دسته‌بندی نشده

نکات مهم برای پرورش گل بنفشه آتشین (گل اپیشیا)

معرفی و پرورش گل اپیشیا

بنفشه آتشین یا اپیشیا با نام علمی “EPISCIA CUPREATA” و از خانواده “GESNERIACEAE” و یا خانواده شمعدانی می باشد. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و در اصل کلمبیا و ونزوئلاست.

برگ‌های این گیاه مخملی و در رنگ‌های مختلف است و گل‌های آن شیپوری‌شکل، کوچک و بسیار جذاب هستند، نگهداری این گیاه در گلدان‌های آویز زیبایی خیره کننده‌ای را به همراه دارد.

گل ها لوله ای شکل و دارای ۵ گلبرگ هستند. گل ها اغلب به رنگ قرمز دیده می شوند. ارتفاع بنفشه آتشین میتواند به ۱۵ سانتی متر برسد. برگ های این گیاه بیضی شکل چروکیده و ابلق هستند. این گیاه مقاومت فوق العاده خوبی در مقابل هوای گرم و سرد دارد.

معرفی و پرورش گل اپیشیا

اپیشیا دارای ۸ گونه مختلف هست که اکثراً با نام بنفشه ی آتشین و برخی اوقات بنفشه آفریقایی شناخته میشه. این گیاه دارای گلهایی با رنگ سرخ، بنفش ، نارنجی و یا صورتی هست. در نگهداری گیاه بنفشه آتشین توجه داشته باشید که ساقه ها رونده هستند.
این گل در نگهداری بسیار مقاومتر از حسن یوسف هست و نازو ادای گلسنگ رو هم ندارد. هوای گرم و سرد رو به خوبی تحمل میکنه. کلا این گلهای خانواده ی بنفشه آفریقایی بسیار گلهای دوست داشتنی هستند و پتانسیل کلکسیونی بالایی دارند.

نیازهای گل بنفشه آتشین

نور مناسب گل بنفشه آتشین

نیاز به نور زیاد دارد ولی گیاه را از نور خورشید دور کنید. در واقع اپیشیا در شرایط محیطی با نور کم نیز سازگار است ولی در کیفیت و رنگدانه های برگ آن تاثیر گذاشته و شادابی مد نظر را نخواهند داشت. رشد و گلدهی این گیاه با نور مصنوعی نیز امکان‌پذیر است.

آبیاری گل بنفشه آتشین

به هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد دقت داشته باشید در هنگام آبیاری باید مراقب بود تا آب بر روی برگ های این گیاه باقی نماند چون موجب له شدن آن ها می شود.

نیازهای گل بنفشه آتشین

رطوبت مورد نیاز گل بنفشه آتشین

هرچه رطوبت بیشتر باشد برگهای بنفشه آتشین پهن تر و زیباتر میشود. ولی در کل رطوبت معمولی اتاق برای آن کافیست.

دمای مناسب گل بنفشه آتشین

در مناطق بومی میتوان این گیاه را در محیط بیرون کشت داد اما در مناطق سرد تر بایستی در گلخانه و یا گلدان کشت شود. دمای پایین می تواند به گیاه آسیب برساند حداکثر دمای ایده آل نیز برای گیاه ۳۰ درجه است.

خاک مناسب گل بنفشه آتشین

سعی کنید خاک گیاه را مرطوب نگه دارید. بهترین خاک برای گیاه همان خاک مخصوی بنفشه آفریقایی است. از خاکبرگ استفاده نکنید چون بعد از مدتی خاکبرگ می پوسد وگرمای حاصل از آن باعث زرد شدن برگها می شود.

تغذیه گل بنفشه آتشین

هر دو هفته بایستی به آن کودی که حدود یک چهارم رقیق شده است داده شود. تغذیه آن با کود مخصوص بنفشه افریقایی صورت می گیرد.

تعویض گلدان بنفشه آتشین

تعویض گلدان بهتر از هر دو سال یکبار انجام گیرد در واقع هرچه محیط رشد بنفشه آتشین تنگ تر باشد بازدهی بهتر دارد و با تعویض گلدان ممکن است رشد گیاه مدتی به تاخیر بیافتد.

بیماری، آفات و مشکلات گل بنفشه آتشین

تکثیر گل بنفشه آتشین

برای تکثیر این گیاه می توان یک برگ را قطع کرده و دمبرگ آن را در آب حاوی هورمون های رشد قرار داد و پس از ریشه زنی آن را درون گلدان کاشت و یا اینکه می توان قسمتی از ساقه را جدا کرد و در گلدان دارای خاک مرطوب کاشت و پس از حدود یک ماه جوانه زنی رخ می دهد و می توان جوانه ها را مشاهده نمود.

تکثیر گیاه عموما از طریق ریشه دار کردن رانرها (ساقه های آویز) انجام میشود. رانرها در طول چهار الی پنج روز در آب و خاک ریشه دار میشوند، البته تکثیر از طریق برگ هم انجام پذیر است اما در مدت زمانی بسیار طولانی‌تر نسبت به مورد اول، به همین دلیل این نوع تکثیر رایج نیست.

حتماً بخوانید:

بیماری، آفات و مشکلات گل بنفشه آتشین

لکه های قارچی برگ، پژمردگی ساقه و ریشه، شته زدگی از جمله آفات و مشکلاتی است که بنفشه آتشین با آن روبه روست. لبه ی برگ ها بر اثر کمبود آب قهوه ای می شوند. و در صورتی که آبیاری بسیار زیاد باشد ویا اینکه نور مستقیم بر آن ها بتابد و یا گردش هوا مناسب نباشد برگ ها پژمرده می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا