دسته‌بندی نشده

مکمل های ضد خستگی برای ورزشکاران حرفه ای

معرفی مکمل های ضد خستگی

مکمل های ضد خستگی از جمله مکمل های هستند که در میان ورزشکاران به خصوص بدنسازان به دلیل کارایی بالا، از تقاضای زیادی برخوردار می باشد. مکمل های ضد خستگی با داشتن ویتامین های ضروری، بدن را شارژ نموده و خستگی را به تاخیر می اندازند.

وقتی باشگاه به روزهای سختش نزدیک می‌شود، ممکن است وسوسه شوید که با مصرف پودرهای مکمل به تمرینات‌تان ادامه دهید؛ با این امید که یک شبه مثل آرنولد شوارتزنگر عضلانی شوید. اما به جای اینکه صرفا از «بهترین مکمل»‌های موجود در بازار را استفاده کنید، باید ببینید به عنوان یک ورزشکار چه نیازهایی دارید و سپس به این مسائل رسیدگی کنید. وزنه‌بردار هستید؟ یا فقط بدنسازی می‌کنید؟ شاید هم ورزش حرفه‌ایتان دوچرخه‌سواری است؟ هر یک از ورزشکاران به تناسب نیازهایی که دارند، به مواد مغذی متفاوتی احتیاج خواهند داشت.

به طور کلی، لزومی ندارد برای پیشرفت در تمرینات دست به کارهای دیوانه‌وار بزنید. کایلین باگدن، متخصص تغذیه ورزشی در کلینیک کلیولند معتقد است اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید، دیگر نیازی به مکمل نخواهید داشت.

بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر مکملی که گفته می‌شود قدرت شما را در انجام پرس سینه به حداکثر می‌رساند، به تغذیه خود توجه کنید. با این حال، اگر هنوز هم صبح‌ها بی‌حال هستید و پس از ورزش احساس خستگی مفرط می‌کنید، می‌توانید از مکمل های ضد خستگی زیر استفاده کنید.

مکمل کیوتن

مکمل های ضد خستگی مفید برای ورزشکاران

امینو اسید‌های شاخه دار (BCAAs)

به عنوان مکمل ضد خستگی آمینو اسید‌های شاخه دار باعث افزایش سطح انرژی می شوند.یک تمرین پر فشار باعث می شود که بدن از (BCAAs) تخلیه شود و به جای آن سطح تریپتوفان (tryptophan ) افزایش می‌یابد.وقتی‌ که نسبت تریپتوفان‌های آزاد به امینو اسید‌های شاخه دار افزایش یابد شما احساس خستگی‌ خواهید کرد.با مصرف قبل و هنگام تمرین شما در این نسبت یک تعادل معقول ایجاد خواهید کرد و احساس خستگی‌ کمتری را تجربه خواهید کرد.

نسبت تریپیوفان به (BCAAs) را همانند یک مقیاس تعادلی در نظر بگیرید.همانطور که شما به تمرین ادامه می‌دهید (BCAAs) از یک طرف این مقیاس به طرف دیگر مقیاس که طرف تریپتوفان‌ها می‌باشد انتقال پیدا می کنند.با مصرف کردن (BCAAs) شما دوباره یک تعادل مناسب ایجاد خواهید کرد.حداقل قبل و هنگام تمرین مقدار ۵-۱۰ گرم (BCAAs) مصرف کنید.بعد از تمرین هم می توانید از این مکمل استفاده کنید.

مکمل ضد خستگی کافیین

کافیین نیز یک مکمل ضد خستگی است زیرا باعث افزایش سطح انرژی می شود.نه تنها این مکمل خاصیت ضد خستگی‌ دارد بلکه باعث افزایش قدرت و کاهش درد نیز می شود.کافیین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی نیز میشود.این تحریک در سیستم عصبی مرکزی هنگام تمرین با وزنه‌های سنگین برای شما مفید خواهد بود.هر پاور لیفتری به شما خواهد گفت که هنگام تمرین با وزنه‌های سنگین نه تنها شما از عضلات باید کمک بگیرید بلکه شرایط سیستم عصبی مرکزی نیز برای جابجایی این وزنه‌ها بسیار مهم می‌باشد.

مصرف مکمل کافیین برای شما بهتر از مصرف قهوه می‌باشد.چون مکمل‌ها مقدار دقیقی‌ را برای شما مهیا خواهند کرد و نیازی هم نیست که یک قوری قهوه برای دریافت کافیین کافی‌ مصرف کنید.تحقیقات نشان داده است که مصرف کافیین یک ساعت قبل از تمرین بهترین زمان می‌باشد.در این صورت قادر خواهید بود طولانی‌تر و با قدرت بیشتری تمرین کنید.منبع سایت ادکوان کافیین همچنین باعث چربی سوزی به شکل کارآمدی می شود به طوری که باعث حفظ ذخایر گلیکوژن موجود و در نتیجه تمرین با انرژی بالاتری می گردد .توصیه می شود که فقط در روز‌های تمرینی خود از کافیین استفاده کنید.دوز پیشنهادی نیز ۲۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم یک ساعت قبل از تمرین می‌باشد.

مکمل ضد خستگی کو آنزیم کیوتن (CoQ10 )

کوآنزیم کیوتن از طریق بافت‌های سلولی باعث تقویت انرژی در بدن می شوند.این کوآنزیم که در میتوکندری سلول‌ها یافت شده و باعث تقویت تولید (ATP ) می شود.آدنوزین تری فسفات (ATP ) اولین فرم از انرژی است که توسط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.به بیان ساده‌تر (CoQ10 ) باعث تولید انرژی به طور کارآمدتر و موثرتری خواهد شد.

مکمل (CoQ10 ) باعث افزایش سطح انرژی و ریکاوری بین جلسات تمرینی می گردد.توصیه می شود در روز دو بار از این مکمل استفاده کنید.دوز پیشنهادی ۱۰۰-۲۰۰ میلی‌گرم همراه اولین وعده و ۱۰۰-۲۰۰ میلی‌گرم در حدود وعده ناهار.

مکمل ضد خستگی سیترولین مالات

سیترولین مالات یک امینو اسید است که با پیوند شیمیایی متصل به اسید مالیک می‌باشد.سیترولین با افزایش سطح ارژینین و نیتریک اکسید باعث افزایش جریان خون می شود.این بهبود در جریان خون باعث اکسیژن رسانی بهتر به عضلات شده و در نتیجه سطح انرژی افزایش می‌یابد.

سیترولین همچنین با پاکسازی آمونیاک از بدن باعث عدم خستگی بدن می شود.زمانی‌ که امینو اسید‌ها متابولیزه میشوند محصول آن آمونیاک می‌باشد.در طول تمرینات سنگین نیز تولید آمونیاک بیشتر خواهد شد.این افزایش تولید باعث ایجاد خستگی‌ در شما میشود.با مصرف مکمل سیترولین مالات شما بدن را در پاکسازی آمونیاک کمک خواهید کرد که نتیجه آن افزایش سطح انرژی و استقامت در طول تمرینات می‌باشد.
از سیترولین مالات در نوشیدنی‌‌های قبل و بعد از تمرین خود استفاده کنید.دوز مصرفی توصیه شده نیز ۱-۳ گرم می‌باشد.

مکمل ضد خستگی

مکمل ضد خستگی کراتین

کراتین نیز جز یکی‌ از بهترین مکمل‌ها است.این مکمل نه تنها قادر است که میزان قدرت شما را افزایش دهد بلکه باعث افزایش سطح انرژی شما نیز می شود.کراتین باعث افزایش انرژی ماهیچه‌ها مخصوصاً هنگام تمرینات سنگین می شود.درون سلول‌های ماهیچه‌ ای‌ کراتین به مولکول‌های فسفات پر انرژی ملحق می شود.سپس این سلول ماهیچه ‌ای‌ با استفاده از این مولکول‌ها به تولید (ATP) می‌پردازند و (ATP) نیز زمانی‌ که بدن نیازمند انرژی سریع می‌باشد آن را در اختیار بدن قرار میدهد.کراتین باعث ریکاوری سریعتر بین ‌ست‌ها می شود.

مکمل‌های بسیاری در بازار هستند که شامل کراتین می باشند.دو نوع محبوب کراتین، کراتین مونو هیدرات و کراتین اتیل استر می‌باشد.در مورد اینکه کدام بهتر است همیشه بحث هایی صورت می‌گیرد.بهتر است که هر دو را امتحان کنید و ببینید که کدام یک نتیجه بهتری روی شما می‌گذرد.
کراتین را نیز همراه نوشیدنی‌‌های قبل و بعد از تمرین خود مصرف کنید.دوز پیشنهادی ۲-۵ گرم می‌باشد.

عصاره چای سبز

عصاره چای سبز مکملی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این مکمل باعث تقویت سطح انرژی و چربی‌ سوزی میشود.عصاره چای سبز حاوی ماده فعالی‌ به نام کاتچینز (Catechins ) می‌باشد.این ماده با بالا نگه داشتن سطح نوراپی نفرین (norepinephrine ) باعث افزایش سطح انرژی میشود.نوراپی نفرین باعث افزایش جریان خون در ماهیچه‌ها می شود و تمرکز آن روی آزاد سازی گلوکز می‌باشد.

چای سبز همچنین حاوی کافیین نیز می‌باشد که باعث می شود از آن منفعت بیشتری ببرید.عصاره چای سبز شامل امینو اسیدی به نام تینین (theanine) می‌باشد.این امینو اسید با بهبود سطح (GABA ) درون مغز باعث افزایش آرامش در شما میشود.نتیجه نهایی مصرف این مکمل تقویت انرژی همراه با یک تمرکز بالا و فکری باز می‌باشد.

شما می توانید از عصاره چای سبز یک ساعت قبل از تمرین استفاده کنید.دوز مصرفی پیشنهادی نیز ۵۰۰ میلی‌گرم می‌باشد.

مکمل‌های حاوی کربوهیدرات

شما می‌توانید در طول تمرین از مزایای مکمل‌های حاوی کربوهیدرات استفاده کنید. این مکمل‌‌ها معمولا به شکل پلیمرهای گلوکز هستند و گلوکز را به ماهیچه‌های تحت فشار بدن منتقل می‌کنند. این امر در طول تمرینات طولانی‌مدت بسیار مفید است.

دلایل زیادی برای مصرف کربوهیدرات مایع در طول تمرینات وجود دارد؛ مصرف این مکمل‌ها به دوچرخه‌سواران توصیه می‌شود. حتی اگر این پلیمرها را در دهان بجوید و به بیرون تف کنید، خواهید دید که از شدت فشار وارده به عضلات‌تان کاسته می‌شود.

کربوهیدرات‌ها انواع مختلفی دارند، از این رو باید محصول مورد نظرتان را از قبل انتخاب کنید. اگر می‌خواهید سریع نتیجه بگیرید، می‌توانید از یک مکمل جدید به نام دکسترین استفاده کنید. با اینکه ارزان نیست، اما دستگاه گوارشی شما را به سرعت پاکسازی می‌کند و باعث تسریع حرکت عضلات می‌شود.

divider

بیشتر بخوانید:

معرفی مکمل جی اچ آر پی ۶ (GHRP-۶)

معرفی مکمل وی گلد استاندارد ۱۰۰%

مزایای مکمل فوق العاده سینتا ۶ برای بدنسازی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا