دسته‌بندی نشده

موثرترین روش شستشو و نگهداری از پارچه‌ی کشمیر

نحوه‌ی شستن پارچه‌ی کشمیر

کلمه‌ی «کشمیر» تا حدّی به خاطر کمیابی و نرمی فوق‌العاده‌ی آن، حسّ تجمّل و انحصاری بودن را برمی‌انگیزد. پارچه‌ی کشمیر از پشم بزهایی به دست می‌آید که مخصوصاً برای لایه‌ی زیرین ظریف و خز مانند پشم‌‌شان پرورش داده می‌شوند. این بزها معمولاً در نواحی دارای آب و هوای دشوار با زمستان‌های شدید مانند مغولستان، زندگی می‌کنند.

پشم بز، یا به اصطلاح موی بز، ظریف‌ترین الیاف از گردن بز کشمیر است. هر بز در سال فقط چند اونس الیاف تولید می‌کند، از این رو کالای کشمیری در مقایسه با موارد مشابه ساخته شده از سایر اَشکال پشم مانند مرینوس، شتر و گوسفند، بسیار گران‌قیمت است. فرآیند تولید نیز مستلزم جدا کردن ظریف‌ترین موهای لایه‌ی زیرین از بخش های ضخیمتر موی بز است که این نیز باعث افزایش هزینه می‌شود.

روش شستشوی دستی پارچه‌ی کشمیر

به خاطر ظرافت الیاف، شستشوی دستی پارچه‌ی کشمیر مطلوب است؛ حتّی ممکن است مادامی که به درستی شسته شود، به مرور زمان نرم‌تر شود.
جامه‌های کشمیر را پیش از شستشو، پشت و رو کنید.
پارچه‌ی کشمیر را داخل یک سطل یا تشت پلاستیکی پر از آب سرد تمیز بگذارید، مقداری اندک از شوینده‌ی مخصوص لباس‌های پشمی یا ظریف استفاده کرده توصیه‌های روی بطری شوینده را انجام دهید. در صورت لزوم، چند قطره شامپو کودک به جای شوینده عمل می‌کند چون که به هر حال الیاف آن، مو است.
پارچه را به آرامی در تشت بچرخانید، بعد بگذارید حدود پنج دقیقه خیس بخورد.
آب را خالی کنید. بعد دوباره تشت را پر از آب سرد تمیز کنید. مجدّداً پارچه‌ی کشمیر را در تشت بچرخانید تا مطمئن شوید دیگر کف ندارد، در غیر این صورت باز آبکشی کنید.
یک بار دیگر آب را خالی کرده، بعد پارچه‌ی کشمیر را روی حوله‌ای سفید گذاشته، حوله را به آرامی تا کنید یا حوله‌ی سفید دیگری روی پارچه‌ی پشمی فشار دهید تا آب را جذب کند.
پارچه‌ی کشمیر را صاف روی بندرخت پایه‌دار خشک کنید. خشک کردن آن روی طناب یا رخت‌آویز شاید باعث تاب برداشتن آن شود.

نحوه‌ی شستن پارچه‌ی کشمیر

شستشوی پارچه‌ی کشمیر با ماشین لباسشویی

اگر برچسب مراقبت گفته باشد که پارچه‌ی کشمیر با ماشین قابل شستشوست، ملایم‌ترین دور با آب سرد را انتخاب کنید. هر چیز غیر از دور ملایم ممکن است باعث نمدی یا گلوله گلوله شدن پارچه شود. قرار دادن پارچه داخل کیسه‌ی توری لباسشوییی نیز مانع گره و گلوله گلوله می‌شود. از مقداری کم مایع شوینده‌ی مخصوص لباس‌های ظریف، همان گونه که در روش شستشوی دستی، استفاده کنید. پارچه را با حوله‌ خشک کنید، بعد آن را روی یک قفسه‌ی صاف در هوای آزاد یا روی یک حوله‌ی سفید تازه بگذارید تا خشک شود. حوله‌های رنگی ممکن است به پارچه‌ی پشمی رنگ پس بدهد.

درباره‌ی لباس‌های مختلط و سایر لباس‌های پشمی

اکثر لباس‌های پشمی با رعایت همان دستورالعمل‌های مراقبت از پارچه‌ی کشمیر، سالم می‌مانند، مگر این که برچسب مراقبت گفته باشد «فقط خشکشویی». دیگر لباس‌های مختلط پشمی را مانند لباس کشمیر بشویید یا دستورالعمل‌های برچسب مراقبت را عمل کنید. بعضی لباس‌های مختلط پشمی بادوام‌تر از بقیه هستند. هر چیزی که پشم در آن باشد، اگر با آب خیلی داغ شسته یا آبکشی شوند یا دمای آبکشی و شستشو خیلی تفاوت داشته باشد، ممکن است آب برود. خشک کردن در هوای آزاد به دور از نور خورشید، همیشه گزینه‌ای ایمن‌تر از خشک‌کن است.

لکّه زدایی

روی لکّه‌های تازه مثل غذا و نوشیدنی را با یک پارچه‌ی سفید تا جای ممکن فشار دهید. با کمی آب سرد، محل را اندکی تر کنید و بعد بیشتر روی آن را فشار دهید. مالیدن یک قطره شامپو کودک با انگشت به آرامی روی لکّه، انواع لکّه را نرم می‌کند. در غیر این صورت از صابون لکّه‌بر مخصوص لباس پشمی استفاده کرده بعد پارچه‌ی کشمیر را به نحوی که قبلاً توضیح داده شد، آبکشی نمایید.

روش شستشوی دستی پارچه‌ی کشمیر

نحوه نگهداری از البسه و پوشاک کشمیر

با این که آویختن ژاکت کشمیر هنگام عدم استفاده از آن، در داخل کمد ممکن است وسوسه‌انگیز باشد امّا ایده‌ی خوبی نیست. رخت‌آویزها معمولاً روی شانه‌ی ژاکت‌های پشمی یا هر ژاکتی دیگر به همان شکل، علامت می‌اندازد. همچنین، پشم به راحتی تغییر شکل می‌دهد. برای نگهداری ژاکت‌ها و شال‌ها را تا کنید و در جایی دور از نور مستقیم خورشید بگذارید. قرار گرفتن پیوسته در معرض نور خورشید، مانند بسیاری دیگر از الیاف طبیعی رنگ‌شده، باعث کم‌رنگ شدن آن می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا