمولاً به اندازه طول یک انگشت است. هنگام بیرون کشیدن بهتر است نخ تامپون را محکم بگیرید اما خیلی آرام و پیوسته بیرون بکشید. وقتی این کار را انجام می‌دهید دهان خود را باز نگه دارید.

بعد از برداشتن تامپون، ممکن است کمی خون از بینی خارج شود. اگر این اتفاق افتاد، قسمت نرم پایین بینی را ۵ دقیقه با دست خود فشار دهید و سر خود را بالا بگیرید. این کار معمولاً همیشه موجب توقف خونریزی بینی می‌شود.از این به بعد معمولاً تا دو هفته، شما باید بینی خود را چهار بار در روز با آب شیر شستشو بدهید. این کار به شسته شدن لخته‌های خون از داخل بینی و تخلیه راحت‌تر ترشحات بینی و خونی که به دیواره داخلی سوراخ بینی چسبیده و خشک شده است، کمک می‌کند.
ب

هترین وسیله برای شستشوی بینی، ایریگیتورهای حبابی است که معمولاً برای تمیز کردن بینی نوزادان استفاده می‌شود. مخزن ایریگیتور را با آب شیر پر کنید و نوک نازل آن را در سوراخ بینی بگذارید. مخزن ایریگیتور را در کنار گردن خود بگیرید و در حالی که دهان را باز و سر خود را در سینک روشویی نگه داشته‌اید، پمپ ایریگیتور را فشار دهید. معمولاً آب از سوراخ دیگر بینی و نیز از دهان شما خارج می‌شود. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

بعد از شستشوی بینی برای جلوگیری از خشک شدن آن، کمی وازلین در داخل سوراخ بینی بمالید و از بینی بالا بکشید. وازلین روی لایه داخلی بینی را می‌پوشاند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. این کار را بعد از هر بار دوش گرفتن، دوباره انجام بدهید.بعد از آنکه تامپون بینی را برداشتید و بینی را شستشو کردید، به هیچ وجه نباید محکم فین کنید، چون این کار باعث خونریزی از بینی شما می‌شود.

—————————————————————————-

در صورت خونریزی بینی بعد از جراحی چه باید کرد؟

  • وحشت نکنید و آرام باشید! هیجان شدید باعث افزایش فشار خون شما می‌شود و خونریزی بینی را بدتر می‌کند.
  • قسمت نرم پایین بینی را بین انگشت شست و انگشت اشاره بگیرید و حدود ۵ دقیقه نگه دارید.
  • دو عدد قرص مسکن (نه آسپرین یا قرص‌های ضد التهاب!) بخورید.
  • صورت و گردن خود را با آب سرد بشویید. در یک جای خنک بایستید و از نوشیدن مایعات گرم خودداری کنید.
  • سعی کنید نخوابید و یا لم ندهید. سر خود را باید بالا نگه دارید تا خون به طرف سر شما نفوذ نکند.
  • از سرفه کردن، عطسه کردن، قی کردن یا فین کردن بینی اجتناب کنید.
  • در صورتی که خونریزی بینی شما متوقف نمی‌شود یا به طور مکرر باز هم اتفاق می‌افتد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

منبع:دکتر مجید کاظمی

—————————————————————————-

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا