دسته‌بندی نشده

همه آنچه باید در مورد سافوت سفید بدانید!

میوه سافوت سفید White Sapote

سافوت سفید که cochitzapot نیز نامیده می شود به صورت تجاری در مقیاس کوچک در فلوریدا و کالیفرنیا رشد می کند.شکل این میوه ها به صورت گرد یا بیضی است با سطح بی روح و نامنظم با قطر 2 تا 4 اینچ. اگراین میوه بیش از حد رسیده شود مزه آن تند و نامطبوع می شود. پوست این میوه سبز مایل به زرد، خامه ای سفید تا زرد، نرم و گوشتی است و دارای 1 تا 5 دانه است. این میوه در طی 10 سال از کاشت بذر و یا 2 تا 8 سال پس از پیوند رشد می کند. از ماه می تا اوت و سپتامبر به طور کلی در دسترس خواهد بود. گونه های سفید Sapote Cuccio و شاه بلوط است.

این میوه یک قطعه تخم مرغی است که قطر آن 5 تا 10 سانتی متر است بافت صاف این میوه شبیه به آووکادو رسیده است. این میوه شامل یک تا پنج دانه است که گفته می شود خواص آن مانند مواد مخدر است.در 40 سال گذسته آزمایشاتی بر روی دانه های این میوه انجام شده که نشان دهنده وجود ترکیبات جالبی بود.این ترکیبات شامل هیستامین و حاوی تریمکتوکسیفلاون و تترامتوکسفلاون و هیدروکسی و تریمتی سیکلوفان است.این میوه در طبقه بندی میوه ها در گروه مرکبات جای دارد ولی در واقع با sapote سیاه فرق دارد.sapote سیاه بیشتر شبیه خرمالو است و در مناطق شمالی استرالیا رشد می کند که شیرین مزه است.

سافوت سفید

محل کشت میوه سافوت سفید White Sapote

سافوت سفید معمولا در قسمت های مرکزی مکزیک کشت می شود. اغلب در گواتمالا، السالوادور و کاستاریکا کاشته می شود. گاهی اوقات در شمال آمریکای جنوبی، باهاما، غرب اندونزی،و در امتداد رودخانه و دیگر نقاط منطقه مدیترانه، هند و هند شرقی رشد می کند. این میوه تجاری بیشتر در منطقه گیسبورن نیوزیلند و تا حدودی در آفریقای جنوبی رشد کرده است.

گونه معمولی Sapotes سفید در سال 1810 به راهبان فرانسیسکن در کالیفرنیا معرفی شدو هنوز در مقیاس محدودی در بخش جنوبی این ایالت کشت شده است.گل های کوچک و سبز مایل به زرد آن ها غذای خوبی برای زنبور ها و مورچه ها می باشند .گرایش این گل این میوه برای گرده افشانی بسیار زیاد است. درختان این میوه می توانند در سال حدود 1 تن میوه تولید کنند.سعی کنید به پوست این میوه زیاد ضربه نخورد زیرا امکان تلخ شدن آن وجود دارد این میوه تا حداقل دو هفته می تواند خواص خود را در یخچال حفط کند اما سعی کنید آن را تازه به تازه بخورید

خاک: این میوه ترجیح می دهد که در یک خاک خوب با pH بین 5.5 و 7.5، رشد کند اما درخت این میوه تقریبا در هر خاکی می تواند رشد می کند

لقاح: فرمول های کود باید با ماهیت خاک متفاوت باشند، اما به طور کلی، بهتر است به مصرف کنندگان توصیه شود که روش های مناسبی را برای درختان مرکبات را دنبال کنند. امااین را بدانید بسیاری از درختان White Sapote بدون مراقبت های خاصی بهترین میوه ها را تولید کرده اند

هرس: درختان جوان تمایل به رشد بدون نیاز به شاخه ای عمودی دارند. از آنجایی که شاخه ها در باد شکننده هستند و اغلب در شکاف هایی که بیش از حد باریک و یا افقی هستند شکسته می شوند، مهم است که آنها را از بین ببریم. با این حال، هرس شدن یا بازگشت به عقب ممکن است باعث ضعیف شدن شاخه شود.

آفات: میوه این درختان اغلب توسط مگس ها مورد حمله قرار می گیرند گاهی اوقات نیز شته ها از رشد این میوه ها جلوگیری می کنند.در بعضی جهات نیز باید مراقب حلزون ها باشید زیرا حلزون نیز می تواند به شاخه ها و میوه ها آسیب بزند.سعی کنید علف های هرز را از کنار درختان تکان دهید.

خواص میوه سافوت سفید

چندین مطالعه اخیر در آزمایشگاهی نشان داده اند که زاپتین اثرات ضد سرطان زایی بالقوه را در برابر سلول های سرطانی دارد. بر اساس ادعای Francisco Hernández de Toledo در قرن شانزدهم ،با خوردن این میوه به مدت طولانی احساس خواب آلودگی می کنید. با این حال ممکن است نام کلمه Nahuatl تفسیر نادرستی از معنی خواب داشته باشد.

عادت رشد: رشد و نمو درخت این میوه سریع است. این درخت همیشه سبز با ابعاد 15 تا 50 فوت است. Sapotes سفید دارای یک ریزه و دیگر ریشه های فیبری است . درختان به طور فزاینده ای شاخه دار شده و در زمان بلوغ نیز میوه های زیادی می دهند.

  • Sapotes سفید را می توان به تنهایی و یا همراه با دیگر میوه های تازه در سالاد خورده.
  • مخلوط خالص پوست کنده شده را با آب پرتقال یا شیر و چند قطره وانیل اضافه کنید تا یک نوشیدنی پر انرژی بخورید.
  • این میوه می تواند بهترین نوشیدنی طعم دهنده در کنار غذاهای پخته شده مثل گوشت بره و یا حتی غذاهایی باشد که تقریبا مزه خاصی ندارند.

سافوت سفید

ارزش غذایی سافوت سفید

White Sapote منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C، آهن، فیبر غذایی و مقادیرمناسبی از ویتامین A است.

100 گرم سفیدپور حاوی:

مقدار

مواد مغذی

62%

آب

135

کالری

2 گرم

پروتئین

0.6گرم

چربی

34 گرم

کربوهیدرات

344 میلی گرم

پتاسیم

20 میلی گرم

ویتامین ث

410IU

ویتامین آ

12% ساکاروز

قند

3.92%

نشاسته

0.64%

خاکستر

1.26%

فیبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا