دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره داروی اسیکلوویر ( Acyclovir ) + موارد مصرف و استفاده

اسیکلوویر ( Acyclovir ) چیست؟

اسیکلوویر (یا acyclovir) یک داروی ضد ویروس است. این دارو عفونت های ایجاد شده توسط ویروس تبخال (Herpes) را درمان می کند ، از جمله بیماری هایی که توسط این دارو درمان می شوند عبارتند از:

  • زخم‌های اطراف دهان (تبخال)
  • تبخال ناحیه تناسلی
  • زونا
  •  آبله مرغان

این دارو همچنین برای درمان شیوع مجدد هرپس تناسلی استفاده می‌شود. در افراد مبتلا به شیوع مکرر، اسیکلوویر برای کمک به پیشگیری شیوع در آینده استفاده می شود. البته این دارو به صورت قطعی عمل نمی کند. در اکثر داروخانه ها بدون نسخه می توانید کرم آسیکلوویر را خریداری کنید.

موارد مصرف آسیکلوویر ( Acyclovir )

این دارو درواقع به صورت قطع این بیماری ها را درمان نمیکند اما در بهبودی و پیشگیری نقش تاثیر گذاری دارد. از جمله موارد مصرف این دارو در بیماری های همچون زخم‌های اطراف دهان (تبخال) ، تبخال ناحیه تناسلی، زونا، آبله مرغان می باشد.

دانستنی های بیماری زونا _ Shingles

دانستنی های بیماری زونا _ Shingles

زونا به شکل لکه های قرمز روی پوست شما ، فقط در یک طرف بدن شما ظاهر می شود. احتمال این که این بیماری در طرف مقابل نیز ایجاد شود نیست.

دانستنی های بیماری زونا _ Shingles

این لکه ها به تاول های خارش دار تبدیل می شوند که مایع از خود ترشح می کنند. بعد از چند روز این تاول ها خشک شده و زخم می شوند.

دانستنی های بیماری زونا _ Shingles

زونا تنها در یک طرف بدن ظاهر می شود پوست محل بیماری پس از، از بین رفتن این بیماری دردناک می شود.

دانستنی های بیماری زونا _ Shingles

زونا نیز می تواند چشم شما را قرمز و زخم کند ، روی بینایی یا شنوایی شما تأثیر بگذارد یا حرکت 1 سمت صورت شما را دشوار کند.

دانستنی های بیماری تبخال یا ( زخم سرد Cold sores )

دانستنی های بیماری تبخال یا ( زخم سرد Cold sores )

تبخال ها که در واقع نوعی تاول به شمار می آیند کوچک و پر از مایع پدید می آیند.

دانستنی های بیماری تبخال یا ( زخم سرد Cold sores )

تبخال ها ممکن است در هر کجای صورت ایجاد شوند ولی عموما روی لب و اطراف دهان شکل می گیرند.

دانستنی های بیماری تبخال یا ( زخم سرد Cold sores )

تبخال پس از مدتی پوسته پوسته می شود و عموما بدون نیاز به داروی خاصی از بین می رود. اما داروی آسیکلوویر روند بهبودی را سریع تر می کند.

دانستنی های بیماری آبله مرغان ( Chickenpox )

دانستنی های بیماری آبله مرغان ( Chickenpox )

آبله مرغان با لکه های قرمز کوچک شروع می شود. این لکه ها ممکن است در هر کجای بدن ایجاد شود.

دانستنی های بیماری آبله مرغان ( Chickenpox )

این لکه ها با مایه (چرک) پر می شوند و به تاول تبدیل می شوند این تاول ها ممکن است بترکند این تاول ها ممکن است در یک منطقه گسترش پیدا کنند

دانستنی های بیماری آبله مرغان ( Chickenpox )

این تاول ها به صورت مرحله ای از بین می روند و سپس تاول های جدیدی ایجاد می شوند.قرار بود موارد مصرف را باز گو کنیم که این کار را کردیم همچنین توضیحات کوچکی نیز درباره برخی بیماری هایی که با این دارو درمان می شوند نیز دادیم. در ادامه با موارد مهم تر در مصرف این دارو با ما باشید.

چه کسی می تواند آسیکلوویر ( Acyclovir ) مصرف کند؟

افرا بزرگسال و کودکان می توانند این دارو را مصرف کنند البته این دارو برای برخی افراد مناسب نیست، برای این که مطمئن شوید که این دارو برای شما مشکلی ایجاد نمی کند حتما با پزشک خود مشورت کنید. اما برخی افراد در استفاده باید احتیاط کرده و با پزشک مشورت نمایند که عبارتند از:

  • افرادی که در گذشته نسبت به این دارو واکنش آلرژیک داشته اند
  • افرادی که مشکلات کلیوی دارند
  • افرادی که سن آنها بالای 65 سال است
  • در بارداری و شیردهی

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است (برای مثال ، اگر شما HIV یا ایدز دارید یا پیوند مغز استخوان انجام داده اید) ، در مورد نوع دارو تجویزی با پزشک خود مشورت کنید. در این مورد ممکن است قرص را به جای کرم توصیه کنند.

نحوه و زمان مصرف آسیکلوویر

مهم است که به محض اولین علائم عفونت ، مصرف این دارو را شروع کنید. چون در ابتدای بیماری تاثیر گذاری این دارو بسیار بیشتر خواهد بود

نحوه مصرف قرص های Acyclovir و مایع

بسته به دلیل مصرف داروی آسیکلوویر، دوزها متفاوت خواهد بود. پزش معمولا زمان و مقدار مصرف را مشخص می کند. یک دوز واحد به طور کلی بین 200mg و 800mg است و ممکن است برای کودکان کمتر باشد. شما معمولاً 2 تا 5 بار در روز از آسیکلوویر استفاده می کنید. سعی کنید دوزها را به طور مساوی در طول روز قرار دهید.

  • اگر 4 بار در روز – شما می توانید اولین چیزی را در صبح ، ظهر ، در اواخر بعد از ظهر و هنگام خواب مصرف کنید
  • اگر 5 بار در روز – به عنوان مثال ، می توانید آن را ساعت 7 صبح ، 11 صبح ، 3 بعدازظهر ، ساعت 7 و 11 بعد از ظهر مصرف کنید

این دارو را می توان با مصرف غذا یا بدون مصرف غذا استفاده کرد البته توجه کنید که باید مقدار زیادی آب با غذا بنوشید تا عملکرد کلیه ها به خوبی انجام شود. دارو را تا پایان دوره ای که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید برای درمان عفونت ویروسی معمولاً به مدت 5 تا 10 روز از این دارو استفاده کنید. برای پیشگیری ، ممکن است لازم باشد از این دارو طولانی مدت استفاده کنید. قرص ها: قرص را با مقداری آب قورت دهید اما اگر با بلعیدن قرص مشکل دارید، می توانید قرص را در یک لیوان آب حل کنید و به طور کامل مصرف نمایید مطمئن شوید تمام مواد داخل لیوان را بخورید تا دوز کامل به شما برسد. مایع: از قاشق اندازه گیری یا سرنگ پلاستیکی که با داروی شما تهیه شده است استفاده کنید. اگر قاشق یا سرنگ اندازه گیری ندارید ، از داروخانه تهیه کنید. از یک قاشق چایخوری آشپزخانه استفاده نکنید زیرا مقدار مناسب دارو را دریافت نخواهید کرد.

کرم برای تبخال و تبخال دستگاه تناسلی

دستان خود را قبل و بعد از استفاده از کرم بشویید. یک لایه نازک از کرم را 5 بار در روز روی تبخال بگذارید. این کار را هر 4 ساعت انجام دهید – به عنوان مثال ، ساعت 7 صبح ، 11 صبح ، 3 بعد از ظهر ، ساعت 7 و 11 بعد از ظهر. کرم آسیکلوویر را در دهان ، چشم ها یا ناحیه تناسلی خود قرار ندهید. حداقل 4 روز برای تبخال صورت و 5 روز برای تبخال ناحیه تناسلی از کرم استفاده کنید. اگر تا آن زمان تبخال بهبود پیدا نکرد ، می توانید 5 روز دیگر از کرم استفاده کنید. اگر بعد از گذشت 10 روز از مصرف این کرم هم چنان تبخال بهبود پیدا نکرد استفا ده از کرم را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

اگر یک دوز از اکسیلوویر را فراموش کنم چه می شود؟

اگر یک دوز از اکسیلوویر را فراموش کردید ، به محض یادآوری آن را مصرف کنید (یا از کرم استفاده کنید) ، مگر اینکه تقریباً زمان مصرف دوز بعدی شما باشد.در این صورت دوزی را که فراموش کرده اید را رها کنید و به سراغ دوز بعدی بروید. هرگز 2 دوز را همزمان برای جبران دوز فراموش شده استفاده نکنید. اگر دوزها را فراموش می کنید سعی کنید با قرار دادن تلفن همرا خود روی هشدار زمان را کنترل کنید.

اگر زیاد مصرف کنم یا استفاده کنم چه؟

مصرف بیشتر مقدار کمی از دوز دارو به صورت تصادفی مشکل خاصی را ایجاد نمی کند، اما اگر این مصرف بیش از حد باشد باید به پزشک مراجعه فرمایید

عوارض جانبی آسیکلوویر

مانند همه دارو ها این دارو نیز می تواند ایجاد کننده برخی عوارض باشد، اگر چه برای همه افراد این چنین نیست و فقط برخی افراد را درگیر می کند بسیاری از افراد به هیچ وجه عوارض جانبی ندارند یا فقط موارد جزئی دارند.

عوارض جانبی رایج (قرص و مایع)

این عوارض شایع در بیش از 1 در 10 نفر که از قرصهای آسیکلوویر یا مایع آن مصرف می کنند اتفاق می افتد. این عوارض ممکن است در موارد زیر باشند:

  • سردردها
  • احساس سرگیجه داشتن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • حساسیت پوست به نور خورشید

اگر این عوارض شما را آزار می دهند با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی شایع (پماد)

پماد این دارو معمولاً بسیار بی خطر است و کمتر از 1 در 100 نفر عوارض جانبی آن را از خود بروز می دهند.

  • سوزش بعد از مدت کوتاهی از مصرف پماد
  • خشک یا پوسته پوسته شدن محل استفاده
  • خارش پوست محل استفاده

اگر این عوارض شما را آزار می دهند با پزشک مشورت کنید.

واکنش های آلرژیک جدی و مهم

در موارد نادر ، این دارو می تواند یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) ایجاد کند . در این صورت شما باید به سرعت به اورژانس تماس بگیرید.

علائم واکنش آلرژیک آنافیلاکسی _ Anaphylaxis

  • ایجاد یک بثورات پوستی که ممکن است شامل خارش ، قرمزی ، متورم شدن ، تاول زدن یا لایه برداری پوست شود
  • خس خس کردن
  • احساس سفتی در قفسه سینه یا گلو پیدا می کنید
  • در تنفس یا صحبت کردن دچار مشکل می شوید
  • دهان ، صورت ، لب ، زبان یا گلو شما شروع به تورم می کند

در اینصورت ممکن است واکنش آلرژیک جدی ایجاد شده باشد که باید به صورت اورژانسی تحت درمان قرار گیرد. البته این عوارض تمام عوارض این دارو نیستند و برای مشاهده لیست کامل عوارض به بروشور دارو مراجعه کنید.

بارداری و شیردهی

معمولا در دوران بارداری استفاده از این دارو بی خطر است . اما بهتر است در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید و حتما پزشک را در جریان قرار دهید چرا که احتمال تغییر در دوز مصرفی وجود دارد. و همچنین با توجه به شکل های مختلف دارو ممکن است نوع دارو را به گونه ای متفاوت تجویز کند

آسیکلوویر و شیردهی

استفاده از این دارو در دوران شیر دهی نیز معمولا بی خطر است اما در صورت استفاده از نوع مایع یا قرص این دارو طبیعی است که مقداری از دارو از طریق شیر به نوزاد منتقل شود. البته میزان اندک این دارو برای نوزاد بی خطر است اما شما باید حتما این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید تا بهترین تصمیم گرفته شود.

مهم

اگر می خواهید باردار شوید ، یا در حال حاضر باردار یا شیرده هستید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا