دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره فیلیپ فیشر و روش سرمایه گذاری او

مجله دلگرم | استراتژی سرمایه گذاری فیشر میتواند آموزه های زیادی برای همه سرمایه گذاران فعال در بازار های مالی داشته باشد.

زندگینامه فیلیپ فیشر

فیلیپ فیشر (Philip Fisher) یکی از تأثیرگذارترین سرمایه گذاران در تمام تاریخ است. فلسفه‌ های سرمایه گذاری فیشر که در کتاب سرمایه گذاری کلاسیک او با نام «سهم های عادی و سودهای غیرعادی» (۱۹۵۸) منتشر شده است، با گذشت نزدیک به شصت سال هنوز هم مورد مطالعه و استفاده گسترده قرار می‌گیرد و توسط سرمایه گذاران حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود. این کتاب، اولین کتاب سرمایه گذاری بود که در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک ‌تایمز قرار گرفت. پسر فیشر، کنت ل. فیشر (Kenneth L. Fisher) در مجله فوربس متنی در ستایش پدرش نوشت (۱۱ مارس ۲۰۰۴):

«در بین پیشگامان و متفکران سازنده مکتب سرمایه گذاری در سهام رشدی، او ممکن است آخرین حرفه‌ای بوده باشد که سقوط بازار در سال ۱۹۲۹ را شاهد بوده است تا با پشت سر گذاشتن آن دوران؛ برای تبدیل‌شدن به چهره‌ای بزرگ قدم بردارد. او ۷۴ سال در این حرفه تلاش کرد، اما تخصص و حرفه‌ای تنها در انتخاب سهام رو به رشد نبود. او در ابتدا در شرکت‌های خصوصی و پروژه‌هایی که ریسک بالاتری نسبت به میانگین داشتند، سرمایه گذاری می‌کرد، به مدیران اجرایی مشاوره می‌داد، می‌نوشت و فکر می‌کرد. او واقعاً فرد تأثیرگذاری بود. برای دهه‌ها، چهره‌های بزرگ و شناخته‌شده دنیای سرمایه گذاری پدر را به‌عنوان استاد، الگو و فردی الهام‌بخش معرفی کردند.»

فیشر در سال ۱۹۰۷ در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۴ چشم از جهان فروبست.

قوانین معاملاتی فیلیپ فیشر چیست؟

قانون اول

آیا شرکت مد نظر محصولات یا خدماتی با پتانسیل بازار کافی دارد که افزایش فروش قابل‌توجه به‌ مدت حداقل چند سال را،‌ میسر سازد؟ یک شرکت باید دارای محصولاتی باشد که به نیاز تعداد بیشتری «مخاطبین هدف» پاسخ دهد و باید بخشی از بازار‌های در حال توسعه باشد.

قانون دوم

آیا مدیریت شرکت،‌ قصد دارد که به تولید محصولات یا فرایند‌های جدید ادامه بدهد؟ برای آن‌که وقتی از پتانسیل رشد خط تولید کنونی، تا حد زیادی بهر‌ه‌برداری شد، آن‌گاه [به واسطه ارائه محصولات جدید] پتانسیل فروش کل، باز هم بالا رود؟ مدیریت شرکت، باید این پتانسیل را داشته باشد که پس از آن‌که محصول فعلی به دوره‌ی بلوغ خود رسید، با استفاده از نوآوری، هم‌چنان افزایش فروش را حفظ کند.

قانون سوم

فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای شرکت به نسبت ابعادش، چقدر موثر هستند؟
یک شرکت برای بقا در صنعت رقابتی باید تحقیق و توسعه‌ی موثر و کارآمدی داشته باشد
و همین‌طور توسعه‌ای که در عملکرد شرکت، خود را نشان بدهد.

قانون چهارم

آیا شرکت محصولات خاصی دارد؟
برخی از محصولات شرکت‌ها خصوصیاتی دارند که آنها را شاخص می‌سازد و بنابراین این پتانسیل را دارند که عموم مردم بدون نیاز به تبلیغات آنها را خریداری کنند.

قانون پنجم

آیا شرکت حاشیه‌ی سود ارزشمندی دارد؟ علاوه بر رشد، شرکت باید از یک حاشیه‌ی سود خوب نیز برخوردار باشد تا ارزش سرمایه‌ی صاحبان سهام را افزایش دهد.

قانون ششم

شرکت برای حفظ یا بهبود حاشیه‌ی سود خود چه می‌کند؟ با در نظر گرفتن بی‌ثباتی فضای اقتصادی، فشار زیادی بر روی شرکت‌ها وجود دارد تا حاشیه‌ی سود خود را حفظ کنند یا ارتقاء ببخشند. مهم این است که شرکت، پتانسیل کاهش هزینه‌ها برای افزایش حاشیه‌ی سود در دراز‌مدت را داشته باشد.

قانون هفتم

آیا رابطه‌ی کارکنان و پرسنل در شرکت عالی است؟ بهره‌وری کار و شرکت، متأثر از روابط کارکنان و پرسنل شرکت است. روابط خوب به بهره‌وری بالاتر و در نتیجه به خروجی و عملکرد بهتر شرکت منجر می‌شود.

قانون هشتم

آیا رابطه‌ی مدیران شرکت عالی است؟ روابط داخلی شرکت، بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد، بنابراین ضروری است که تمامی شرکت‌ها برای پیشگیری از هر گونه حرکت غیر‌قانونی یا غیر مطلوب از طرف مدیریت، روابط داخلی مثبت را تقویت کنند.

قانون نهم

آیا مدیریت شرکت از درایت برخوردار است؟
شرکت باید گروه مدیران با اقتدار و با استعدادی داشته باشد تا به طرز مناسبی تفویض اختیار کنند
و مدیران در سطوح پایین‌تر را راهبری نمایند و بر کلیت کسب و کار نظارت کنند.

فیلیپ فیشر

قانون دهم

تحلیل‌ هزینه و نظارت حسابداری شرکت چقدر خوب است؟ کنترل هزینه که حاصل تحلیل موثر و کارآمد هزینه‌ها توسط شرکت است، باید پیش از سرمایه‌گذاری مد نظر قرار گیرد.

قانون یازدهم

آیا این شرکت جنبه‌های دیگر و تا حدودی ویژه در صنعت مربوطه، دارد که به سرمایه‌گذار سر‌نخ مهمی بدهد که شرکت در مقایسه با رقبای خود چقدر می‌تواند چشمگیر باشد؟ شرکت باید از مزیت‌های رقابتی برخوردار باشد که به او کمک کند که در میان رقبای خود در صنعت مربوطه شاخص بشود.

قانون دوازدهم

شرکت به سود، نگرش کوتاه مدت دارد یا بلند‌مدت؟ شرکت‌ها باید نگاه بلند‌مدت به موضوع سود داشته باشند و استراتژی‌هایی را به کار بگیرند که در بلند‌مدت، سود را حفظ نموده یا افزایش دهد.

قانون سیزدهم

در آینده‌ی قابل پیش‌بینی، آیا رشد شرکت، نیاز به تأمین منابع مالی با فروش سهام، پیدا خواهد کرد؟ شرکت باید آن‌قدر نقدینگی و پول نقد قابل توجه و همین‌طور توانایی بالای اخذ وام داشته باشد، تا بتواند هزینه‌های مربوط به رشد را تأمین کند.

قانون چهاردهم

آیا مدیریت، وقتی امور خوب پیش می‌روند با سهامداران خود به راحتی صحبت می‌کند، اما زمانی نوبت به گرفتاری‌ها و نا‌امیدی‌ها می‌رسد، سکوت پیشه می‌کند؟ صحبت رک و راست مدیریت شرکت در زمان‌های خوب و بد ضروری است، چرا‌که سرمایه‌گذاران حق دارند بدانند اوضاع دقیقا از چه قرار است.

قانون پانزدهم

آیا مدیریت شرکت، ‌از صداقت بی چون و چرا برخوردار است؟ مدیریت شرکت باید از خود قابل اعتماد بودن، قابل اعتماد بودن و صداقت نشان دهد تا سرمایه‌گذاران بتوانند به تیم مدیران اعتماد کرده و اطمینان داشته باشند.

قانون شانزدهم

گول شرکت‌های تبلیغاتی را نخورید. شرکت‌های بسیاری هستند که در کار تبلیغ و داستان تعریف کردن خیلی بیشتر استادند تا در کار خود. مراقب آنها باشید. مراقب شرکت‌هایی باشید که بیش از حد وعده می‌دهند و کمتر از حد عمل می‌کنند.

قانون هفدهم

یک سهام خوب را فقط به خاطر این‌که در فرا‌بورس معامله می‌شود، ‌نادیده نگیرید.
وارن بافت یکبار گفت که اگر یک میلیون دلار یا کمتر داشته باشم می‌توانم در سال ۵۰ درصد سود کنم
و علتش نیز خرید برخی از این سهام‌های فرا‌بورس کشف نشده است.

قانون هجدهم

سهام را فقط به خاطر این‌که از لحن گزارش سالیانه‌اش خوشتان آمده نخرید. این شبیه شرکتهای تبلیغاتی است و گرفتار یک ارائه‌ی عالی نشوید که گزارش سالیانه چیزی بیش از این نیست. با نگاه انتقادی مطالب را مطالعه کنید و در ذهن خودتان سؤال مطرح کنید و ببینید که آیا آنها جواب سوالاتتان را می‌دهند یا جواب را برای خودشان قایم می‌کنند. اگر دیدید چیزی سر در نمی‌آورید،‌از خیر خرید آن سهام بگذرید.

قانون نوزدهم

با این پیش فرض وارد نشوید که در صورتیکه نسبت قیمت به درآمد سهامی بالا باشد , لزوما بدین معناست که افزایش بیشتر در‌آمد آن سهام , ‌قبلا تا حد زیادی در قیمت , تنزیل پیدا کرده است . گوگل و اپل , در سال ۲۰۰۴ سهام‌های گران با P/E [نسبت ارزش به درآمد] بزرگ‌تر از ۲۵ بودند و از آن موقع به ترتیب ۱۲۰۰ درصد و ۶۰۰ درصد بالا‌تر رفته‌اند .

قانون بیستم

خود را دچار اختلاف های قیمتی اندک نکنید .
در صورتیکه شما سهامی که مبلغش ۱۰ دلار است را ۱۲ دلار بخرید ,
و فکر‌می‌کنید‌ که ارزشش در آینده چند برابر خواهد شد , آن ۲ دلار اختلاف ارزش , دیگر چه اهمیتی دارد؟

بیشنتر بخوانید:

سخنان وارن بافت: ۲۶ جمله طلایی از وارن بافت


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا