دسته‌بندی نشده

میزان کالری، ارزش غذایی و خواص چغندر

همه چیز درمورد چغندر یا لبو

لبو به عنوان یکی از سالم‌ ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آن‌ها به خاطر ریشه خوراکی‌ شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌ که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست.

دقیقا از زمان قرون وسطی لبو نه تنها یک خوراکی، بلکه درمان بیماری‌های مختلف بوده‌ است.

کالری و ارزش غذایی لبو (چغندر)

کالری و ارزش غذایی لبو پخته

هر 100 گرم لبو پخته شده حاوی 44 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 44
کربوهیدرات 9.96 گرم
پروتئین 1.68 گرم
چربی 0.18 گرم
آب 87.06 گرم
فیبر 2.00 گرم
قند 7.96 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی لبو خام

هر 100 گرم لبو خام حاوی 43 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 43
کربوهیدرات 9.56 گرم
پروتئین 1.61 گرم
چربی 0.17 گرم
آب 87.58 گرم
فیبر 2.80 گرم
قند 6.76 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

لبو/چغندر/کالری لبو/کالری چغندر/ارزش غذایی لبو/ارزش غذایی چغندر/خواص لبو/خواص چغندر/کالری لبو پخته/کالری چغندر پخته/کالری لبو خام/کالری چغندر خام

بیشتر بخوانید:

کالری کاهو : 100 گرم کاهو چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم بروکلی : 100 گرم کلم بروکلی چقدر کالری دارد ؟

لبو/چغندر/کالری لبو/کالری چغندر/ارزش غذایی لبو/ارزش غذایی چغندر/خواص لبو/خواص چغندر/کالری لبو پخته/کالری چغندر پخته/کالری لبو خام/کالری چغندر خام

خواص لبو

1. لبو فشار خون را پایین می‌آورد

طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌ش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند؛ و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند؛ بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصر‌ها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر دارو‌های ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت. نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

2. لبو به پیشگیری از سرطان کمک می‌ کند

ممکن است عصاره‌ ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.

در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند. آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌ کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌ است.

3. مصرف لبو سطح انرژی را بالا می‌ برد

پژوهش‌ ها نشان داده‌ است لبو باعث می‌ شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌ های ثابت رکاب می‌ زدند.

مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آن‌ها را قادر می‌ ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌ تر رکاب بزنند؛ و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ ها کمک می‌کند که همه‌ ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

همچنین مشاهده شده‌ است لبو مصرف آدنوزین تری‌ فسفات را در عضلات کاهش می‌ دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌ تری فعال بماند.

بیشتر بخوانید:

کالری فلفل دلمه ای سبز

کالری کرفس : 100 گرم کرفس خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

4. لبو قند خون را تنظیم می‌ کند

این بیش‌تر درباره‌ ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون) را کاهش دهد؛ و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

5. لبو به گوارش کمک می‌ کند

مشاهده شده‌ است مصرف مرتب لبو گوارش و کیفیت خون را بهبود می‌ بخشد؛ و بر اساس گزارشی دیگر آب چغندر سفید می‌تواند انسداد‌های کبد و طحال را رفع کند. لبو می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.

در واقع وقتی صحبت از سلامت اندام‌ های داخلی است، لبو جایگاه مهمی در طول تاریخ داشته است. رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌ های مرتبط با آن استفاده می‌کنند.

از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. همچنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

6. به درمان کم‌ خونی کمک می‌ کند

ما می‌دانیم کمبود آهن سبب کم‌ خونی می‌شود. مشاهده شده‌ است لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارشی از سوی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌ تواند برای مبارزه با کم‌ خونی مفید باشد. همچنین گفته می‌شود فولات موجود در لبو نیز برای کم‌ خونی مفید است.

7. لبو به کاهش وزن کمک می‌ کند

یکی از ویژگی‌ های لبو که باعث می‌ شود برای کاهش وزن عالی باشد، شیرینی طبیعی آن است. برای همین است که می‌ توانید آن را جایگزین شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از خوراکی‌ های عالی برای کاهش وزن است. برخی متخصصان می‌گویند مصرف آب لبو بهتر است، چون بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را جذب کند (در حالت کلی جذب مواد مغذی از آب میوه بیش‌تر است).

لبو/چغندر/کالری لبو/کالری چغندر/ارزش غذایی لبو/ارزش غذایی چغندر/خواص لبو/خواص چغندر/کالری لبو پخته/کالری چغندر پخته/کالری لبو خام/کالری چغندر خام

بیشتر بخوانید:

کالری قارچ : 100 گرم قارچ چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم قرمز : 100 گرم کلم قرمز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم پیچ : 100 گرم کلم پیچ چقدر کالری دارد ؟

کالری گل کلم : گل کلم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

100 گرم فلفل دلمه ای قرمز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا