دسته‌بندی نشده

نگهداری صحیح از ترمه و هرآنچه که باید قبل از خرید پارچه ترمه بدانید

ردیف‌های متعدد تاروپود و ظرافت بافتِ آن، باعث شده تا حساسیت این محصول نسبت به پارچه‌های دیگر بیشتر باشد. بنابراین نیاز است تا راه‌های صحیح نگهداری و مراقبت ترمه را بشناسید؛ در اینصورت پارچه شما تا سال‌های طولانی، کیفیت اولیۀ خودش را حفظ خواهد کرد.

اهمیت ترمه در میان صنایع دستی ایرانی

ترمه یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی یزد و کل ایران است. نقش و نگارهای این پارچه دارای تنوع بسیار زیادی است که هریک از آنها بیانگر نوع جهان‌بینی طراحان و بافندگان آن است. این پارچه ظریف و زیبا که قدمتی چند صد ساله دارد، به دو روش دستبافت و ماشینی بافته می‌شود. کارگاه‌های کوچک و بزرگ فراوانی در شهرهای مختلف ایران به تولید پارچه ترمه مشغولند؛ اما از معروفترین آنها می‌توان به ترمه یزد اشاره کرد.

کمتر خانۀ ایرانی را می‎‌توان دید که از این پارچه زیبا به نحوی در آن استفاده نشده باشد. مدیران کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و بسیاری از اماکن پذیرایی وغیره نیز از انواع محصولات ترمه در دکوراسیون خود استفاده کرده‌اند. بسیاری از گردشگران خارجی نیز انواع ترمه را بعنوان سوغاتی خریداری می‌کنند.

در این مقاله ایده‌هایی در رابطه با استفاده از انواع محصولات ترمه در منزل و همچنین نحوه صحیح شستشو و نگهداری ترمه، مطرح می‌کنیم.

پرکاربردترین مکان‌ها در خانه برای استفاده از ترمه کجاست؟

برای دکوراسیون منزل‌تان علاقمندید از لوازم خانگی مدرن استفاده کنید یا سنتی؟ طرفدار خطوط ساده، رنگ‌ها و طراحی‌های مد روز هستید؟ یا دکوراسیون ایرانی را بیشتر می‌پسندید؟ شاید هم ترکیبی از مدرن و سنتی را دوست داشته باشید.
دکوراسیون خانه شما مطابق هر سبکی که باشد، می‌توانید با استفاده از محصولات ترمه، جذابیت بیشتری را در محیط منزلتان ایجاد کنید. تنوع محصولات ترمه به حدی زیاد است که در انتخاب نوع وسیله، محدودیتی نخواهید داشت. در ادامه به معرفی پرکاربردترین وسایل ترمه در منزل می‌پردازیم. و سپس به بررسی راه‌های نگهداری و مراقبت از ترمه خواهیم پرداخت.

سالن پذیرایی و نشیمن

مهمان‌خانه یا پذیرایی، اصلی‌ترین قسمت هر خانه است. معمولا بیشترین بودجۀ دکوراسیون خانه برای خرید وسایل این بخش درنظر گرفته می‌شود؛ زیرا محل اصلی استقبال از میهمانان، همینجاست. احتمالا بیشترین کاربرد ترمه نیز در اتاق پذیرایی و نشیمن خانه است.
پارچه ترمه در تولید انواع وسایل پذیرایی منزل، مورد استفاده قرار گرفته است. به برخی از این محصولات اشاره می‌کنیم:

مبلمان ترمه:

انواع مبلمان‌های کلاسیک و مدرن با رویۀ ترمه به بازار عرضه شده‌اند.

ست پشتی شاه نشین:

یکی از پرطرفدارترین محصولات ترمه، ست پشتی خان سالار است. این ست‌ها را می‌توانید روی زمین یا تخت‌های سنتی بچینید و از راحتی و زیبای‌اشان لذت ببرید.

پرده ترمه:

این پارچه بصورت رول، در عرض و طول زیاد نیز به فروش می‌رسند. تصور کرده‌اید که با نصب یک پرده ترمه تا چه حد دکوراسیون نشیمن شما خاص می‌شود؟

رومیزی ترمه:

انواع ست رومیزی یا تکیِ ترمه در ابعاد و اندازه‌های مختلف موجود هستند؛ استفاده از این محصول زیبا، جذابیت میز و در نهایت دکوراسیون پذیرایی‌تان را دوچندان می‌کند.

رومیزی ترمه

نحوه مراقبت از ترمه با شستشوی اصولی آن

ظرافت در طرح و ساخت پارچه ترمه یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانبهایی آن است و همچنین از پرکاربردترین روش استفاده از آن را به عنوان رومیزی میتوان نام برد که بیشترین مراقبت‌ها را نیاز دارد.

طول عمر پارچه و حفظ کیفیت آن، رابطه مستقیمی با نحوه شستشوی پارچه دارد. برای مراقبت از پارچه ترمه و حفظ قیمت رومیزی ترمه خود باید روش های نگهداری و شستشوی صحیح آن را نیز بدانید. در ادامه به ذکر مهمترین این راهکارها می پردازیم:

۱٫ بطور مرتب، پارچه را گردگیری کنید؛ با زدودن گرد و غبار یا لکه‌های کوچک از آن، دیگر نیازی به شستشوی مداوم آن نیست.
۲٫ به هیچ عنوان از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و پارچه را با دست، بشویید.
۳٫ پارچه را چنگ نزنید و نچلانید. آب پارچه را با اندکی فشار، خارج کنید.
۴٫ از شستن پارچه با آب داغ و سفیدکننده ها خودداری کنید. شوینده‌های ملایم مخصوص کودکان، بهترین گزینه برای شستشوی ترمه است.
۵٫ شستن ترمه‌های بزرگ مثل پرده، رومیزی ناهارخوری و روفرشی و همچنین آنهایی را که رنگ پس می‌دهند به خشکشویی بسپارید.
۶٫ اگر قبل از مرحله آبکشیِ نهایی، چند دقیقه پارچه را در محلول آب و سرکه قرار دهید، براق‌تر خواهد شد.

نکته مهم در شستشوی ترمه

در حالت کلی، بهتر است از شستشوی ترمه با آب خودداری کنید و آن را با روش خشکشویی، تمیز نمایید. زیرا آب به مرور زمان باعث پوسیدگی پارچه می شود. از آنجایی که ترمه با نخ های مرغوب و حساس بافته میشود، این پوسیدگی و کهنگی زودتر اتفاق می افتد. همچنین توصیه میشود که ترمه های بزرگ مثل پرده، رومیزی ناهارخوری، روفرشی و آنهایی را که رنگ پس میدهند، به خشکشویی بسپارید.

نحوه مراقبت از ترمه و خشک کردن آن

۱٫ بهتر است تا حد ممکن، رطوبت پارچه را با یک حوله بگیرید. زیرا رطوبت به ترمه آسیب می‌زند.
۲٫ آن را بطور مستقیم در معرض نور آفتاب قرار ندهید و در سایه، خشک کنید.
۳٫ پارچه را بر روی یک سطح صاف پهن کنید؛ آویزان کردن از طناب و بند، باعث آسیب آن می‌شود.

چطور برای مراقبت از ترمه آن را اتو بکشیم؟

۱٫ درجه اتو را بر روی متوسط رو به کم قرار دهید.
۲٫ از قرار دادن اتو بطور مستقیم بر روی پارچه خودداری کنید. روی آن یک پارچه نخی قرار دهید و سپس اتو بکشید.
۳٫ ترمه را از هر دو طرف اتو کنید؛ با این روش، پارچه حالت لختی خود را از دست نمی‌دهد.

سجاده ترمه

سجاده‌ها با استفاده از پارچه‌های مختلف دوخته می‌شود. یکی از پارچه‌های ظریف که از برای دوخت جانماز استفاده می‌شود ترمه است. ترمه یکی از نفیس‌ترین پارچه‌های ایرانی است که از نخ ابریشم بافته شده و با طرح‌های اصیل ایرانی منقش شد. ترمه سوغات شهر یزد است و یکی از زیباترین صنایع دستی ایرانی که در سراسر جهان شناخته شده است.

امروزه از ترمه برای دوخت سجاده و جانماز استفاده می‌شود. در بازار سجاده ترمه با جنس ابریشم و پلی استر وجود دارد. که قیمت سجاده و جانماز جنس پلی استر ارزان است و کیفیت مناسبی نیز ندارد.

سجاده‌های ترمه با رنگ قرمز، سبز آبی، آبی کاربنی و سرمه‌ای با طرح‌های شاه عباسی، ترنج، نسترن، افشار، سالار، سپهر، هامون و چهل ستون بین مردم بسیار محبوب هستند.

پشتی سنتی

پشتی سنتی شاه‌نشین

سرویس پشتی سنتی شاه نشین به مجموعه­ای کامل از تشکچه یک­تکه نشیمن، پشتی، متکای کوچک سنتی و پشتیِ تکیه گاه دست، گفته می­شود. در گذشته انواع پشتی های شاه نشین را می­شد در منازل اعیان و اشراف و بزرگان دید؛ همچنین طبقه متوسط جامعه نیز اتاق های مهمان را مزین به شاه نشین می­کردند.

پشتی‌های شاه‌نشین اغلب در قهوه خانه‌ها، رستوران‌های سنتی، منازلی با دکوراسیون سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس نخ این پشتی‌ها می‌تواند از لمه، ابریشم و پلی استر باشد. این پشتی‌ها معمولا دارای یک ست متشکل از ۵ الی ۹ تکه هستند و دارای قیمت‌های متفاوتی بوده. در ادامه چند طرح سنتی شاه‌نشین را به شما معرفی می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا