دسته‌بندی نشده

میگرن دقیقا چه بلایی سر مغز ما می‌آورد؟

خطرات میگرن برای مغز

میگرن بیماری‌ای آزاردهنده و البته رایج است که با علائمی همچون سردرد ضربان‌دار و تند، خطوط زیگزاگی روشن در سراسر میدان دید، حساسیت به نور، خستگی طولانی مدت و اختلال در خواب همراه است. جالب است بدانید که هیچ دو میگرنی شبیه هم نیستند و در برخی موارد حتی سردرد هم در بین علائم فرد دیده نمی‌شود! پس میگرن چیست و دقیقا چه اتفاقی در مغز می‌افتد که میگرن به سراغ ما می‌آید؟

میگرن

میگرن و فعل و انفعالات مغزی

در حالت کلی اغلب علائم هشداردهنده‌ای مانند خستگی، تغییرات خلقی، خمیازه‌های ناگهانی، اختلال در خواب، حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا یا حتی تشنگی زیاد قبل از شروع میگرن نمایان می‌شود که به بخش خاصی از مغز به نام هیپوتالاموس مربوط است. درواقع هیپوتالاموس سیستم‌هایی را که در بروز این نوع علائم نقش دارند کنترل می‌کند. همچنین ارتباطات گسترده‌ای در بین قسمت‌های مختلف مغز انسان وجود دارد که در روزهای منتهی به میگرن بیش از حد معمول فعال می‌شود.

میگرن

هاله‌ی میگرنی

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده‌ی رایج، در بحث میگرن هاله‌ی میگرنی است که می تواند به صورت تغییرات بصری گذرا و موقتی، مور مور شدن یا حتی مشکل در تکلم دیده شود. تجربه‌ی این اتفاقات ناشی از تغییر بار در غشاهای سلولی است که منجر به تغییرات زیادی در فعالیت مغز و جریان خون در سراسر آن می‌شود. اگرچه علت این تغییر بار در غشاهای سلولی کاملا مشخص نیست، اما آنچه کاملا واضح است این است که این تغییرات به سرعت در سطح مغز پخش می‌شود.

میگرن

عصب سه قلوی مغز

در مرحله‌ی سردرد، عصب سه قلوی مغز نقش کلیدی‌ای را ایفا می‌کند. به طور معمول این عصب وظیفه‌ی انتقال لمس، دما و سایر احساسات از پوست بخش‌های مختلف بدن به برخی از رگ‌های خونی و لایه‌های پوشاننده‌ی قشر مغز را دارد. بنابراین زمانیکه این بخش در طول میگرن تحریک می‌شود، عصب سه قلو سیگنال های درد را با حساسیت بیشتری منتقل می‌کند، به این معنی که آستانه‌ی حداقلی تحریک درد در انسان کاهش می‌یابد و طبیعتا رنج بیشتری را به همراه خواهد داشت.

میگرن

به خاطر وجود همین دلایل و درگیری بخش‌های مختلف مغز با آن، یک چیز در مورد این بیماری کاملا مسلم است و آن این است که میگرن خیلی بیشتر از سردردی ساده است.

میگرن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا