دسته‌بندی نشده

نوزادان از چه زمانی می توانند بخندند ؟

خندیدن نوزاد از چه زمانی شروع می‌شود؟

خنده یک مهارت اجتماعی است. نوزادان از طریق خندیدن با شما و سایر اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند. خنده‌های آن‌ها در ابتدا سریع و کوتاه است، اما به تدریج می‌توانند با صدای بلند بخندند و حتی قهقهه بزنند. شنیدن صدای خنده نوزاد یک اتفاق هیجان‌انگیز در زندگی والدین است.
به همین دلیل، بسیاری از پدرها و مادرها بی‌صبرانه منتظر هستند که فرزندشان به این نقطه عطف برسد.

خنده نوزاد از چند ماهگی شروع می‌شود؟

کودکان در سال اول زندگی خود به سرعت تغییر می‌کنند. به این تغییرات جسمی و رفتاری که در مراحل مختلف رشد اتفاق می‌افتند و از نظر تکاملی اهمیت زیادی دارند، «نقطه عطف» می‌گویند. سن دقیقی که هر کودک به نقاط عطف خود می‌رسد متفاوت است، اما آشنایی با زمان تقریبی آن‌ها به شما اطمینان می‌دهد که رشد و تکامل فرزندتان در مسیر درستی قرار دارد.
یک نوزاد در حال خندیدن است در سال اول زندگی، کودک به سرعت رشد می‌کند.

لبخند زدن و خندیدن، ۲ نقطه عطف مهم هستند که باید منتظر آن‌ها باشید. بیشتر کودکان در هشت هفتگی لبخند می‌زنند و بین چهار تا ۶ ماهگی خندیدن را شروع می‌کنند. در حدود چهار ماهگی، کودک در پاسخ به کاری که شما انجام داده‌اید، می‌خندد. اولین خنده‌های کودک غیر قابل پیش‌بینی هستند و چیزی که یک بار باعث خنده می‌شود ممکن است برای بار دوم یا سوم چنین تاثیری نداشته باشد.

خنده نوزاد

مانند هر مهارت جدید دیگری، کمی طول می‌کشد تا خنده نوزاد کامل شود. با بزرگ‌تر شدن کودک، خنده او بیشتر می‌شود. هنگامی که کودک به ۶ ماهگی می‌رسد، با صدای بلند می‌خندد. بعضی از خنده‌ها غیر ارادی هستند، اما به طور کلی خندیدن یک مهارت ارتباطی است که نوزاد آن را یاد می‌گیرد و از طریق آن خوشحالی خود را به شما نشان می‌دهد.

به عنوان پدر و مادر، احتمالا می‌توانید کودک خود را بهتر از هر شخص دیگری بخندانید. شما فرد مورد علاقه فرزندتان هستید و تمام تلاش‌های اولیه او برای برقراری ارتباط (از جمله غان و غون کردن، لبخند زدن و خندیدن) روی شما متمرکز است.

چه زمانی باید نگران نخندیدن نوزاد بود؟

ممکن است فرزندتان زودتر یا دیرتر از سایر کودکان بعضی از مهارت‌ها را به دست آورد. با این حال، اگر فرزند ۶ ماهه شما نمی‌خندد، بهتر است این موضوع را با متخصص کودکان در میان بگذارید. گاهی‌اوقات، نرسیدن به نقاط عطف نشانه تاخیر رشد است. در صورتی که فرزند شما تاخیر رشد داشته باشد، پزشک می‌تواند مشکل او را با مداخله زودهنگام برطرف کند.

سن خندیدن نوزاد

مهم‌ترین علائم تاخیر رشد که باید در سال اول زندگی کودک مراقب آن‌ها باشید عبارت‌اند از:

  • ناتوانی در ایجاد صداهای نامفهوم یا غان و غون کردن
  • عدم برقراری تماس چشمی
  • ناتوانی در اشاره کردن یا تکان دادن دست
  • لرزش یا حرکات کنترل‌نشده
  • نخندیدن
  • از دست دادن مهارت‌های قبلی
  • کنترل ضعیف عضلات

اینفوگرافی درباره علائم هشداردهنده تاخیر رشد در صورت مشاهده هر گونه علامت نگران‌کننده به متخصص اطفال مراجعه کنید.

نوزاد از چه زمانی میخندد ؟

هرگز فرزندتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید. کودکان در زمان‌های متفاوت به نقاط عطف خود می‌رسند. بنابراین، این موضوع که کودک دیگری مهارت خاصی را کسب کرده که فرزند شما هنوز به آن نرسیده است، نباید باعث نگرانی‌تان شود. تا زمانی که کودک سالم به نظر می‌رسد و علائم هشداردهنده را نشان نمی‌دهد، خونسرد باشید و از رسیدن او به نقاط عطف خاص خود لذت ببرید.

منبع : درمانکده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا