دسته‌بندی نشده

نحوه کاشت 3 نوع سبزه عید با خرفه

کاشت سبزه عید خرفه

اگر قصد کاشت سبزه خرفه را دارید بهتر است در فصل بهار و پاییز دست بکار شوید . برای کاشت بذر خرفه آن را به با دست در خاک بپاشید و روی بذر ها را یک لایه تقریبا 1.5 سانتی خاک بریزید و خاک باید تا سر زدن خرفه ها مرطوب و نم دار نگه داشته شود . خرفه در همه انواع خاک میتواند رشد کند و تنها عامل موثر در رشد بهتر سبزه ی خرفه رطوبت کمتر خاک میباشد .

خرفه گیاهی یکساله و از خانواده پرتولاکاسه می‌باشد. خرفه دارای برگ‌های پهن و گوشتی، ساقه‌ای قرمز رنگ و گلهای سفید یا زرد رنگ می‌باشد.

1. کاشت خرفه در گلدان

برای کاشت خرفه در گلدان میتوانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر خرفه را در گلدان کاشته ، خاک آن را مرطوب نگه دارید و پس از اتمام سرما سبزی خرفه را را به بیرون منتقل کنید به این دلیل که، بوته‌های خرفه در مقابل سرما حساس هستند و در شرایط هوای سرد ازبین میروند.

کاشت سبزه عید خرفه

2. سبزه عید خرفه با خاکشیر

اگر قصد سبزه انداختن خرفه برای هفت سین را دارید مراحل زیر را انجام دهید .

  1. بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می‌کنیم
  2. بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیسانده؛ وقتی لعاب انداخت بذر خرفه را اضافه می کنیم .

بذر خرفه به دلیل اینکه لعابی ندارد به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر به آن کمک می‌کند .

بهتر است برای سبزه خرفه، از سه واحد بذر خرفه با یک واحد بذر خاکشیر استفاد کرد.

حتماً بخوانید:

نحوه کاشت سبزه خرفه و خاکشیر

بذر خرفه بدلیل اینکه لعابی نداره به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر کمکش می کنه که روی کار بمونه سه واحد بذر خرفه باید با یک واحد بذر خاکشیر مخلوط بشه .

پنبه ها معمولا دو لایه هستند اون را یک لایه می کنیم و دور سبد را کاملا با پنبه می پوشونیم.

روی آن را آب اسپری می کنیم و یک تنظیف روی آن می کشیم لبه های تنظیف باید طوری باشه که بشه بعد بردش زیر کار برای زیبائی .

دور تخم مرغ پلاستیکی هم به همین ترتیب پنبه و تنظیف می کشیم یک سیم هم وارد حفره ته تخم مرغ می کنیم که بهتره ضخیم باشه که محکم بمونه و تنظیف را دور اون سیم با نخ محکم کرده و اضافات تنظیف را قیچی می کنیم .

بذر آماده و لعاب انداخته شاهی را با دست برداشته و روی تنظیف می کشیم باید بدونید که فقط یک لایه بذر باید روی کار باشه اگر بیشتر باشه یا سبز نمیشه یا موقع سبز شدن حالت زشتی به خودش می گیره پس دستون را با کمی آب خیس کنید و روی کار بکشید بذرهای اضافی لیز می خورند و در جای خالی روی تنظیف می چسبند.

تخم مرغ پلاستیکی را که یک سیم بهش وصل هست روی سبد سوار کنید و سر سیم را از سبد عبور بدید که روی کار بمونه .

مقداری بذر خرفه و خاکشیر را با دست برداشته و روی تخم مرغ پلاستیکی را پوشش بدید بازم باید یک لایه روی کار بکشید نه بیشتر دستون را خیس کنید و روی کار را صاف کنید این مرحله یک مقدار وقت گیر هست چون قدرت چسبندگیش کمتره .

برای مدل دار کردن این سبزه میتونید مقداری از بذر شاهی را با کمک یک قاشق مرباخوری بردارید و شکل های مورد نظر را روی آن پیاده کنید بعد جاهای خالی را با بذر خرفه و خاکشیر بپوشونید .

کاشت سبزه خرفه برای عید

3. کاشت سبزه خرفه با شاهی

شما هنرمندان و زیباپسندان نیز میتوانید از شاهی نیز برای نما دادن و بهتر سبز شده خرفه برای هفت سین نیز استفاده کنید . سبزه خرفه در روزهای اول به آب و رطوبت و نم زیادی برای رشد نیاز دارد بطوریکه اگر به درستی مرطوب نشود بذرها خشک می شوند.

همچنین گرما و سرما بر رشد سبزه خرفه برای عید تاثیر زیادی دارد، اگر در محل گرمی باشد سرعت رشد آن سریعتر از محل سرد است و نور خورشید هم سرعت رشد جوانه ها را بیشتر خواهد کرد.

کاشت سبزه عید با خرفه

بذرهای مناسب برای سبزه

بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذرها هستند. یادتان باشد که این گونه بذرها باید سالم وتازه باشند. اگر آنها را چند سال در خانه نگهداری کرده‏اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏شوند.

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از :

یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن.
از میان جوانه ها، دانه سویا بسیار مغذی است. توجه کنید که دانه سویا تازه باشد، پوستش شکسته نباشد و دانه نصف نشده باشد.

زمان گذاشتن سبزه عید نوروز شاهی و خرفه

گیاهان شاهی و خرفه سریع تر از همه سبز می شوند از این رو شما فقط 10 روز و نه بیشتر برای سبز کردن شاهیو خرفه وقت نیاز ندارید

روش کاشت سبزه عید با لبو با ظاهری متفاوت

آموزش کاشت سبزه فوری قبل از فرا رسیدن عید نوروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا