دسته‌بندی نشده

نماز جماعت چگونه خوانده میشود ؟

نماز جماعت چگونه است ؟

نماز جماعت یکی از محبوب ترین نمازها در پیشگاه خداوند است و در میان جمعی از مسلمانان در مسجد یا محل اجتماع مسلمانان اقامه می شود و ثواب آن بسیار بیشتر از نماز فردی به تنهایی است .

طریقه خواندن نماز جماعت

نماز جماعت نمازی است که به طور گروهی اقامه می‌شود. در این نماز یک نفر به عنوان پیشنماز یا امام جماعت ایستاده و سایر نمازگزاران به او اقتدا می‌کنند.

نماز جماعت حداقل شامل دو نفر است (یک امام جماعت و یک نمازگزار). طبق قوانین موجود در شیعه، تنها نمازهای واجب مانند نماز یومیه، نماز جمعه، نماز آیات، نماز عیدین و نماز میت به جماعت خوانده می‌شود.

اهل سنت نماز تراویح را نیز به جماعت اقامه می‌کنند. فقها حضور در نماز جماعت را مستحب موکد دانسته و بر خواندن نمازهای صبح، مغرب و عشا به صورت جماعت تاکید بیشتری دارند.

نماز جماعت چگونه خوانده میشود ؟

نماز جماعت چند رکعت است؟

نماز جماعت از لحاظ تعداد رکعات مانند نمازهایی که است فرد به تنهایی می‌خواند. همانطور که گفتیم مستحب است که نمازهای روزانه به شکل نماز جماعت خوانده شوند. نماز جماعت می‌تواند دو رکعت، سه رکعت و چهار رکعت باشد و بسته به این دارد که کدامیک از نماز صبح، ظهر و عصر، عشاء و مغرب یا دیگر نمازهای واجب به طور جماعت خوانده شود.

نیت نماز جماعت چگونه است ؟

در نماز جماعت نمازگزار باید به قصد اقتداء به امام جماعت حاضر نیت کند. به این صورت که مثلاً برای نماز ظهر اینطورنیت کند: ” دو رکعت نماز ظهر اقتداء می‌کنم به امام جماعت قربة الی الله”. ضرورتی ندارد که نیت را به زبان آورد و همین که قصدش آن باشد کافی است و با همین قصد تکبیرة الاحرام را گفته و اقتدا کند.

نماز جماعت چگونه خوانده میشود ؟

آموزش خواندن نماز جماعت

طریقه خواندن نماز جماعت در نمازهای واجب در مذهب شیعه وسنی تقریباً یکسان است.

در نماز جماعت؛ پیش‌نماز (امام جماعت) به نمایندگی از نمازگزارانی که به او اقتدا کرده اند و پشت سر او ایستاده‌اند، در کعت اول و دوم حمد و سوره را می‌خواند، و نمازگزار فقط باید شنونده باشد.

در ادامه نمازگزاران از حرکات و اعمال امام جماعت پیروی کرده و بقیه ذکرهای نماز در رکعت اول و دوم و دیگر رکعت‌ها را با صدای آرام می‌خوانند.

  1. مأموم از امام جلوتر نایستد، و احتیاط واجب آن است‏ کمى عقب‏تر بایستد.
  2. جایگاه امام جماعت از جایگاه مأمومین، بالاتر نباشد. (مقدار کم و سراشیبى مختصر مانعى ندارد).
  3. فاصله امام و مأموم و فاصله صف‏ها، زیاد نباشد،
  4. بین امام و مأموم و همچنین بین صف‏ها، چیزى مانند دیوار یا پرده مانع نباشد، ولى نصب پرده و مانند آن بین صفِ مردها و زن ها اشکال ندارد.

آیا میشود بین نماز جماعت به نماز پیوست ؟

در هر رکعت، تنها در بین قرائت و در رکوع می‏توان به «امام» اقتدا کرد، پس اگر به رکوع امام جماعت نرسد، باید در رکعت بعد اقتدا کند، و اگر بعد از اقتدا به رکوع امام جماعت هم برسد، نماز جماعت صحیح است و یک رکعت به حساب می آید.

نماز جماعت چگونه خوانده میشود ؟

حالت هاى مختلف براى پیوستن به نماز جماعت

حالت هاى مختلف براى پیوستن ( یعنی اقتداء) به نماز جماعت.

  • اگر در رکعت اول امام اقتداء کند

در بین قرائت: مأموم حمد و سوره را نمی خواند و بقیّه‏ اعمال را با امام جماعت بجا می آورد.

در رکوع: رکوع و بقیّه اعمال را با امام جماعت بجا می آورد.

  • اگر در رکعت دوم امام اقتدا کند

در بین قرائت: مأموم حمد و سوره را نمیخواند و با امام، قنوت و رکوع و سجده را بجا می آورد و آنگاه که امام جماعت تشهّد میخواند، بنا بر احتیاط واجب باید به صورت نیم‏خیز، بنشیند و اگر نماز دو رکعتى است بعد از سلام امام یک رکعت دیگر به تنهایى بخواند و نماز را تمام کند و اگر سه یا چهار رکعتى است، در رکعت دوم که امام جماعت در رکعت سوم می باشد، حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و آنگاه که امام جماعت رکعت سوم را تمام کرد، و براى رکعت چهارم برمی‏خیزد، مأموم باید پس از دو سجده، تشهّد بخواند، و براى خواندن رکعت سوم برخیزد و در رکعت آخر نماز که امام جماعت با تشهّد و سلام، نماز را به پایان می برد او نیم‏خیز می نشیند، سپس یک رکعت دیگر را خودش می خواند.

در رکوع: رکوع را با امام جماعت بجا می آورد و بقیّه نماز را همانگونه که گفته شد، انجام می ‏دهد.

  • اگر در رکعت سوم امام اقتداء کند

در بین قرائت: زمانى که می ‏داند اگر اقتدا کند، براى خواندنِ حمد و سوره و یا حمد تنها وقت دارد، میتواند اقتدا کند و باید حمد و سوره و اگر امام به رکوع رفت فقط حمد را بخواند، ولى اگر می داند فرصت ندارد، باید صبر کند تا امام جماعت به رکوع رود، سپس به او اقتدا کند.
در رکوع: چنانچه در رکوع اقتدا کند، رکوع را با امام بجا می آورد و حمد و سوره براى آن رکعت لازم نیست و بقیه نماز را همانگونه که قبلًا بیان شد بجا می آورد.

  • اگر در رکعت چهارم اقتداء کند

در بین قرائت: حکم اقتدا در رکعت سوم را دارد، و آنگاه که امام جماعت در رکعت آخر نماز براى تشهّد و سلام می نشیند، مأموم بطور نیم‏خیز بنشیند تا تشهّد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخیزد و بقیّه نماز را خودش بخواند.
در رکوع: رکوع و سجده‏ها را با امام بجا می آورد، (اکنون رکعت چهارم امام و رکعت اوّل مأموم است) و بقیّه نماز را همانگونه که در مسئله قبل گذشت، انجام می دهد.

آموزش کامل خواندن نماز مغرب و عشاء + اذان و اقامه

آموزش قدم به قدم و معنی کامل نماز به زبان ساده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا